15 – Miten yritys voi rakentaa oman yhteisöllisen Facebook-ryhmän ja miten hyödyntää sitä asiakashankintaan, haastattelussa Sami Vesamo

Miten yritys voi rakentaa oman yhteisöllisen Facebook-ryhmän ja miten hyödyntää sitä asiakashankintaanhaastattelussa Sami Vesamo
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin


Kuuntele jakso tästä:

Oletko miettinyt miten voisi rakentaa oman Facebook-ryhmän ja hyödyntää sitä asiakashankintaan? Tässä Bisnes Kasvuun haastattelussa Sami Vesamo kertoo parhaimmat käytänteet, miten hyödyntää Facebook-ryhmiä bisneksen kasvattamiseen.

Podcastissa käydään mm. läpi:

  • Mitä tarkoittaa oman Facebook-ryhmän rakentaminen?
  • Mitä hyötyä on oman yhteisön rakentamisesta?
  • Minkälaisille yrityksille oman Facebook-ryhmän rakentaminen soveltuu?
  • Miten yhteisön rakentaminen eroaa muusta markkinoinnista?
  • Mikä on keskeistä, että Facebook-ryhmän saa toimimaan?
  • Miten saada jäseniä omaan Facebook-ryhmään?
  • Minkälaista sisältöä Facebook-ryhmään kannattaa luoda?
  • Voitko kertoa jotain konkreettisia esimerkkejä, että miten ryhmästä voi hankkia asiakkaita?
  • Mitkä ovat suurimmat kompastuskivet Facebook-ryhmän rakentamisessa?
  • Jos yritys lähtisi ihan nollista rakentamaan omaa Facebook-ryhmää, niin mitä kannattaisi tehdä ja missä järjestyksessä?
  • Mitä kirjoja/kursseja Sami suosittelee?

Podcastissa mainitut resurssit löydät tästä:

Samin kotisivut: www.kasvukonsultit.fi

Samin suosittelema kirja: https://www.amazon.com/Culture-Code-Secrets-Highly-Successful/dp/0525492461

Tekstiversio

(Tämän tekstiversion on toteuttanut suomalainen litterointiin erikoistunut yritys Spoken)

Aki: Morjens kaikille, tänään puhutaan podcastissa siitä miten yritykset voi rakentaa omia yhteisöllisiä Facebook -ryhmiä. Vieraana on Sami Vesamo, joka on ollut mukana perustamassa pari Suomen isointa nettitapahtumaa. Nykyään hän tekee kasvukonsulttina yrityksiin töitä siitä, miten kasvattaa liikevaihtoa ja vähentää stressiä. Tervetuloa mukaan tähän podcastiin Sami.

Sami: Kiitoksia kiitoksia, mukava päästä mukaan podcastiin.

Aki: Kerrotko vähän alkuun vähän tarkemmin, että miten olet päätynyt näihin hommiin mitä nyt teet.

Sami: Okei, kuinkahan pitkän tarinan tästä…

Aki: Ei tarvi ihan sieltä lapsuudesta asti…

Sami: Sanotaan niin, että olen käytännössä ollut täyspäiväinen nettiyrittäjä vuodesta 2009 asti. Silloin koin tällaisen elämäntyylin, että voi matkustella ja tehdä töitä mistä haluaa, ja milloin vaan, ja lähdin opiskelemaan nettimarkkinointia. Ja aika paljon maailma on muuttunut siitä ajankohdasta, että olen matkan varrella kokeillut kaikenlaista mahdollista, ja päätynyt tähän hetkeen.

Aki: Kyllä, sinä olet ollut perustamassa esimerkiksi TerveysSummitia, joka on ollut Suomen suurin netissä järjestettävä seminaari, tai tapahtuma. Pystytkö siitä avaamaan, miten päädyit siihen?

Sami: Mitenköhän se lähti liikkeelle. Oikeastaan se lähtee varmaan siitä, että itse tykkään seurata trendejä, että mitä tapahtuu, ja missä olisi hyvä mahdollisuus. Hyvinvointi ja terveys on aina kanssa kiinnostanut paljon, ja saatiin sellainen idea, että tehdään. Ensin me tehtiin itse asiassa HyvinvointiSummit, joka oli vähän laajemmin hyvinvointiin keskittyvä nettitapahtuma, ja se lähti hyvin liikkeelle. Sitten ollaan BioMedin Eliaksen kanssa tehty kaikenlaista, ja yksi kerta mietittiin, että lähdetään tekemään terveyspuolelle vastaavaa. Siitä se lähti liikkeelle, että vaan rohkeasti liikkeelle. Ihan tarkkaan ei siinä vaiheessa tiedetty, että mihin tämä tulee johtamaan. 

Aki: Kyllä, ja siitä on sitten huikeita kokemuksia. Etkö ole Facebook -ryhmiinkin sitten päätynyt sieltä, osan kautta?

Sami: Joo, tämä on oikeastaan jo ennen Facebook -ryhmiäkin, mutta varsinaisesti ehkä näiden Summitien kautta enemmän. Sitten meillä on ollut muutama muukin Summit, perustettiin Sijoitus Summit eli sijoitustapahtuma, ja on tullut kokeiltua erilaisia juttuja. Ja sen lisäksi me olemme tehneet ihan perusmarkkinoitafunneleita ja mainoskamppiksia ja näin. Tuntuu, että yhdistelmä, jossa on Facebook -ryhmä mukana toimii vaan kaikista parhaiten, ja fokus on siksi siinä tällä hetkellä itsellä.

Aki: Kyllä, ja eikö nykyään, tällä hetkellä sinulla tule suurin liikevaihto Facebook -ryhmistä tai omista Facebook -ryhmistä? 

Sami: No joo, sanotaan niin, että meillä ryhmät on koko ajan isommassa roolissa ehkä enemmän ja enemmän. Mutta siinä rinnalla meillä on tietysti Facebook -mainontaa ja on ihan erilaisia kyselyitä, jotka toimivat tosi hyvin. Ja sitten ryhmät ovat osana, ja ihan markkinointifunneleita. Se on sellainen kombinaatio, ja siitä käytännössä Facebook -mainonta, Facebook -ryhmät, sitä kautta tulee suurin osa. 

Aki: Okei. Kerrotko vähän, mitä tämä tarkoittaa yrityksille, jos yritys lähtisi rakentamaan omaa Facebook -ryhmää tai yhteisöä?

Mitä tämä tarkoittaa yrityksille, jos yritys lähtisi rakentamaan omaa Facebook -ryhmää tai yhteisöä?

Sami: Ehkä siinä yksi oleellinen pointti on se, että niin sanotut markkinointifunnelit… Varmaan jos kuulijat kaikki ovat markkinointialalla, niin voi puhua funneleista ynnä muuta, vai lähdetäänkö vielä perusteista?

Aki: Voit sanoa vielä, mitä funneli tarkoittaa, jos joku ei tiedä.

Sami: Eli on markkinointikamppanjoita, jotka johtaa seuraavaan askeleeseen ja seuraavaan askeleeseen. Että käytetään markkinointifunneleita, ja nämä ovat tosi toimivia ja tosi paljon lisääntyneet. Yksi haaste siinä on se, että ne voivat olla vähän monimutkaisia jonkun mielestä, ja toisaalta ne täytyy saada toimimaan, jotta ne ovat tuottavia. Että se kynnys… Siinä pitää tavallaan osua kaikki palaset oikein, että pitää olla hyvä mainos, pitää olla myyntisivu hyvä, se koko automaatio, jotta siitä saadaan tuloksia. Ja varsinkin jos tehdään paljon myös kansainvälistä, niin siellä se kilpailu koko ajan kovenee ja kovenee, niin pitää oikeasti olla tosi hyvä, että saa toimivan. 

Ja toinen juttu on se, että kun teet videota vaikka, tai myyntitekstiä, niin siinä puuttuu se vuorovaikutus. Niin siinä pitää just tosi hyvin osua kaikki, ja ihmiset ei välttämättä siitä tartu niin hyvin. Niin Facebook -ryhmät, Facebook Livet, sitten paljon käytetään ihan Messengeriä ja näitä, missä on ihan oikean henkilön kanssa vuorovaikutus. Se antaa paljon enemmän anteeksi, siinä on paljon matalampi kynnys aloittaa, plus siinä tulee paljon henkilökohtaisempi. Että pystytään oikeasti paneutumaan sen potentiaalisen asiakkaan oikeisiin haasteisiin, mikä juuri niille olisi sopiva ratkaisu ja niin edelleen. 

Ja sitten toinen tähän liittyvä ilmiö on selvästi sellainen, että ihmiset käy tosi paljon kaikkia nettikursseja, mutta yleensä se konsepti toimii sen kurssin luojalle. Mutta se, että se sopisi kaikille, ei välttämättä toimi. Tai sitten ihmisillä on ollut haasteita oivaltaa, että miten tämä toimii just minun tilanteeseeni. Niin siksi toinen on tällainen henkilökohtaisuus. On esimerkiksi just henkilökohtasen valmennuksen, tai ryhmävalmennuksen kautta. Niin nämä ovat selvästi kaksi trendiä, jotka tällä hetkellä toimii tosi hyvin, ja mihin suuntaan uskon, että tämä on enemmän ja enemmän menossa.

Aki: Kyllä, eli paljon henkilökohtaisempaa viestintää, vuorovaikutusta asiakkaan kanssa.

Sami: Joo, ja siihen tosiaan se ryhmä on tosi hyvä, että siinä ihmiset pääsevät heti tutustumaan. Esimerkiksi me pidetään kerran viikossa Facebook liveä meidän ryhmässä, jossa me annetaan ihan oikeasti hyviä vinkkejä yritystoiminnan kasvattamiseen ja markkinointiin. Silloin ihmiset heti näkee, että ketä noi kaverit ovat, mistä ne puhuu, tykkäänkö niistä, voi kysyä, ja sitten se madaltaa kynnystä vaikka työskennellä myöhemmin yhdessä. 

Aki: Mitä jos joku yritys miettisi, että se haluaisi nyt lähteä myös Facebook -ryhmiä hyödyntämään, niin miksi niiden kannattaisi lähteä ensisijaisesti tekemään vaikka omia yhteisöjä Facebookiin?

Mitä jos joku yritys miettisi, että se haluaisi nyt lähteä myös Facebook -ryhmiä hyödyntämään, niin miksi niiden kannattaisi lähteä ensisijaisesti tekemään vaikka omia yhteisöjä Facebookiin?

Sami: Ehkä ensimmäinen kysymys, mitä minulle tulee on se, että onko ihan varma, että teidän kannattaa tehdä. Eli koska itse näen vaikka Facebook -ryhmän hyvin pitkäjänteisenä projektina. Esimerkiksi TerveysSummitia on tehty jo monta vuotta, ja siinä se ryhmä on ollut koko ajan mukana, ja se koko ajan kasvaa ja kasvaa. Sen lähtö vie aina jonkun verran aikaa, ehkä muutaman kuukauden, muutaman viikon, riippuu vähän pohjaresursseista, että sen saa kattavaksi. Suurin virhe, minkä näen että ihmiset tekee, on että luovat sen ryhmän ja ovat viikon, pari, ja ajattelevat, että tästä ei tullut mitään ja tämä ei toiminut. Että ennemminkin se, että olisi pitkäjänteinen, selkeä visio, mitä haluaa rakentaa ja mikä on se visio, ja miten ryhmä sopii siihen kokonaisuuteen. Silloin kannattaa miettiä, että lähteekö siihen. 

Ennen kaikkea se sopii sellaisille yrityksille, joissa on tärkeää se… Tai sanotaan näin, että jos on jotain konsultointia, valmentamista, palveluita, ammattitaitoa, että siitä voi helposti luoda yhteisön, että saa pitkäkestoisia asiakkaita, ja tulee syvempi asiakassuhde. Siihen se on tosi hyvä, ja tosiaan silloin tuotteen ja palvelun, mitä myy, pitää olla oikeasti hyvä, koska ryhmä on hyvin vuorovaikutteinen. Siellä myös kaikki negatiiviset asiat tulevat helposti esille. 

Aki: Miten vielä täsmentäisit, että kenelle olisi eniten hyötyä? Onko se tämmöiselle, jotka myyvät omaa asiantuntemustaan, voisiko heille olla hyötyä Facebook -ryhmän perustamisesta?

Minkälaisille yrityksille on hyötyä Facebook-ryhmän perustamisesta?

Sami: On vaikea sanoa ihan, että tälle tai tälle. Että se on aina aika henkilökohtaista, ja riippuu yrityksessä olevasta osaamistasosta ja resursseista, että mikä on milloinkin paras ratkaisu. Mutta kyllä tiedän myös paljon verkkokauppoja, mitkä myyvät… Ei tavallaan tarvitse olla aina edes kovin kalliita palveluiden, että se on kannattavaa. Perusverkkokaupatkin ovat luoneet hyviä yhteisöä, ja toimivat sitä kautta. Tavallaan ehkä siinä avainsana voisi olla kanta-asiakkuus tai yhteisöllisyys, mikä siinä tulee. Että jos siihen omaan toimintaan sopii, ja haluaa luoda tiivistä yhteisöä ja tällaista heimoa, niin silloin se toimii. 

Aki: Miten yhteisöllisyys ja yhteisöjen rakentaminen eroaa muista markkinoinnista? Puhuit jo, että tämä on yksi osa teidän omaakin markkinointia. Millä tavalla se eroaa tästä vanhasta markkinoinnista, jos ajattelee, että yhteisöt ovat uusi tapa?

Miten yhteisöllisyys ja yhteisöjen rakentaminen eroaa muista markkinoinnista? 

Sami: Se on myös osittain, että mikä on uutta, ja mikä on vanhaa. Omalla tavallaan moni ajattelee, että printtimainonta on vanhaa tai tv -mainonta on vanhaa, mutta tuntuu, että myös ihan nettimarkkinoinnissa tapahtuu pieniä steppejä tosi paljon, ja uudistusta. Mutta miten se eroaa, niin ehkä siinä voi käyttää paljon samanlaisia elementtejä. Esimerkiksi on tosi tärkeetä, että on systemaattinen tapa saada porukkaa sinne ryhmään, ja oikeanlaisia porukoita. 

Sitten on tärkeetä, että on systemaattinen tapa tuottaa sisältöä ja hallinnoida sitä ryhmää. Ja että on systemaattinen tapa, että miten ryhmästä saa myyntiä. Mielellään niin, että kaikki ovat skaalattavia malleja. Se on mielestäni se avain, että siinä mielessä on samoja elementtejä. Mutta suurin juttu on siinä, että esimerkiksi ajetaan mainoksella ländärille, ja sitten on webinaari, ja sitten on sähköpostiautomaatio, tai vastaava. Siinä puuttuu vuorovaikutus, ja ihmiset eivät mielellään enää ehkä lue sähköposteja niin paljon. Niitä tulee niin paljon ja ne hukkuu, se teho on laskenut. Mutta ryhmään Facebookissa saadaan yhdistettyä esimerkiksi Facebookin messenger chatbot, että on korvattu sähköpostiviestintää Messengerin ryhmäviesteillä. On vaikea verrata, koska se on kokonaan uusi ekosysteemi, että ryhmään pääsee käsiksi. Mutta tavallaan pääperiaatteet ovat täysin samat, eli pitää olla tapa saada kohdennettua liikennettä, ja konvertoida se systemaattisesti myynniksi. 

Aki: Puhuit jos systemaattisista lähestymistavoista, miten se näkyy käytännössä? Miten Facebook -ryhmään saadaan jäseniä?

Miten Facebook -ryhmään saadaan jäseniä?

Sami: On parikin eri tapaa, taas riippuen omista resursseista. Mutta on kaksi selkeästi erilaista tapaa, toinen on orgaaninen liikenne ilman maksullista mainontaa, jossa käytetään esimerkiksi omaa henkilökohtaista profiilia apuna. Toinen on maksullinen mainonta. Maksullisessa mainonnassa pitää vaan olla kampanja ja seurataan tuloksia, että okei, tähän hintaan saadaan ryhmään jäseniä, onko se kannattavaa vai ei. Sitten muokataan sitä niin kauan, että se tulee kannattavaksi. Sitten skaalataan, lisätään budjettia, että saadaan tuloksia lisättyä. Se on hyvin suoraviivaista, omalla tavallaan helppoa, mutta se vaatii aluksi mainosbudjettia aluksi ja voi viedä jonkun verran aikaa, että sen saa tuottavaksi. Ja sitten taas ilmaiset tavat käyttää omaa henkilökohtaista profiilia vievät paljon enemmän aikaa, mutta sopivat jos ei ole niin paljon euroja laittaa markkinointibudjettiin. 

Aki: Miten se, kun puhuit että vuorovaikutus on tärkeä. Miten luot sinne, minkälaista sisältöä ryhmään pitää luoda, että se luo vuorovaikutusta sinne. Pystytkö kertomaan esimerkkejä, puhuit jo Facebook Liveistä, mutta mitä muita konkreettisia esimerkkejä on?

Miten luoda vuorovaikutusta Facebook-ryhmään?

Sami: Esimerkiksi meidän omassa ryhmässä taidettiin viime viikolla kysyä, kun oli tullut paljon uutta väkeä, että mitä yrityksesi tekee, ketä se auttaa ja millä tavoin. Ihmiset kertovat mielellään omasta yrityksestään, siinä saa näkyvyyttä, ja samalla me saamme tietoa, että minkälaisia yrittäjiä on, mitä he tekevät ja millä tavalla he osaavat kertoa omasta toiminnastaan. Me saamme arvokasta tietoa siitä, mitä sisältöä meidän tulee tuottaa. 

Ja voi olla ihan kyselyitä, että mistä aiheesta te haluaisitte oppia, tai mikä on teidän suurin haasteenne. Siinä saa sen sisällön, mitä tuottaa matchaamaan ihmisten tarpeeseen. Itse tykkään siitä, että ei tarvitse hirveästi arvailla, että mitä sisältöä tuottaa, vaan ihmiset kertovat, että mitkä heidän ongelmansa ja tavoitteensa ovat, ja niihin tuodaan ratkaisuja. 

Aki: Eli just vastataan asiakkaan ongelmiin siinä, luodaan siihen lisäarvoa tuottavaa sisältöä. 

Sami: Joo, se on yksi tapa kanssa. 

Aki: Moni varmaan miettii myös, että miten tämä muutetaan sitten euroiksi, vaikka Facebook -ryhmä. Että miten se käännetään kaupaksi. Pystytkö avaamaan sitä myös tässä?

Miten Facebook-ryhmästä saa asiakkaita?

Sami: Jos muuten markkinointi tai myynti on tuttua, niin siinä on ihan samat tavat. Periaatteessa voisi ajatella niin, että jos aikaisemmin on ajanut Google tai Facebook -mainonnasta tai webinaarista liikennettä myyntisivuille, niin nyt voi olla Facebook Live tai Facebook postaus, josta ohjataan myyntiin. 

Mutta ero on se, että kun ihminen tulee ryhmään, ja seuraa sisältöä muutaman viikon tai kuukauden, niin hänelle on tullut tutuksi jo esimerkiksi meidän ryhmässä meidän tyyli, miten me kerrotaan, ja mitä me opetetaan, ja mistä me puhutaan, niin se joko tykkää tai ei tykkää meistä. Tavallaan se kynnys ostaa madaltuu, jos näkee, että hei tuossa mitä nämä puhuu ja tekee on järkeä, ja se voi auttaa meitä. 

Aki: Eli se on tehty jo se kauppa etukäteen siinä, että olet luonut hyvää sisältöä, ja he näkevät miten toimit. Tuo voisi auttaa minua, ja sitten he ottavat yhteyttä, kun tuntevat sen jo. Minkälaista muunlaista sisältöä, onko teillä esim. Facebook Livestä ohjaus suoraan myyntisivulle, vai onko teillä puhelu, vai miten se siitä etenee sitten?

Sami: Meillä ei itse asiassa ole omia myyntisivuja tällä hetkellä omassa toiminnassa. Se riippuu taas tuotteesta ja palvelusta mitä myy. Jos on verkkokauppa, ja myy vaikka kirjoja tai lisäravinteita, niin silloin ohjataan totta kai myyntisivulle. Mutta esimerkiksi meillä on valmennusta, niin me myös haluamme selvittää, että pystymmekö oikeasti auttamaan ihmistä ja mitkä ovat heidän suurimmat haasteensa, niin meillä on aina puhelu. Me ohjaamme puheluun, jossa kartoitamme ja käymme ja valmennamme vielä, että pystymmekö oikeasti auttamaan, ja jos siltä näyttää niin sitten vasta tarjoamme palveluita. 

Aki: Auttaa juuri niitä oikeita asiakkaita, joille pystyy tuomaan tuloksia.

Sami: Kyllä, ja sisällöstä tuli vielä mieleen. Kysyit, että mikä on hyvää sisältöä, niin mielestäni moni tekee sen virheen, että tuottavat ihan liikaa sisältöä. Moni opastaa, että Facebookiin tai Instaan pitäisi tuottaa päivittäin, tai jopa monta kertaa päivässä sisältöä. En tekisi itse niin, ennemmin vähän harvemmin, ja tekee hyvää ja hyödyllistä sisältöä, ja tekee säännöllisesti, että ihmiset oppivat jo sen rytmin, että koska tulee uutta. Ja sitten tosi selkeä prosessi siinä, että ketkä tulevat sisältöön, miksi tulevat ja miten tulevat. Ja sisällöstä eteenpäin, että miten saa yhteyttä, ja jatkaa syvempään sitä yhteistyötä jos haluaa. 

Aki: Okei, eli ei ole haulikko -lähestymistapa, että tehdään joka paikkaan sisältöä, vaan tehdään kohdennettua sisältöä ja harvemmin. Eli se olisi parempi tapa lähteä tekemään.

Sami: Niin, ainakin meillä toimii tosi hyvin, ja sopii minulle paremmin. 

Aki: Pystytkö kertomaan vielä konkreettisia esimerkkejä, tai jotain, miten joku teidän asiakas on hyödyntänyt jotain yhteisöä tai Facebook -ryhmiä, että minkälaisia tuloksia sieltä voi saada?

Sami: Sanotaan näin, että jos ihan konkreettisia esimerkkejä haluaa nähdä, niin kannattaa mennä vaikka Terveen elämän yhteisö Facebook ryhmään. Se on TerveysSummitin ryhmä, ja siellä näkee miten siellä tehdään sitä. Siellä on hyvää sisältöä, ja jos haluaa ihan oppimismielessä nähdä, niin se on yksi. Sitten on meidän oma ryhmä, missä pyritään aina kaikki viimeisimmät, uusimmat jutut tekemään, niin siellä näkee paljon esimerkkejä, että millaisia Livejä ja postauksia tehdään ja miten se prosessi toimii. Sinne pääsee helpoiten, jos menee Kasvukonsultit.fi  etusivulle, niin sieltä löytää miten pääsee sinne ryhmään.

Aki: Sanoit jo tuosta, että suurin virhe on, että tehdään liikaa sisältöä. Näetkö mitään muita kompastuskiviä tässä Facebook -ryhmän rakentamisessa?

Sami: Yksi on ihan se, että ei ole selkeetä visiota, että mitä haluaa luoda. Ei ole selkeetä strategiaa, että mitkä on ne toimenpiteet, että miten luoda haluttu visio toteen, tai ei ole systemaattista se tekeminen. Moni lähtee vaan tekemään, ja heillä on idea, mutta eivät mieti sitä kokonaisuutta ollenkaan, niin siitä voi tulla sekava, eikä tule haluttuja tuloksia. 

Aki: Systemaattisuus on yksi selkeästi.

Sami: Ja selkeys, tosi selkeä että mitä tekee, miksi, ja mitä haluaa sillä saavuttaa. 

Aki: Että sitä ei turhan takia perusteta sitä ryhmää, että siinä on selkeästi mietitty, että mitä hyötyä siitä on, ja miten ryhmää myös hyödynnetään. Minkälaisia vinkkejä sanoisit yrittäjille, jotka haluaisivat lähteä ihan nollista tekemään ryhmää? Mitä sanoisit, että mitä pitäisi tehdä, missä järjestyksessä, että sieltä voisi saada asiakkaita?

Sami: Ehkä suurin juttu on vielä sellainen, mitä uskon, että 95 % yrittäjistä, jos he miettivät ryhmää, on se vaihe, että ennen kuin edes miettii miten ryhmä tehdään. Kuka on se ideaali asiakas, ketä halutaan auttaa tai palvella, mahdollisimman konkreettisesti. Millainen asiakas on, ihan yksityiskohtaisesti, ja mistä löydän niitä ison joukon. Ja jos käy ilmi, että niitä löytyy Facebookista; onko se kohderyhmä sellainen, että heitä on Facebookista helppo löytää ja tavoittaa, ja jos on, niin sitten se on se kohderyhmä. Ja vielä tarkemmin, mikä on se ongelma, mikä heillä on, minkä minä ratkaisen. Ja luodaan ryhmä sen ympärille, eli se aihe on ehkä se kaikista tärkein, ja kohdennettavuus. Että pysyy fokus sisällössä, ketä ne ihmiset tulee, tietävät miksi ovat siellä ja mitä tuloksia voivat saavuttaa ryhmän avulla, niin se on ehkä mielestäni kaikkein tärkein tekijä.

Aki: Eli tehdään huolellinen taustatutkimus ennen koko ryhmän perustamista.

Sami: Niin. Sanotaan näin, että usein näkee asiakkaiden kanssa toimiessa, tai mitkä muutokset ja tulokset saadaan heille, tai jotka ovat jo menestyneet, niin usein se kiteytyy juuri tuohon. Että on selkeästi määritetty, mikä on kohdeyleisö, mikä ongelma on, miten me ratkaistaan se, niin se on jo iso osa menestymisestä. Moni ajattelee, että menestyminen on siitä, että minkälainen minun kansikuva on, olenko hyvä copywriter, toimiiko minun mainos, mutta ne eivät mielestäni ole se juttu. Vaan se juttu on siellä syvemmällä; ymmärtää se, että kenelle tämä on oikeasti kohdennettu, mikä on heidän ongelmansa, miten autan heitä. Silloin se antaa tosi paljon anteeksi, ei tarvitse olla täydellisiä mainoksia, ei tarvitse olla copywriter -taitoja eikä muuta. Ja sitten seuraava vaihe sen jälkeen on se, että teidän offer, en tiedä mikä olisi suomeksi oikea sana, tarjous tai tarjooma, niin että se on hyvä. Vaikka olisit kuinka hyvä copywriter, jos tarjous ei ole houkutteleva, niin se ei palvele pidemmän päälle. Mutta jos diili on oikeasti tosi hyvä, ja hyödyttää molempia, niin ei sinun tarvitse edes niin hirveän hyvä myyjä olla, että saat sitä myytyä. 

Aki: MItä sitten kun nämä on mietitty, sitten varmaan perustetaan tosiaan Facebook -ryhmä. Minkälaista sisältöä sanoisit, että mitä lähteä ekana tekemään, ja miten sitä lähteä promoamaan?

Minkälaista sisältöä lähtisit ensiksi tekemään Facebook-ryhmään?

Sami: Ehkä ensin on hyvä tehdä ihan perustavaa, tervetulopostaukset ynnä muuta, mikä tämän ryhmän idea on, ja mikä meidän visio on, ja miksi me tehdään tätä. Ja sitten tietenkin säännöt, että miten haluaa ihmisten toimivan ryhmässä. Ja ehkä muutama hyödyllinen vinkkisisältö, ehkä Facebook Live tai joku dokumentti, että sitten kun ihmiset tulevat ryhmään, että heillä on heti jotain hyödyllistä sisältöä. Ja sitten lähteä kehittämään sitä, että miten sinne koko ajan saa uutta porukkaan järjestelmällisesti. 

Aki: Kyllä, ja lähteä markkinoimaan sitä eri kanavissa ja näin. Onko mitään muita vinkkejä vielä tähän ryhmään?

Sami: Tuossa on jo mielestäni aika paljon itse asiassa. Että enemmän muutenkin, että lähtee askel kerrallaan. Että on se selkeä visio, ja lähtee liikkeelle, niin kyllä ne muut askeleet alkavat sieltä avautumaan. Että se on muutenkin meillä, miten sen sanoisi, valmennusfilosofia, että meillä tulee paljon asiakkaita, jotka ovat käyneet jonkun vuoden mittaisen koulutuksen, jossa opetellaan kaikkea; tehdään kaikki mahdolliset ländärit ja e-mail automaatiot ja myyntisivut, vaikka verkkokurssin tekemiseen liittyen. Ja sitten he sanovat, että ovat ihan uupuneita vuoden jälkeen, kun ovat just ja just oppineet miten ne tehdään, eikä ole jäänyt energiaa ja aikaa tehdä sitä varsinaista sisältöä. Niin tavallaan me lähdemme ihan päinvastaisesta, että kaikista tärkein on se, että kuka on sinun asiakkaasi, mikä niiden ongelma on, ja miten autat heitä, ja tuoda sitä järjestelmällisesti esille. Mielellään löytää systemaattinen tapa, ja sitten kaikki muu hioutuu siinä, että alkaa huomaamaan, että osaa tehdä mainoksia paremmin, tai myyntisivut paranee tai näin. Mutta kaiken ytimessä on kuitenkin se ydinpalvelu, tai osaaminen, tai tuote. 

Aki: Kyllä, se on se tärkein juttu, mitä bisneksessä voi tehdä, että se puhuttelee oikeita asiakkaita. Ja tosiaan sanoit, että se antaa aika paljon anteeksi sitten. 

Sami: Sellanen ehkä tulee mieleen vielä, että myös se aihe on sellainen, mistä on oikeesti kiinnostunut, ja on annettavaa. Että nykyään huomaa, että ihmiset hyppii aika helposti markkinointikeinosta toiseen, tai kanavasta toiseen. Tai näkevät, että tällainen myy, ja muuttavat omaa palveluaan sen mukaan. Mutta tavallaan, kun on niin paljon mainontaa, koulutuksia ja kursseja, niin tällainen shiny object syndrome houkuttelee kaikkia. Yksi tosi tärkeä ominaisuus on mielestäni siinä, että on joku keino löytää, että kuka minä olen, mikä on minun juttuni, miksi se on se juttu, ja vahvistaa sitä koko ajan. Eikä tavallaan hävittää sitä omaa osaamista, ja sanomaa sellaiseen ulkopuoliseen hälyyn. 

Aki: Ja sitä kautta se löytyy sitten, kun on asiakaspalautteita, ja tekee sitä hommaa, niin sitä koko ajan oppii sitä paremmaksi siinä yhdessä jutussa. Mites onko sinulla tähän ryhmien rakentamiseen, tai yhteisömarkkinointiin mitään kirjoja tai kursseja suositella sitten? 

Sami: On itse asiassa yksi tosi hyvä kirja, mutta täytyy sanoa, että unohdin sen nimen, en muista nyt sitä nimeä. Onko sinulla jotain shownotes, pystyykö sen…

Aki: Joo, laitetaan vaikka sinne sitten kun tulee mieleen. 

Sami: Joo, se on hyvä, ja sitten totta kai me pyrimme tuomaan omissa Liveissä ja muissa, ryhmässä sitä esille, että… ryhmät ovat meidän omassa toiminnassa ja sisäisessä, Summiteissa ynnä muissa ollut tärkeessä roolissa, mutta alamme nyt vasta enemmän tuomaan sitä ihmisille, että miten he saavat itse tehtyä sitä. Nyt koetaan, että ollaan siinä pisteessä, että ollaan saatu ne niin hyvin toimimaan ja systemaattinen tapa, että pystytään auttamaan ihmisiä, että miten nopeasti pääsee ja saa tuloksia. 

Aki: Kyllä. Mites tähän loppuun vielä, niin tässä oli tosi paljon hyviä vinkkejä jo. Mikä olisi sellainen konkreettinen juttu, mitä tästä voisi lähteä heti sitten tekemään, kuunneltuaan tämän jakson?

Sami: Tämä nyt ehkä menee vähän sivuun tosta ryhmäasiasta, mutta tavallaan oleellisesti mielestäni liittyy siihen, niin se, että tämä maailman tilanne on mikä on. Ja tilanteet tavallaan muuttuvat, niin kannattaa miettiä sitä omaa liiketoimintamallia, ja osaamista, että onko se muutoksen kestävä ja tähän aikaan sopiva. Että ehkä uudistaa tarvittaessa sitä, ja kirkastaa se, että onko se ongelma, mikä ihmisillä on, mikä sinun ratkaisusi on, ja miten se eroaa ehkä muista tarjolla olevista ratkaisuista. Niin sen kirkastaminen, me itse tehdään sitä tosi paljon, että meillä löydetään hyvästä, tehdään taas muutama viikko tai muutama kuukausi, ja huomataan, että pystytään vielä kirkastamaan ja vielä selkeyttämään sitä. Ja aina tulokset paranee. Että se on jatkuva prosessi, että ei tee vaan kerran sitä, vaan elää siinä vuorovaikutuksessa sen asiakaspalautteen, asiakkaiden kautta, ja koko ajan kirkastaa ja kehittää sitä. Se on mielestäni pitkässä juoksussa avain menestykseen, oli kyseessä yhteisö- tai mikä tahansa markkinointi.

Aki: Kyllä. Tämä oli tosi hyvä vinkki kyllä, monesti aikaisemmissakin podcast -jaksoissa on vinkki yleisemmin, että yrittäminen on maraton, että se ei ole pikajuoksu tai yksi postaus, tai yksi ryhmä siellä. Sitä pitää jatkuvasti kehittää ja parantaa ja optimoida, ja oppia sitä kautta siitä. 

Kerrotko Sami vielä, että mistä sinusta saa lisätietoja, jos tosiaan kiinnostaa yhteisöllisyys, Facebook -ryhmien luonti ja bisneksen kasvattaminen ynnä muut.

Sami: Helpoin on tällä hetkellä se, että menee Kasvukonsultit.fi Sinne me yleensä aina tuomme esille se, mikä tällä hetkellä on ajankohtaisin juttu, ja sieltä pääsee suoraan liittymään meidän ryhmään. Sitten toki minulle voi Facebookissa lähettää kaveripyynnönkin suoraan, jos haluaa, että Sami Vesamo nimellä löytyy. Ne on ehkä parhaat kanavat tällä hetkellä. 

Aki: Kiitos Sami kun pääsit vieraakseni.

Sami: Kiva, oli ihan hauska kokemus olla täällä vieraana. 
Aki: Kiitos, lisää kuunneltavaa löytyy www.bisneskasvuun.fi/podcast-jaksot sivulta

Tilaa podcast:

Lataa tekstiversio PDF:nä ja liity uutiskirjeen tilaajaksi

Yksityisyys: Vihaan roskapostia yhtä paljon kuin sinäkin ja lupaan pitää tietosi 100% turvassa. Liittymällä sähköpostilistalle hyväksyt Tietosuojaselosteen