12 – Miten rakentaa menestyvä asiantuntijabisnes hyvinvointialalle? Tomi Kokko paljastaa miten tehdä myyntiä 2,5 miljoonalla eurolla personal trainerina Suomessa.

Miten rakentaa menestyvä asiantuntijabisnes hyvinvointialalle Tomi Kokko paljastaa miten tehdä myyntiä 2,5 miljoonalla eurolla personal trainerina Suomessa
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin


Kuuntele jakso tästä:

Jos olet hyvinvointialan yrittäjä ja haluaisit oppia miten kasvattaa omaa bisnestä, niin tässä Bisnes Kasvuun haastattelussa Tomi Kokko paljastaa menestyksen salaisuudet. Tomi on tehnyt myyntiä personal trainerina muutamassa vuodessa yli 2,5 miljoonalla eurolla Suomessa ja tässä jaksossa Tomi kertoo tarkemmin, että miten näin huikeisiin tuloksiin on päästy.

Podcastissa käydään mm. läpi:

  • Menestyvän asiantuntijabisneksen käsikirja, Mitä on tehty konkreettisesti?
  • Miten päästä noin huimiin myntilukuihin
  • Asiantuntijabisneksen skaalaus – ydinasiat
  • Miten hankkia asiakkaita helposti
  • Miten johtaa itseään myös heikkoina hetkinä?
  • Suurimmat mokat matkan varrella – Mitä Tomi tekisi toisin, jos lähtist uudestaan rakentamaan bisnestä?
  • Jos personal trainer /hyvinvointialan yrittäjä lähtisi ihan nollista rakentaan bisnestä, niin mitä lähteä tekeen ja missä järjestyksessä
  • Mitä hyviä kirjoja/kursseja Tomi suosittelee bisneksen kasvattamiseen liittyen?
  • Mikä on ollut menestyksen salaisuus?

Podcastissa mainitut resurssit löydät tästä:

Tomin kotisivut: www.tomikokko.com

Tomin bisnesvalmennus: www.tomikokko.com/business

 Gary Vaynerchuk Crush It With Passion -kirja

Tim Ferris 4-Hour Workweek -kirja

Seth Godin Tribes -kirja 

Seth Godin Purple Cow -kirja

Tekstiversio

(Tämän tekstiversion on toteuttanut suomalainen litterointiin erikoistunut yritys Spoken)

Aki: Morjes, tervetuloa tänään podcastiin. Tänään keskustellaan siitä, miten rakentaa menestyvä asiantuntijabisnes hyvinvointialalle, ja minulla on nyt vieraana yksi huippuasiantuntija tähän. Tomi Kokko on intohimoinen liikunta-alan yrittäjä, joka on rakentanut Suomeen 2,5 miljoonan euron bisneksen hyvinvointialan ympärille, ja tänään keskustellaan siitä. Kerrotko vähän vielä tarkemmin, että kuka olet tai mitä teet, jos joku ei ole aikaisemmin sinusta kuullut.

Tomi: Tomi Kokko nimi, ja intohimoinen yrittäjä tässä hyvinvointialalla ollut. Kuutisen vuotta Suomessa nyt toiminut, sitä ennen asuin seitsemän vuotta Australiassa, jossa käytännössä suurimman osan oppejani yrittäjänä silloin hakenut, niin koulutuksista kuin omista yritystoiminnoista. Ja siellä ensimmäiset muutamat firmat menivät penkin alle, jotka olivat niitä tärkeitä, kalliita oppirahoja, mutta siellä tuli opittua tosi paljon. Ja sitten kun Suomeen palasin, pistin saman tien tuon Lean in Five Weeks -haasteen pystyyn, ja sitä lähdettiin sitten skaalaamaan ja tekemään aika vahvasti tuollaista henkilöbrändiä ja rakentamaan sitä koko pakettia. Huikea matka ollut, ja vähän tässä loppuunpalamista ollut välissä ja paljon joutunut kokemaan ja käymään asioita läpi, mutta se on kaikki ollut hyvää niin sanotusti, että tällä hetkellä tosi hyvä flow päällä ja tosi siistiä taas tehdä uusia juttuja.

Aki: Ja tämä on ollut tosi hyväkin, tämä menestystarina, mitä olet Suomeen rakentanut. Aika harva on hyvinvointialalla lähtenyt nollista rakentamaan parin miljoonan bisnestä. Ja kohta mennäänkin siihen, mitä siinä on tapahtunut, mutta mikä sinulla on ollut semmoinen, vielä siitä omasta yrittäjätarinasta, että miten olet päätynyt tekemään näitä hommia?

Miten olet päätynyt hyvinvointialalle?

Tomi: Australiassa olin yliopistossa, ja siellä oli 20 000 vuodessa pelkät yliopistomaksut. Minulla käytännössä ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin lähteä yrittäjäksi. Minun piti heti alusta saakka, kun olin personal trainerina, aloitin yrittäjäuran, heti ruveta miettimään dollareita, että miten saan tehtyä kannattavaa toimintaa, joilla pystyn maksamaan koulumaksut ja vuokrat ja ylipäätänsä elämää. Siitä se lähti, että se hyvällä tavalla pakotti minut yrittäjätielle, ja lähdin saman tien optimoimaan sitä personal trainer -hommaa ja miettimään, miten saamme paremmin liikevaihtoja, kasvatettua sitä toimintaa. Sitten alkoi tulemaan yritysvalmennuksia mukaan ja ryhmävalmennuksia mukaan, ja sieltä se sitten lähti. Ja sitten kun Suomeen palasin, aloitettiin taas nollista. Minulla oli pari tonnia tilillä rahaa, kun meni edellinen juttu niin sanotusti nurin tuolla Australiassa, sitten taas lähdin täysin nollista ilman nimeä, ilman brändiä, ilman rahaa. Se oli tietysti tietyllä tavalla vaikea, ensimmäiset kaksi vuotta. Aika paljon sai tehdä hommia, mutta oli se sen arvoista, että siinä on tullut taas opittua valtavasti, siinä koko prosessissa.

Aki: Mitä siinä on sitten, mitä olet lähtenyt tekemään siitä alusta? Jos olet nollista lähtenyt rakentamaan sitä asiantuntijabisnestä, niin minkälaisia steppejä tai mitä siinä on konkreettisesti lähdetty tekemään?

Miten lähteä rakentamaan asiantuntijabisnestä ihan nollista?

Tomi: Se, mitä ensiksi lähdin tekemään, sellaista, mikä ei skaalaudu niin hyvin. Eli Suomessa lähdin tekemään ensiksi ryhmävalmennuksia tuolla Helsingissä rannalla, ja henkilökohtaisesti myin kaikki palvelut ja vedin kaikki valmennukset. Sekin oli kuitenkin, että hain heti erilaista kulmaa. Silloin huomasin, että Suomessa ei ollut paljon sellaista yhteisöllistä tekemistä, vaan se oli enemmän, että porukka kävi yksin salilla ja niin edespäin. Toimme tosi positiivisen, lämpimän yhteisön, minne oli kiva tulla treenaamaan, se oli se yksi erottautuva tekijä heti alkuun.

Ja toinen, mitä lähdin tekemään, että skouttasin ja tein researchia Suomessa personal trainer -alasta, ja en löytänyt mitään muuta kuin perus personal trainereita, jotka veloittivat 70–80 euroa tunnilta ja näin. Sitten itse brändäsin itseni heti sellaiseksi elämäntapamuutosekspertiksi ja otin yksilöasiakkaita, mutta se oli saman tien 180 tunnilta. Ja sillä hinnoittelulla ja erilaisella brändäyksellä hain sellaista blue oceania, eli en kilpaillut personal trainereiden kanssa vaan rakensin oman kategorian, missä minun oli helppo perustella ihmisille, minkä takia heidän kannattaa sijoittaa nyt enemmän taloudellisesti siihen minun yksilöpalveluun. Sitten jätin ne yksilövalmennukset, heti kun saatiin ryhmät skulaamaan sillä tavalla, ja sitten keskityin niihin. Ja sitten lähdettiin rakentamaan nettivalmennuksia, jotka ovat olleet meille se varsinainen liiketoiminta.

Aki: Puhuit tässä kategorian rakentamisesta, se on ilmeisesti ollut myös tärkeä tekijä, mutta myös toinen tekijä se, että olet monessa ollut kuitenkin: sinulla on ollut dokumenttia ym, ja olet monessa mediassakin ollut esillä aika vahvasti. Onko se henkilöbrändi myös ollut osana sitä, kuten sanoitkin alussa?

Tomi: Se on ollut se kantava voima. Heti alusta rupesin luomaan sitä omaa henkilöbrändiä, ja ilman sitä emme olisi päässeet tuollaisiin kasvuihin, mitä olemme tehneet; se on ollut kaikki kaikessa. Opiskelin henkilöbrändäystä pitkään ja rupesin tekemään sitä, ja löysin – Suomessa koin, että oli suhteellisen helppo erottautua ja luoda se henkilöbrändi, koska se markkina, siellä oli niin paljon samantyyppistä toimintaa, niin oli helppo ottaa siitä askel sivuun. Sitten rupesin jossain määrin ehkä kovaan ääneen puhumaan tietystä asioista, mistä olin eri mieltä ja mistä olin samaa mieltä, ja se oli tärkeää. Eli hain niitä polariteetteja, eli sain sitä kautta paljon ihailijoita, paljon faneja, paljon asiakkaita, ja sitten sain paljon niitä hatereita ja jotka vastustivat ja kritisoivat, ja se oli juuri, mitä halusin. Minulle suurin pelko oli se, että jään tasaharmaaksi siihen keskelle ja kellään ei ole mitään mielipidettä, eli se oli yksi osa sitä henkilöbrändäysstrategiaa ja se toimi tosi hyvin.

Aki: Ja sitten tämä, puhuit tästä polariteeteista, elikkä ei ole semmoista, niin kuin sanoit itsekin, tasapaksua, vaan oikeasti erottuu. Ja puhut elämäntapamuutoksesta etkä pelkästään vaikka jostain ravinto-, ruokaohjelmista tai jostain treeneistä, vaan se on kokonaisvaltainen muutos, ja sillä tavalla myös erotuit markkinassa.

Miten erottautua henkilöbrändillä?

Tomi: Kyllä, pitää aina miettiä, jos lähtee rakentamaan vaikka henkilöbrändiä, että mitä se edustaa; minkä puolesta puhut ja mitä vastaan sodit. Sinun pitää olla hyvin selkeä siitä, että mitä edustat ja miten kommunikoit ja minkälaista sisältöä tuotat. Tein niin selkeän suunnitelman itselleni, että mitkä ovat ne aihepiirit, mihin hyökkään kiinni, ja sitten en pelännyt vaan lähdin täysillä tekemään niitä. Tässä on usein se, että moni ehkä pelkää olla esillä ja pelkää tehdä sitä sisältöä ja videoita, koska pelkää liikaa sitä kritiikkiä ja mitä muut ajattelee. Minä blokkasin saman tien ne kaikki pelot pois ja rupesin vaan tekemään sitä, sitä kautta se lähti aukeamaan aika kivasti.

Aki: Mikä sinun mielestäsi on se ydinasia siinä henkilöbrändissä, että se onnistuu ja sillä saa tulosta aikaan myös bisnesmielessä?

Mikä on ydinasia henkilöbrändin luomisessa?

Tomi: Siinä on muutama elementti. Ensinnäkin se, että siitä henkilöbrändistä pitää luoda niin vahva, että se nousee niin sanottuihin kahvipöytäkeskusteluihin mukaan. Eli siihen pitää saada jotain tarttumapintaa, polariteettia Ja kun ihmiset liikaa pelkäävät sitä, että tulee kritiikkiä, mutta se kritiikki on itse asiassa hyvä asia, koska se nimenomaan tuo sitä näkyvyyttä ja sitä, että ihmiset puhuvat siitä. Ja sillä ei ole mitään väliä, koska joku saattaa sanoa, että tämä on ihan skeidaa, mutta sitten joku toinen katsoo sitä, sanoo, että itse asiassa mielestäni tämä on tosi hyvä juttu – pääset sillä tavalla hyvään tilanteeseen. Sitten toinen on se, henkilöbrändin kannalta, sinun pitää valita joku niche, eli joku, missä olet hyvä, missä olet maan paras tai maailman paras. Sinun pitää valita se ja sitten päättää se ja mennä vaan sitä kohti. Minulla se oli, että brändäsin itseni Suomen johtavaksi elämäntapamuutosekspertiksi, ja sitten niillä tuloksilla, mitä me saimme ihmisille, pystyin perustelemaan sen missä vain, jos joku halusi haastaa minua siitä.

Ja tietysti loppujen lopuksi tärkeintä on se, että saadaan tuloksia. Jos en pysty ratkaisemaan ihmisen ongelmia, minkä takia ne tulevat vaikka palveluihini ja valmennukseeni – millään ei ole sen jälkeen mitään väliä. Eli osasin kehittää ohjelmat, jotka toivat ihmisille niitä tuloksia, ja ne tulevat niiden jälkeen sanomaan minulle, että olen muuttanut niiden elämän aivan täysin ja niiden avioliitto on pelastunut ja niiden elämä on pelastunut ja niiden sairaudet lähteneet, mitä tahansa. Loppujen lopuksi se on kuitenkin siitä kiinni, että mitä enemmän pystyt tuomaan tuloksia, mitä enemmän pystyt skaalaamaan sitä, että tuot ihmisille tuloksia, niin sen jälkeen liikevaihto ja bisnesjutut tulevat perässä. Mutta jos et pysty tuomaan tuloksia, niin ei ole mitään kikkoja, millä sitä pystyy ohittamaan, sitä steppiä.

Aki: Miten sitten tämä skaalaus käytännössä toimii? Sanoit ensin, että olit tehnyt näitä yksilövalmennuksia ja sitten ryhmävalmennuksia siellä livenä, mutta miten tämä nettipuoli? Seiskajaksossa juttelin Jalmarin kanssa, joka on ollut mukana myös tässä, mutta puhuttiinniistä, että on erilaista se markkinointi ja on myyntisuppiloita, tämmöistä. Mitä siellä on sitten, siellä puolella, otettu huomioon, että sen saa myös nettiin vietyä ja skaalattua sen homman?

Miten skaalata bisnes nettiin?

Tomi: Kuten sanoin ensiksi, ensiksi pitää tehdä asioita, mitkä eivät skaalaudu. Eli virhe olisi ollut, että olisin heti lähtenyt nettiin, koska jos en olisi saanut ensiksi oikeasti ihmisille tuloksia, niin mitä lähden skaalaamaan. Se oli ensiksi tärkein, että minulla oli paljon henkilökohtaisia asiakkaita niissä ryhmävalmennuksissa, asiakkaita, jotka olivat oikeasti saaneet niitä tuloksia, sen elämä oli muuttunut. Sitten pystyin ruveta miettimään, että mitkä ovat ne elementit, kun nämä ihmiset ovat saaneet tuloksia, että voin skaalata ja rakentaa tästä valmennusohjelman nettiin, joka oikeasti toimii. Ja sitten lähdin vaan rakentamaan niitä valmennuksia.

Ensimmäiset valmennukset luonnollisesti ovat purkkaratkaisuja, ja nyt tein todella hyvällä tavalla, että rupesin ensiksi testaamaan sitä markkinaa ja myyntiä, että minkälaisesta palvelusta ihmiset ovat valmiita laittamaan sen luottokortin ja maksamaan. Ensiksi etsimme sen, ja ensimmäisessä valmennuksessa oli varmaan joku 30–40 ihmistä. Ja sitten me lähdimme miettimään, miten me saamme tämä suuremmalle ihmisjoukolle, minkälaiset funnelit meidän pitää rakentaa, miten he hoidamme liidikeruun. Miten me rakennamme markkinointistrategia tähän kaiken ympärille, mitkä ovat meidän markkinointikanavat, minkälaiset yhteistyökumppanit tässä pitäisi olla, minkälaiset sponsorit, mikä on PR-strategia. Ja sitten se kaikki lähti rakentumaan sen ympärille. Mutta vielä painotan sitä, että se rakentuu sen ympärille, että meillä on joku tuote, palvelu, joka tuo ihmisille tuloksia.

Aki: Ja ilmeisesti nämä, sinä muistaakseni jossain videossa olet puhunut, tässä mitä olen katsonut, että ne löytävät niistä henkilökohtaisista ja yksilövalmennuksista ne tietyt jutut, jotka tuovat tuloksia. Ja sen jälkeen sitten myy etukäteen sen nettivalmennuksen, ennen kuin lähtee tekemään sinne materiaaleja. Eikö tämä ole yksi tärkeä tekijä myös siinä?

Miten julkaista myyvä nettivalmennus?

Tomi: Joo, yksi hyvin keskeinen tekijä. Tässä on se klassinen virhe, jos sanotaan, että tässä on nyt henkilö, joka haluaa lähteä tekemään nettivalmennuksia, niin se ensin miettii, että nyt se voisi olla tällainen valmennus, mikä olisi kiva tehdä. Sitten se rakentaa sen valmennuksen, se kuvaa 50 tuntia sinne videota, sitten se rakentaa nettisivut – kaikki se ekosysteemi. Ja sitten se laittaa sen kaupan auki ja huomaakin, että eihän tämä myy, tämä palvelu. Sitten kun kaikki on rakennettu, se on todella raskas lähteä muuttamaan, koska sitten pitää käytännössä aloittaa taas alusta. Minä tein sen toisin päin: Ensin mietin sen ja testasin ja validoin hypoteesini, että mitä me saamme myytyä. Ja tämä tarkoittaa sitä, että mitä tuloksia me saamme myytyä. Ja sitten kun me saamme myytyä ne tulokset, niin sen jälkeen olemme validoineet sen hypoteesin ja sitten me rakennamme sen ekosysteemin pikku hiljaa. Koko ajan se menee steppi kerrallaan eteenpäin. Tuo oli meillekin todella tärkeä pointti.

Aki: Elikkä saada myyntiä aikaan, ja siitä sitten lähdetään skaalaamaan sitä. Tässä myös vielä tästä polariteetista ja tästä asiakashankinnasta puhuit, että pitää olla vahvasti jotain mielipidettä, niin eikö se toisaalta auta myös asiakashankinnassa, että löytyy semmoisia ihmisiä, jotka resonoivat? Jotkut tosiaan vihaavat sitä, mutta toiset sitten rakastavat sitä, mitä puhut, ja resonoivat siihen ja tulevat asiakkaaksi, niin eikö se siinä myös auta sitä?

Tomi: Auttaa todella paljon. Nimenomaan että haluat, että sinulle on selkeää, mitä edustat, ja palvelusi on selkeää. Kun se ihminen tulee nettisivuillesi tai johonkin, missä se saa sen kosketuspinnan palveluihisi, niin mitä nopeammin sille tulee heti se tunne, että kyllä tai ei, sitä parempi. Sitä me lähdemme nimenomaan hakemaan. Ja sitten kun sieltä tulee niitä, jotka ovat superfiiliksissä ja saavat uskomattomia tuloksia, mitä tapahtuu? Ne puhuvat siitä eteenpäin, ne laittavat someen postauksia, ne puhuvat kaikille työkavereilleen. Meidän alkuorgaaninen kasvu oli tosi vahvaa sen takia, koska ihmiset saivat tuloksia, ne rupesivat tuomaan ystäviään, puolisoitaan, työkavereitaan meidän palveluidemme pariin. Se on sitä parasta markkinointia, koska se tulee lämpimästä lähteestä, se ei maksa mitään, ja se on hyvä merkki, että ollaan myöskin oikealla tiellä, jos ihmiset suosittelevat palveluitasi muille.

Aki: Miten olette sitten käytännössä tehneet täsä asiakashankintaa, jos miettii näitä nettivalmennuksia?

Miten olet tehnyt asiakashankintaa?

Tomi: Siellä on monta kanavaa ollut heti alusta saakka. Tietysti meillä on perinteisesti tuollaiset funnelit – no, ei voi sanoa perinteiset, kun Suomessa tehdään vähemmän tällaista funnelimarkkinointia, sähköpostimarkkinointia. Huomasin heti aukon, kun katsoin palveluita Suomessa, että tosi harva teki sähköpostimarkkinointia mielestäni vaativalla standardilla. Me rupesimme heti aluksi panostamaan tosi vahvasti siihen, eli rupesimme keräämään liidejä Facebookista, Googlesta, Youtubesta ja orgaanisesti, ja sitten rakentamaan niille liideille lisäarvoa, taas auttaa niitä heidän ongelmiensa kanssa, ja sitä kautta orgaanisesti tuoda sitä lämmintä yleisöä siihen listaasi. Ja sitten kun on jotain myytävää, niin sitä kautta tulee paljon ihmisiä noihin valmennuksiin myöskin. Se on ollut ehkä se yksi keskeisin.

Ja sitten toinen, mitkä meille ovat olleet tosi tärkeitä, ovat tietyt joint venturet eli yhteistyökumppanuudet. Niissä on aina nämä kaksi kriteeriä: pitää olla sama kohdeyleisö mutta ei kilpaileva tuote. Ja esimerkkinä, jos minulla on hyvinvointivalmennus, niin sitten voi olla, jos löydän ison lisäravinnefirman, niillä on sama kohdeyleisö, ne myyvät lisäravinteita, mutta niillä on ei-kilpaileva tuote, niin me pystymme toisiamme auttamaan siinä, että heidän yleisönsä altistuu minun palvelulleni ja minun palveluni ja yleisöni altistuvat heidän palveluilleen. Me etsimme tosi paljon näitä joint ventureita ja affiliate-markkinointia, ja sitä kautta saimme myös hyvin kasvua aikaiseksi.

Aki: Elikkä tässä – mitä olet myös videoissa puhunut – ei ole pelkästään sitä yhtä tulovirtaa, siinä bisneksessä, vaan siinä on monta eri haaraa. Ja joint venture voi olla yksi osa siitä.

Tomi: Sanon aina, että oli nettivalmennus tai yksilövalmennus tai mitä tahansa teetkään, kuulija, tässä vaiheessa, niin jokaisella tulisi olla vähintään viisi tulonlähdettä tai tulovirtaa. Ja ne on todella helppo, kun rupeaa miettimään, että mistä muista lähteistä. Se on myöskin riskien jakamista ja diversiteetin hakemista sinne liiketoimintaan, että kaikki munat eivät ole yhdessä korissa, ja kaikki munat eivät ole siinä korissa, että nettivalmennukseen tulee asiakkaita, vaan että meillä on muita lähteitä, mistä me myöskin voimme hakea sitä liikevaihtoa ja uusia asiakkaita.

Aki: Seuraavaksi on vähän henkilökohtaisempi kysymys: miten johtaa itseään heikkoina hetkinä? Sanoit tuossa podcastin alussa, että on saattanut olla loppuunpalamisen oireita ja muita, mutta miten pysyy se motivaatio siihen bisnekseen ja mitä vinkkejä sinulla on tähän antaa?

Miten johtaa itseään heikkoina hetkinä?

Tomi: Ei se aina edes pysy, se motivaatio. Jotenkin haluaisin kaikkia yrittäjiä kannustaa siihen tosiasiaan, että ei se ole jatkuva liekki aamusta iltaan seitsemän päivää viikossa, vaan että meille kaikille tulee vaiheita, että motivaatio on hukassa. Ja minulla on ollut todella paljon vaiheita, että ei huvita, ei jaksa, ei kiinnosta. Ja jotenkin olen navigoinut vaan niiden läpi; sellainen impacti on aina motivoinut minua tosi paljon. Se, että tiedän, mitä teen työlläni, sillä on impacti ihmisten elämään, se oikeasti auttaa niitä. Se on suurin motivaattori minulle tällä hetkellä. Ja toinen, mikä motivoi minua, on yksinkertaisesti kehitys. Koen, että yrittäjänä pystyn koko ajan kehittymään, joudun koko ajan kehittymään ja nostamaan tasoa, muuttamaan toimintamalleja, muuttamaan ajatusmallia, hakemaan uusia mahdollisuuksia, yhteistyökumppaneita, työntekijöitä, mitä tahansa. Se on niin sellainen ilmapiiri, missä sinun pitää hyvällä tavalla olla koko ajan varpaillaan, se kehittää älyttömästi ja motivoi myöskin tosi paljon.

Aki: Minkälaisia vinkkejä antaisit ihmisille, joilta on motivaatio hukassa, tai muuten vaan heikkoina hetkinä, bisnekseen, niin minkälaisia vinkkejä antaisit siihen?

Tomi: Sitten kannattaa tehdä itsensä tutkiskelua. Minulla oli tosiaan, 2018 kiersin kaikki suomen kaupungit, minulla oli 107 puhekeikkaa ja älytön määrä muutakin hommaa siinä, niin silloin meni se homma yli. Sen jälkeen jouduin tehdä tosi syvää itsensä tutkiskelua aika kauan, että löysin taas sen liekin ja inspiksen. Kannattaa vaan miettiä sitä, jos on motivaatio hukassa, että teetkö sellaista juttua, mistä olet fiiliksissä ylipäätään. Mitä jos olet niin sanotusti kiinnittänyt ne tikkaat väärään puuhun, mitä me kaikki teemme välillä? Sitten rohkeasti, jos se on oikeasti se juurisyy, että et tee tällä hetkellä sellaista asiaa, mihin sydämesi sykkii,  niin sitten pitää vaihtaa suuntaa. Ja nämä suunnanvaihdokset ovat kaikista vaikeimpia, koska me olemme tottuneet tiettyihin asioihin ja se tuntuu, että aloitat alusta. Mutta jos et vaihda sitä suuntaa, teet jääräpäisesti jotain, mikä ei enää palvele sinua, niin sitten se on vain ajan kysymys, kun tulee tilanne, että on pakko vaihtaa sitä suuntaa.

Ja toinen, mitä myös miettisin, on se, jos on motivaatio hukassa, että oletko palautuneessa tilassa. Totta kai yrittäjänä emme me voi, meillä ei ole sitä luksusta niin kuin niin sanotusti perustyöntekijöillä, että tekee kahdeksan tuntia päivässä ja viikonloput vapaana ja lomat ja nämä, vaan yrittäjänä se on vähän semmoista, että vaikka olisit niin sanotusti vapaalla, niin saattaa aivot raksuttaa. Sitten on taloudellisia paineita ja myyntipaineita ja näitä juttuja, niin kyllä se vaan, se kuorma on aika kova. Ja sen takia ei kaikista ole yrittäjiksi. Kysy myöskin itseltäsi sitä, että haluatko olla yrittäjä, miksi haluat olla yrittäjä. Koska tämä on tällainen urbaani legenda, että lähden yrittäjäksi, jotta saan vapautta. Ja monilla on sellainen illuusio, että jos nyt lähden yrittäjäksi, teen kolme vuotta täysillä, niin sen jälkeen voin seuraavat vuodet ottaa iisiä, koska fyrkkaa tulee ovista ja ikkunoista ja kaikki ihmiset, työntekijät, hoitavat sinun hommasi. Mutta se on tosi kaukana totuudesta. Kaikki mentorit, ketä minulla on ollut urani aikana, sanoo aina sitä, että ensimmäiset 10 vuotta ole valmis siihen, että ei ole, ei tule…

Aki: Lunta tulee tupaan.

Tomi: Lunta tulee tupaan ja homma kusee, ja sitten rupeat vasta oppimaan sitä prosessia. Niitä kannattaa oikeasti miettiä myöskin, että onko tämä se polku, mitä haluat tehdä. Kuten sanoin, ei minulla ole sellaista visiota, että teen nyt täysillä hommia, että pystyn sitten loppuelämän ottamaan iisiä, vaan mietin koko ajan, millä olisi suurempi impacti ja mikä kehittäisi minua, mikä haastaisi minua, mikä innostaisi minua. Koko ajan jotenkin annan sen elämän viedä ja yritän nyt tarttua myöskin uusiin juttuihin, isompiin juttuihin, siistimpiin juttuihin, että se vaan jatkuu hyvällä tavalla, se yrittäjän flow ja se kiertokulku.

Aki: Pysyy se momentum siinä yllä ja löytyy se intohimo, motivaatio, niistä asioista ja tuloksista, mitä saat aikaan. Sinulla varmaan on myös, kun olet valmentanut yli 20 000 asiakasta Suomessa, niin miten myös yrittäjillä tämä oma jaksaminen tai muu, mitä sinulla siihen olisi, parhaimmat vinkit tässä ennen kuin mennään vielä tuohon bisneksen rakentamiseen?

Mitä vinkkejä sinulla on yrittäjän jaksamiseen?

Tomi: Tosi hyvä kysymys. Ja mietin juuri yksi päivä sitä omaa matkaa tuossa, kun tuli tuollainen, melkein puolitoista vuotta kesti, että palautui niistä omista ylikuormituksista. Kun meillä yrittäjillä on se, minullakin on, älyttömän kova kipukynnys. Se tulee urheilu-urasta saakka, että pitää ja pystyy painamaan vaikka läpi harmaan kiven, ja jos ei nuku, niin ei haittaa, hommat hoidetaan. Ja se työmoraali on ollut aina niin kova, ja se on hyvä asia ollut, koska se on auttanut minua kasvattamaan tämän yrityksen ja aloittamaan nollista ja pääsemään näihin juttuihin, mitä olen tehnyt.

Mutta sitten siinä on se kolikon kääntöpuoli, koska siinä niin sanotusti normaali ihminen tuntee ne punaiset liput niin kauan aikaisemmin kuin taas meikäläinen. Ja minä pystyn menemään niin pitkälle ja vieläkin operoida, vaikka kroppa huutaa jo aivan kaikki mittarit punaisella. Se kannattaa nyt miettiä, se koko elämäntyyli yrittäjänä, että miten rakennat sen sillä tavalla, että siellä on aikaa palautua, koska jos meillä ei ole aikaa palautua, niin emme me pysty saamaan ideoita, emme me pysty rakentamaan sitä bisnestä. Siinä pitää olla sellainen sopiva symbioosi sen kanssa, että nyt painetaan täysillä, nyt kehitetään, nyt grindataan; ja nyt otetaan happea, nyt tehdään muita asioita elämässä, mikä on sinulle tärkeää, se voi olla perhe, se voi olla harrastukset, kaverit, mikä tahansa. Se on ehkä se tärkein juttu, että rakenna sinne muitakin asioita, mitkä innostavat, kuin pelkästään se yritysjuttu.

Aki: Monesti saattaa nähdä tämmöisen 50-vuotiaan yrittäjän, joka on rakentanut bisnestä 25 vuotta, ja sitten se huomaa, että sillä ei ole mitään elämää muuta kuin se bisnes. Varmaan se on hyvä vinkki ottaa heti alusta alkaen huomioon.

Tomi: Todellakin, että itsellä ollut aika pitkään matkustaminen tosi tärkeää. Jos on Suomessa ollut, niin yritän sen neljä viisi reissua jonnekin maahan, missä en ole ikinä käynyt aiemmin, heittää. Kuten sanoin, mikä ikinä onkaan sinulle tärkeää, että siellä on sitä balanssia, siellä on sitä, mikä ravitsee ja tuo sitä energiaa. Koska sitten kun me painetaan, niin tarvitsemme niitä resursseja ja sitä bensatankkia, että siellä on pohjaa, ettei se pala liian nopeasti loppuun.

Aki: Seuraava kysymys liittyy näihin mokiin matkan varrella. Mitä sinulla on ollut tässä oman yrittäjäuran matkan varrella semmoisia mokia, mitä tekisit toisin, jos nyt tekisit uudestaan? Onko sinulla kertoa?

Mitä tekisit toisin oman yrittäjäuran aikana?

Tomi: Tässä menisi varmaan kolme tuntia, jos rupeaisin kaikkia käymään läpi, tässä on tullut ryssittyä niin urakalla – mikä on ollut hyvä asia. Mutta sanoisin, ehkä se suurin moka ensimmäisessä varsinaisessa startupissa oli se, että olin personal trainerina todella menestynyt ja suosittu, ja sitten lähdin viemään sitä bisnestä nettiin ensimmäisen kerran Australiassa tuossa kymmenisen vuotta sitten. Ja puhuinkin tästä aikaisemmin tänään, se, että todella front heavy investment nettisivuihin, brändäykseen. Ja siihen aikaan kun ei ollut mitään kurssialustoja, kaikki piti koodata itse, niin se oli noin 50 000 arvoinen projekti, minkä siihen sijoitin omaa fyrkkaa. Ja siinä meni pari vuotta, siinä projektissa, ja sitä ei saatu tosiaankaan toimimaan, kun loppui rahat kesken, koska ei oltu edes mietitty mitään myyntiä ja markkinointia, ennen kuin mentiin kaksi vuotta myöhemmin sinne markkinaan.

Sitten, kuten sanoin, tässä Lean in Five Weeksin ensimmäisessä nettivalmennuksessa en ollut rakentanut yhtään mitään, ei oltu yhtään videota tehty, pelkkä esittelysivu, ja sitten katsotaan, miten se resonoi sen markkinan kanssa. Jos sieltä tulee vaikka 10 kauppaa ja se ei täytä tavoitetta, niin sitten ne rahat voi palauttaa ja sanoa, että nyt valitettavasti ei voidakaan tehdä sitä valmennusta vielä. Se oli ehkä suurin, tämä klassinen virhe, mitä ihmiset tekevät, eli sijoittavat liian paljon rahaa ja aikaa ennen kuin menee markkinaan testaamaan sitä. Ja sen takia sanon aina kaikille, että saman tien markkinaan testaamaan, hakemaan palautetta, tekemään sisältöä niistä aiheista, mitä sinne tulee. Koska moni jotenkin pelkää, että okei, nyt minulla tulee nettivalmennus aiheesta X, Y, Z, että nämä ovat niin hyviä, nämä matskut, että nämä pitää säästää sinne maksulliseen valmennukseen – ei, voit tehdä ne saman tien, teet ilmaiseksi ne videot. Jos ne resonoivat, saat hyvää palautetta, voit tehdä samoista aiheista sinne itse valmennukseenkin niitä videoita. Eli lopettaa se pelkääminen: saman tien markkinaan, saman tien testaamaan ja validoimaan niitä omia oletuksiaan, ennen kuin pistää enemmän paukkuja jonkun kunnon setin rakentamiseen.

Aki: Ja juuri tämmöinen ehkä hyvä vinkki, että ei rakastu siihen bisnekseen vaan rakastuu siihen asiakkaaseen. Ei ehkä kirjaimellisesti, mutta että ne asiakkaat maksavat sinulle rahaa, niin se on se, kun rahaa siirtyy pankkitilillesi, se paras validaatio, että tässä on jotain itua.

Tomi: Nimenomaan, ja kun haluan painottaa tätä, vaikka nyt puhutaan bisneksestä ja euroista, niin loppupeleissä sen pitää olla niin asiakaskeskeistä, se sinun toimintasi. Ja meillä se on aina ollut, ja se on minulla aina ollut. Se ei tule mistään päälle liimatusta jutusta, vaan olen rakastanut sitä prosessia, kun näen sen ihmisen, kun se menee pisteestä A pisteeseen B, ja saan ratkaistua niitä ongelmia siinä matkalla. Eli todellakin se on yksi parhaista vinkeistä, eli lähde siitä asiakkaasta liikkeelle. Ota esimerkkiasiakas, ja minkä ongelman pystyt siltä oikeasti ratkaisemaan. Mikä on se sinun palvelusi, minkä ongelman se ratkaisee, ja miksi se tekee sen paremmin kuin mikään muu palvelu tällä hetkellä? Noita kysymyksiä pitää koko ajan miettiä, ja sitten vain käymään niitä keskusteluja asiakkaiden kanssa ja laittamaan erilaisia testejä sinne markkinaan tosi nopealla syklillä, ottaa sitä palautetta.

Ja sitten muistaa myöskin se, mikä usein unohtuu, että kun mietit, että sinulla on jotain ongelmia tai haasteita siinä bisneksessä, niin löytyy henkilöitä, jotka ovat käyneet ne samat haasteet läpi. Eli sitten lähdet hakemaan niitä mentoreita, lähdet hakemaan koulutusta siitä aiheesta, etkä yksin vaan jääräpäisesti tao päätä seinään. Tuo on myös ehkä se, mitä siinä ensimmäisessä jutussa ei tajunnut tarpeeksi nopeasti, että minun pitää hakea bisneskoulutusta, pitää hakea mentoreita tästä aiheesta, jotka ovat kulkeneet sen polun, jotka pystyvät tuomaan oikeasti niitä käytännön vinkkejä paljon nopeammin kuin mitä itse pystyy tajuamaan.

Aki: Nämä olivat tosi hyviä vinkkejä. Seuraava kysymys vielä tähän loppuun: mitä jos joku personal trainer tai hyvinvointialan yrittäjä on kiinnostunut viemään vaikka nettiin tai skaalaamaan sitä bisnestä, niin minkälaisia vinkkejä tai minkälaista käsikirjaa sinulla olisi, kun nollista pitäisi lähteä tekemään sitä? Jos siellä ei ole esim. nettisivuja.

Miten hyvinvointialan yrittäjän kannattaisi lähteä skaalaamaan omaa bisnestä?

Tomi: Nettisivut ja nettivalmennukset tulevat sitten matkan aikana, niihin ei tarvitse vielä keskittyä. Muutama, mitä lähtisin tekemään: Ensimmäinen on se, että erikoistu johonkin. Jos olet fysioterapeutti, niin Suomesta löytyy älyttömästi jo fyssareita, mutta mihin sinä erikoistut? Erikoistutko vaikka jääkiekkopelaajiin, vai erikoistutko vaikka olkapäihin tai polviin? Joku, mihin erikoistut, minkä ympärille pystyt luomaan sitä sisältöä ja pystyt ottamaan jonkun nichen haltuun, että sinä olet tässä se paras. Jos jollakin tulee ikinä mitään vaivoja polven kanssa, niin hei, tässä on Jukka, se on nimenomaan erikoistunut tähän asiaan. Ja sitten kun erikoistut siihen asiaan, niin teet sinun researchisi ja opiskelet sitä asiaa tunnin päivässä minimissään, mieluummin enemmänkin, ja käyt kursseja ja oikeasti otat haltuun sen homman.

Sitten sen ympärille, suosittelen, että rupeat rakentamaan sitä henkilöbrändiä. Eli nyt olet erikoistunut, ja sitten sinä henkilönä olet myöskin älyttömän kiinnostava. Usein ihmiset unohtavat sen, että kaikki – meillä on todella kiinnostava tarina, mistä me olemme lähteneet, mitä olemme tehneet elämässämme. Rupea jakamaan sitä sinun tarinaasi sinne markkinaasi rohkeasti ja rupea tuottamaan sitä sisältöä. Ja rupea tuottamaan sitä sisältöä eri kanaviin, elikkä nämä perusjutut: kuva, ääni, teksti. Rupea kirjoittamaan blogia, rupea kuvaamaan videoita, rupea tekemään podcasteja; mikä on sinulle se luonnollinen juttu, rupea säännöllisesti tuottamaan sitä sisältöä.

Sitten on vielä pari juttua. Voisin sanoa sen, että opettele bisnestä, elikkä rupea hakeutumaan yrityskoulutuksiin, bisneskoulutuksiin. Koska usein huomaan, että personal trainereilla ja hyvinvointivalmentajilla suurin osa ajasta menee, että ne vaan kouluttautuvat yli jopa sen, mitä se markkina vaatii jossain tietyssä alassa, että unohdetaan se bisneskoulutus, kouluttaudutaan vaan vielä enemmän tekemään voimakursseja, sitten on tämä kurssi ja sitten on tämä ravintokurssi ja fyssarikurssi. Oikeasti hae sitä koulutusta myöskin sille, että miten saat sitä ammattitaitoasi vietyä enemmän eteenpäin.

Sitten haet yhteistyökumppaneita, haet niitä joint venture -tyyppejä. Jos olet vaikka personal traineri, niin minä silloin alun perin Australiassa, kun olin personal trainer, rakensin sellaisen verkoston ympärilleni, missä minulla oli kaikki palvelut, mitä se asiakkaani saattoi tarvita: Minulla oli hieroja, jolle promosin asiakkaita ja joka promosi minulle asiakkaita. Australiassa minulla oli kaksi lääkäriä, sama juttu – jos asiakkaani tarvitsi lääkäriä, promosin niille sen, ja sitten jos lääkärille tuli asiakkaita, jotka tulivat minulle, ne promosivat ne meille. Sitten oli lisäravinteet, sitten oli henkinen valmentaja, ja niin edelleen. Eli rakenna sitä verkostoasi, että sinulla on sellainen ekosysteemi, että kun se asiakas tulee sinulle, niin pystyt kokonaisvaltaisesti auttamaan sitä myöskin muissa jutuissa ja rakentamaan niistä järkeviä myöskin bisnesdiilejä. Tämä on tosi tärkeää. Tuossa nyt ehkä sellaiset nopeat, tuota nyt voisi jatkaa, mutta eiköhän tuossa ole ne tärkeimmät.

Aki: Tässä yhteenvetona oli: Erikoistu siihen johonkin, joko ongelmaan tai asiakkaaseen, mikä on se sinun erikoisosaamisesi. Tee sisältöä, joka luo sitä henkilöbrändiä. Opettele myös mentoreilta sitä bisnestä, että se ei ole pelkästään sitä kouluttautumista siihen fysioterapiaan tai siihen personal trainingiin. Ja hae myös kumppanuuksia siihen ympärille.

Tomi: Tuosta on hyvä, mistä lähteä rakentamaan.

Aki: Onko sinulla suositella jotain hyviä kirjoja, kursseja, tähän bisneksen kasvattamiseen liittyen itsellä?

Onko sinulla suositella jotain hyviä kirjoja, kursseja, tähän bisneksen kasvattamiseen liittyen itsellä?

Tomi: Onhan näitä valtava lista, mitäköhän heittäisin… Ehkä yksi kirja, mikä muutti minun elämääni silloin joskus yli 10 vuotta sitten, niin luin Gary Vaynerchukin Crush It With Passion -kirjan. Se toi minulle sen itseluottamuksen, että minähän voin tehdä minun intohimostani itselleni ammatin ja rakentaa siitä sellaisen kuin haluan. Sitten tämä legenda: Tim Ferrissin 4-Hour Workweek, neljän tunnin työviikko. Ja se toi minulle sen, että voin rakentaa sellaisen elämäntyylin, joka palvelee minua. Minun ei tarvitse matkia ketään, voin rakentaa juuri sellainen, minkä haluan. Sitten voisi pari heittää vielä. Tribes, Seth Godinin kirja, älyttömän hyvä siitä yhteisön luomisesta, että luot omat triben, mihin ihmiset haluavat kuulua. Ja tässä on juuri sitä, mistä tänäänkin vähän puhuttiin, sitä polariteettia ja yhteisöä, ja tosi tärkeä oli minulle, kun luin sen aikoinaan.

Markkinoinnillisesti myöskin Seth Godinin Purple Cow’n voisi nostaa esiin. Eli se, että miten me markkinoinnissa erotumme massasta, että ei mennä siihen samaan markkinaan samalla tarjouksella, samalla tuotteella, vaan otetaankin eri kulma. Mennään markkinaan, jossa me olemme, jos on normaalisti lehmiä, niin tässä on purple eli violetti lehmä, että sinä oikeasti erotut. Ja minä olen yrittänyt itse olla vähän se purple cow Suomen markkinoissa noissa jutuissa, mitä olen tehnyt, ja niissä on aika ajoin tosi hyvin onnistuttu. Tuossa on ehkä sellaiset neljä, mitkä voisin jakaa.

Aki: Laitetaan nämä tuonne linkkeihin myös, nämä kirjat. Mutta mitä tähän vielä loppuun, niin mikä mielestäsi on ollut menestyksen salaisuus tässä oman asiantuntijabisneksen rakentamisessa?

Mikä on ollut menestyksen salaisuus tässä oman asiantuntijabisneksen rakentamisessa?

Tomi: Sanoisin, että ykkönen minulle on ollut se aikoinaan, kun olen tehnyt sen päätöksen, että lähden sille polulleni, mille olen lähtenyt. Se päätös, ja sen myötä on tullut se tosi kova duuni sen visioni ja tavoitteideni eteen. Kaikki kikat ynnä muut, kuitenkin, mitä me pystymme hallita, on se meidän työmoraalimme, ja se vaatii vaan sitä kovaa duunia, sitä ei pysty poistamaan. Sitten minä olen niin aikaisessa vaiheessa tajunnut, että minulla pitää olla mentoreita, ja siksi olen aina halunnut ja hakenut tosi hyviä mentoreita. Oli sitten nettibisnekseen tai myymiseen tai yleisön edessä puhumiseen tai videoiden tekemiseen tai funneleiden rakentamiseen tai Facebook-markkinointiin, niin olen hakenut tosi paljon mentoreita. Olen maksanut kymmeniä tuhansia euroja monista mentorointisuhteista – useimmiten ne ovat ilmaisia, mutta olen paljon niistä myös maksanut, koska ne ovat kääntäneet vuosia kuukausiksi. Koska on ollut joku henkilö, joka on jo saavuttanut tiettyjä asioita, mitä minä haluan saavuttaa, niin se pystyy linjaamaan suoraan, että sinun pitää tehdä nämä ja nämä jutut, ja älä välitä noista.

Ja menestykseni salaisuus, jos pitäisi yksi tiivistää, niin se on ollut ne kaikki mokat. En ole pelännyt tehdä virhelyöntejä, olen tehnyt niitä tosi paljon, ja niin kuin yksi mentori sanoi, ja tämäkin on tällainen yleinen käsitys: fail fast -periaate. Eli mitä nopeammin teet niitä virheitä siinä urallasi, sitä nopeammin pystyt menestymään. Eli jos pidät asioista kiinni etkä oikein uskalla tehdä virheitä etkä oikein uskalla olla esillä etkä oikein uskalla mokata, niin olet sellaisessa tietyssä kuplassa mukavuusalueellasi ja et pysty nousemaan sille seuraavalle tasolle. Mutta sitten kun lähdet nousemaan sille seuraavalle tasolle rohkeasti, niin kaikki on uutta ja sitten tulee virheitä. Se on sen merkki, että me olemme tekemässä jotain oikein, kun me uskallamme tehdä niitä virheitä ja ottaa niistä opiksi. Nuo on ehkä sellaiset, mitkä nyt tulee tässä mieleen.

Aki: Nämä olivat tosi hyviä. Ja se, että tuo omassakin tarinassa tai omankin yrittäjäuran aikana on se juuri, että tekee niitä virheitä ja pitää muistaa myös oppia niistä ja rohkeasti vaan tehdä. Se tekeminen näyttää ne tulokset, ei se ajattelu tai muu siinä. Kerrotko vielä jonkun yhden konkreettisen vinkin, mitä voisi heti viedä tästä podcastista käytäntöön?

Kerrotko vielä jonkun yhden konkreettisen vinkin, mitä voisi heti viedä tästä podcastista käytäntöön?

Tomi: Miettisin ehkä sitä kautta, että mikä sinulla onkaan bisneksen kanssa tilanne, tämä, mitä sanon aina meidänkin asiakkaille, että mikä on sinulla tällä hetkellä se suuri haaste. Mikä on tällä hetkellä siinä esteenä, että et voi nousta seuraavalle tasolle, oli se sitten saada vaikka kymppitonni enemmän kuussa liikevaihtoa tai saada vaikka 50 lisää asiakasta tai saada enemmän puhekeikkoja tai saada mitä tahansa? Mikä on oikeasti se suurin este, mikä estää sinua tällä hetkellä? Jos sen pystyt määrittämään, niin sitten pystyt hakemaan siihen ratkaisua. Sitten pystyt lähteä hakemaan siihen, että kuka olisi voinut tehdä tällaisen asian aikaisemmin, jolta voisin kysyä oppia tähän juttuun. Mitä voisin lukea? Mitä voisin kuunnella? Mitä voisin kokeilla, että pääsisin tästä yhdestä isosta ongelmasta eroon? Tuo on ehkä se, mitä sanoisin, sen sijaan että sanon täältä jonkun yksittäisen asian. Kun kaikilla on eri tilanne, niin mieti oikeasti hyvin rehellisesti, että mikä on sinun suurin haasteesi bisneksesi kanssa tällä hetkellä.

Aki: Ja lähteä sitä ratkomaan siinä sitten. Kerrotko, Tomi, vielä, mistä saa lisää tietoa, jos kiinnostaa vaikka, jos haluaisi sinua saada mentoriksi bisnekseen tai muuten vaan saada sinusta lisää tietoa?

Tomi: Noin yleensä www.tomikokko.com -sivustot, jotka nyt ovat tällä hetkellä enemmän noihin meidän hyvinvointipalveluihimme. Mutta nyt olen juuri tekemässä sitä isoa suurta muutosta minun urallani, ja rupean tekemään nyt näitä yritysvalmennuksia, nimenomaan hyvinvointialan ammattilaisille nyt aluksi. Ja meillä on piakkoin tulossa ensimmäiset palvelut myyntiin, ja olen tästä aivan superfiiliksissä monestakin syystä. Eli minulla on nyt tällä hetkellä käytännössä sama fiilis kuin silloin kuusi vuotta sitten, kun aloitin tuota Lean in Five Weeksia silloin nollista. Ja silloin oli aivan täysi liekki siihen ja näin sen raon markkinassa ja näin, mitä minun pitää tehdä; nyt minulla on sama juttu taas, fiilis, tästä bisnescoachauspuolesta. Tiedän, että minulla on tosi paljon kokemusta ja annettavaa ihmisille myynnistä ja markkinoinnista ja brändäyksestä.

Ja sitten siinä on taas se impact-juttu, että jos pystyn auttamaan vaikka nyt tuhatta valmentajaa Suomessa kasvattamaan niiden liikevaihtoa ja tekemään niiden bisneksestä järkevämmän, ja sitten se yrittäjä pystyy elämään siistimpää ja parempaa ja onnellisempaa elämäntyyliä, niin se pystyy auttamaan sitten taas niin montaa muuta omaa asiakasta parempiin tuloksiin. Sitä kautta minulle tulee siitä entistä parempi fiilis, koska me teemme impactia sillä, että me koulutamme yrittäjiä paremmiksi yrittäjiksi – todella fiiliksissä siitä. www.tomikokko.com/business, tällä hetkellä sieltä löytyy sellainen sivusto, minne voit jättää waiting listiin tiedot. Me tässä paraikaa juuri viritellään hommaa kasaan, ja olen tosi fiiliksissä, että päästään pian julkaisemaan homma tulille. Ja sitten se on urku auki ja inspiroidaan yrittäjiä, tuodaan niille koulutusta, tuodaan niille menetelmiä, että ne pystyvät kasvattamaan liiketoimintaa järkevästi. Olen todella innoissani tästä.

Aki: Kiitos, Tomi, kun pääsit tähän, tämä oli oikeasti tosi hyvä jakso. Onko sinulla mitään vielä tai haluatko mitään loppusanoja sanoa tähän loppuun?

Tomi: Kiitos ensinnäkin, Aki, tosi paljon tästä podcastista. Tämä oli tosi hyvä formaatti, tässä oli ilo olla mukana. Ehkä sanon oman tiivistelmän, mitä tänään on puhuttu. Sanon sen, että rakenna se oma yrittäjäpolkusi sellaiseksi, mikä palvelee sinua ja sinun asiakkaitasi kaikista tärkeimmin. Eli mieti niitä omia arvojasi ja mitä haluat tehdä. Ei kannata lähteä ketään matkia, minua tai ketään muuta, että nyt haluan tuollaisen ja tuollaisen jutun, vaan mieti oikeasti, mikä on se sinun polkusi ja mikä on se sinun visiosi ja tavoitteesi. Kun näissäkin on niin paljon eri leveleitä, että minulla on isot tavoitteet, bisnestavoitteet ja taloudelliset tavoitteet, mutta ne ovat minun tavoitteeni. Jos tavoitteesi on, että teet 20 000 euroa vuodessa liikevaihtoa, olet siihen täysin tyytyväinen, elät sitä sinun omaa unelmaelämäntyyliäsi, niin se on täydellinen tavoite sinulle. Kun sitten taas mitä korkeammalle ne tavoitteet nostaa, sitä enemmän pitää olla valmis ottamaan riskejä, se koko peli muuttuu sitten kun me lähdetään isompiin ja isompiin tavoitteisiin. Mieti ne sinun tavoitteesi sen mukaan, mikä on sinulle tärkeää. Tee kovaa duunia sen eteen, kaikki, mitä tänään puhuttiin: rupea brändäämään itseäsi, rupea tekemään sisältöä.

Ja ehkä tällainen viimeinen muistutus, että ei sinun tarvitse pelätä sitä, mitä muut ajattelee, sillä ei ole oikeasti yhtään mitään väliä. Kaikilla on omat ongelmansa, mitä ne ajattelevat, eivät ne kerkeä edes miettimään sinun blogipostaustasi tai videoasi niin paljon kuin ajattelet, että ne tulevat miettimään, vaan rupea tuottamaan sitä sisältöä, rupea ratkaisemaan niitä ongelmia, joita kohdeyleisölläsi on. Sitä kautta tulet orgaanisesti rakentamaan sitä asiakaskuntaa ja sitä brändiä.

Aki: Juuri näin, ja tämä oli tosi hyvä yhteenveto tästä asiasta. Oikeasti: rohkeasti lähtee tekemään ja miettimään sitä omannäköistä bisnestä ja elämää, lähtee siitä rakentamaan sitä hommaa eteenpäin. Eipä minulla muuta, kiitos, Tomi, vielä kerran, kun pääsit vieraaksi, ja mukavaa päivänjatkoa.
Tomi: Ei mitään, kiitos kaikille, ja tsemppiä ja inspiraatiota yrittäjäpoluillenne.

Aki: Lisää kuunneltavaa löytyy www.bisneskasvuun.fi/podcast-jaksot sivulta

Tilaa podcast:

Lataa tekstiversio PDF:nä ja liity uutiskirjeen tilaajaksi

Yksityisyys: Vihaan roskapostia yhtä paljon kuin sinäkin ja lupaan pitää tietosi 100% turvassa. Liittymällä sähköpostilistalle hyväksyt Tietosuojaselosteen