13 – Miten hyödyntää yritysblogia asiakashankintaan? Minkälaista sisältöä kannattaa kirjoittaa yritysblogiin? Haastattelussa blogivalmentaja Tiia Konttinen

Miten hyödyntää yritysblogia asiakashankintaan Minkälaista sisältöä kannattaa kirjoittaa yritysblogiin Haastattelussa blogivalmentaja Tiia Konttinen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin


Kuuntele jakso tästä:

Podcastissa käydään mm. läpi:

  • Mitä hyötyä bloggaamisesta on yrityksille?
  • Minkälaista myyntiä yritysblogilla voi tehdä?
  • Minkälaista sisältöä kannattaa kirjoittaa yritysblogiin?
  • Konkreetisia esimerkkejä toimivista blogipostauksista
  • Mikä on suurin virhe mitä bloggaamisessa voi tehdä?
  • Miten suunnitella ennakkoon, että mitä kirjoittaa blogiin?
  • Mitä ohjelmistoja suosittelet bloggaamiseen?
  • Millä mittareilla voi seurata yritysblogin toimivuutta?
  • Jos yritys lähtisi ihan nollista bloggaamaan, niin mitä lähteä tekeen ja missä järjestyksessä?
  • Mitä kirjoja/kursseja Tiia suosittelee bloggaamisen opetteluun.

Podcastissa mainitut resurssit löydät tästä:

Tiian kotisivut: www.tiiakonttinen.fi

Tekstiversio

(Tämän tekstiversion on toteuttanut suomalainen litterointiin erikoistunut yritys Spoken)

Aki: Tänään puhumme bloggaamisesta ja miten juuri nimenomaan yritysblogia voi käyttää bisneksen kasvattamiseen ja asiakashankintaan. Minulla on täällä vieraana Tiia Konttinen, joka on digiyrittäjä ja blogivalmentaja. Yksi hyvä meriitti on tästä, että hän on tehnyt puoli miljoonaa euroa sisältömarkkinoinnin ja blogin avulla. Tervetuloa Tiia mukaan tähän podcastiin.

Tiia: Kiitos, Aki. Ihan mahtavaa olla tässä sinun podcastissa tänään mukana.

Aki: Hyvä, kun pääsit. Kerrotko vähän alkuun vielä, kuka olet ja miten olet päätynyt bloggaamiseen?

Tiia: Minä olen tosiaan Tiia Konttinen. Minä autan kunnianhimoisia yrittäjiä kasvattamaan liikevaihtoa hyödyntämällä yritysblogia ja sisältömarkkinointia. Minä olen nyt viisi vuotta ollut itse yrittäjänä ja viisi vuotta olen tehnyt tätä työtä. Minun yrittäjän taipaleeni lähti ihan puhtaasti henkilökohtaisista tarpeista. Minä olen ADHD-, ADD-kaksosten yksinhuoltajaäiti. Kuusi vuotta sitten olin vielä pankissa töissä. Perheen ja työn yhdistäminen oli sen verran haastavaa, että totesin, että en ole supernainen, elämää voi tehdä vähän helpomminkin ja työtä voi tehdä vähän helpomminkin. 

Siitä se ajatus sitten lähti, että minä nimenomaan halusin lähteä rakentamaan tällaista paikkariippumatonta liiketoimintaa. Sellaista, että minulla on enemmän vapautta päättää, mitä minä teen, missä minä teen, kenen kanssa teen. Siitä minä lähdin sitten tätä liiketoimintaa rakentamaan. Minä itse tykkään kirjoittaa todella paljon. Sieltä se vähän salakavalasti tämä bloggaaminen tuli tähän mukaan. Sitten kun minä huomasin, että kun minä itse kirjoitin omaa yritysblogia, niin aloin saada todella paljon kyselyitä, että miksi nämä ovat näin hyviä nämä sinun postaukset, että minulla on seitsemän sinun postausta täällä auki ja en malta lopettaa lukemista, että opeta. Siitä se sitten lähti. Sitten rupesin bloggaajia ja sitä kautta sitten myöskin yrittäjiä auttamaan tähän bloggaamisen saloihin.

Aki: Mahtava tämä sinun tarina, mitä minäkin olen seurannut sinun tarinaa. Ilmeisesti et tehnyt suoraan aluksi tätä bisnespuolta, mitä nykyään teet. Mutta olit sieltä saanut bloggaamisesta hyviä kokemuksia ja sitä sitten lähdit soveltamaan bisnespuoleen. Eikö se vähän näin mennyt?

Tiia: Kyllä, juuri näin.

Aki: Jos lähdetään tähän pääaiheeseen, miten yritysblogia voisi hyödyntää bisneksen kasvattamiseen. Mitä hyötyä ylipäätänsä on bloggaamisessa? Tai mitä sinä sanoit, että miksi sitä kannattaa lähteä tekemään alkuun?

Mitä hyötyä on bloggaamisesta yrittäjälle?

Tiia: Minä itse ajattelen näin, että blogi ja bloggaaminen on yrityksen markkinoinnin perusta, se kivijalka. Tavallaan kun me lähdemme panostamaan siihen yritysblogiin, niin voimme kaiken muun markkinoinnin ja myynnin rakentaa sen päälle. Se on sitten astetta helpompaa. Toki blogin sisällön tuottaminen vaatii aluksi aikaa, jos sitä haluaa itse tehdä. Siitä tulee vähän kustannuksia, jos sen haluaa ulkoistaa. Mutta se on sellainen hiljainen brändin, markkinoinnin ja myynnin kasvattaja, että se toimii siellä taustalla silloinkin, jos on kausivaihteluja tai on muutoksia. Se rakentaa pitkällä aikajänteellä uskottavuutta, luottamusta ja vahvaa brändiä, mitä me tänä päivänä tarvitsemme todella paljon, kun me teemme verkossa töitä tai teemme myyntiä verkossa.

Mitä nuorempaan sukupolveen mennään, niin sitä tärkeämpää on, että se yritys tulee selkeästi esille ja se arvomaailma oman yleisön ja oman asiakaskunnan kanssa kohtaa. Siinä minun mielestä tämä blogi on aivan käsittämättömän loistava työkalu.

Aki: Eikös se vähän sillä tavalla mene, että ihmiset ensin, jos he etsivät johonkin ongelmaan ratkaisua, he päätyvät todennäköisesti Googleen ja jos siellä tulee jotain mielenkiintoista sisältöä tai blogia vastaan, niin sitä kautta todennäköisesti päätyy asiakkaaksi myös?

Tiia: Kyllä. Se on juuri näin. Tämä on todella tärkeää muistaa, että sosiaalinen media ja maksettu mainonta, niin sen tarkoitus on vähän työntää. Vähän niin kuin televisio- ja lehtimainokset, että se työntää sitä ihmistä kohti ostotapahtumaa. Mutta Google- ja hakukoneoptimoinnin kautta se on sitä vetävää. Se vetää sitä yleisöä, koska yleisö on jo ottanut sen askeleen, että minä haluan tästä lisää tietoa, minä haluan ehkä ostaa tämän tuotteen, mutta minä haluan vielä varmistaa, että onhan tämä hyvä juttu. He ovat astetta pidemmällä ne asiakkaat silloin, kun he menevät itse sinne Googleen etsimään sitä tietoa.

Aki: Minkälaisia tuloksia voi yritysblogilla saavuttaa? Tuossa niin kuin sanoin, että olet puoli miljoonaa itse tehnyt sisältömarkkinoinnin avulla. Minkälaisia tuloksia keskimääräinen yritys voi saavuttaa?

Minlälaisia tuloksia yritysblogilla voi saavuttaa?

Tiia: Tässä vaikuttaa todella paljon se, että millä tavalla se yritysblogi lähdetään kaupallistamaan. Kannattaa muistaa, että yritysblogi on vain yksi osa-alue sitä koko markkinointia ja myyntiprosessia. Minä tosiaan ajattelen niin, että se on perusta, se on kivijalka. Mutta se, että miten sitä lähdetään kaupallistamaan. Halutaanko myydä suoraan blogipostausten avulla, ohjataanko se ihminen yhteydenottolomakkeelle, ohjataanko se sähköpostilistalle, lähdetäänkö tekemään retargeting-mainoksia Facebookin kautta. Eli ihan suoraan ei voida sanoa, että jos sinä laitat yritysblogin pystyyn, niin se tuottaa sinulle näin paljon, koska se vaikuttaa niin paljon, että mitä muuta siihen tehdään.

Sitten toinen, mikä on äärettömän tärkeää, on muistaa se, että se myynti, varsinkin kun me otamme blogin siihen mukaan, niin se on aina pitkäjänteistä, koska me tarvitsemme aikaa, että me rakennamme tunnettavan brändin, uskottavuuden ja luottamuksen. Tämä on yksi asia, mitä moni yrittäjä ei välttämättä tule ajatelleeksi, että sillä asiakkaallakin on se ostajan sykli. Minun pisin sykli, se että kun asiakas minut kohtaa ensimmäisen kerran, että hän ostaa minulta ensimmäisen tuotteen, on kaksi vuotta. Tavallaan se, että kun me tiedostamme sen, että se vaatii aikaa ja sitten lähdemme tuottamaan sitä blogia, niin se ennen pitkään lähtee sieltä tuomaan sitä.

Jos minä peilaan minun opiskelijoihin ja asiakkaisiin, niin siellä on tapahtunut liikevaihdon kasvua. Sanotaan, kolmen ja kuuden kuukauden kuluttua siitä, kun se blogi on laitettu pystyyn, niin on 1000:sta 6000 euroon kuukausitasolla se liikevaihto noussut. Nämä ovat aika semmoisia keskivertotuloksia.

Aki: Tuossa sanoitkin, että se ei ole, et voi odottaa, että kun teet yhden blogipostauksen ja saat siitä myyntiä, vaan se on pitkäjänteistä työtä, että sitä näkee.

Tiia: Kyllä. Jos vähän tilastoja tuossa katsotaan, niin se, että yritysblogissa on alle 80 blogipostausta julkaistu, niin se kävijämäärä nousee, muistaakseni olikohan 77 prosenttia, 80 prosenttia. Mutta sitten kun siellä yritysblogissa on yli 300 blogitekstiä, niin se kävijämäärä pomppaa ihan käsittämättömästi. Se on yli 230 prosenttia, mitä saadaan liikennettä sinne. Tämäkin kuvastaa sitä, että tämä on oikeasti todella pitkäjänteistä. Yritysblogia, jos miettii yritystoimintaa, niin siihen kannattaa asennoitua, että tätä sitten kirjoitetaan kolmesta viiteen vuotta. Tämä ei todellakaan ole semmoinen, että minä nyt viikon tässä julkaisen silloin tällöin tai kuukaudessa julkaisen silloin tällöin, kun huvittaa, vaan tämä on oikeasti todella pitkäjänteistä ja strategista hommaa.

Aki: Tämä varmaan seuraava kysymys, joka ehkä montaa yrittäjää askarruttaa, että minkälaista sisältöä kannattaa lähteä luomaan sinne blogiin? Mikä sinulla on siihen se ratkaisu?

Minkälaista sisältöä kannattaa luoda blogiin?

Tiia: Tämähän on, jos puhutaan hienoilla termeillä, niin hyödyttävää, lisäarvoa antavaa sisältöä. Mutta käytännössähän se voidaan todella simppelisti lähteä liikenteeseen sillä, että ne kysymykset, mitä oma yleisö ja omat asiakkaat kysyvät, niin niistä voidaan kirjoittaa aina blogitekstejä ja julkaista siellä blogissa. Kukaan ei jaksa lukea sitä 500. postausta siitä, mitä yrittäjä on syönyt lounaaksi tai että yrittäjä on nyt käynyt vaikka kampaajalla eikä sitä, että jos yrittäjällä on henkilökohtaisia ongelmia tai se tekee remonttia ja se ei mene putkeen. Kaikki tällaiset kannattaa jättää sieltä pois. Elämä ei ole aina ruusuilla tanssimista. Mutta enemmänkin se, että jos siellä jotain haasteita on, niin kertoo sitten niistä haasteista vasta sen jälkeen, kun ne on voitettu.

Kun tiedämme yrittäjänä, että kuka meidän asiakas on, me tiedämme, mitä me myymme. Sen jälkeen lähdemme etsimään, että mitä meiltä kysytään, minkälaisia ongelmia ja haasteita asiakkailla todennäköisesti on. Me näistä rakennamme blogitekstejä. Se hämmästyttää minua joka kerta, että miten uskottavuus ja luottamus sieltä kasvaa.

Aki: Onko sinulla tähän jotain prosessia, että miten sinä selvität niitä ongelmia? Teetkö jotain kyselyitä asiakkaille vai miten sinä olet selvittänyt niitä aiheita?

Tiia: Me teemme sellaisen kevennetyn markkinatutkimuksen. Hyödynnämme sosiaalista mediaa. Toki silloin jos lähdetään ihan nollasta liikenteeseen, että sitä tunnettuutta ei vielä kovin paljoa ole, niin kyselylomakkeita ei välttämättä kannata lähettää jonnekin Facebook-ryhmään, koska sieltä harvoin tulee vastauksia. Mutta enemmänkin sitten, että jos mennään johonkin Facebook-ryhmään, niin voimme sieltä etsiä, että mitä muut ovat kysyneet tästä aiheesta ja sieltä lähteä aikaisempia kysymyksiä etsimään ja löytämään. Sitten voimme kysyä vaikka itsekin siellä, että vieläkö tämä aihe on ajankohtainen, vieläkö tähän etsitään ratkaisua, vieläkö tämä on kuinka akuutti, haluaisitko ratkaista tämän nyt vai onko tämä semmoinen, että tämä on vasta puolen vuoden päästä sinulla akuuteimmillaan. Se on se taustatutkimus se markkinatutkimus.

Tähän ei tarvitse välttämättä edes käyttää paljon aikaa. Se, että jos sinä kalenteroit, että minä nyt puoli tuntia käyn vaikka nämä neljä Facebook-ryhmää, puolen tunnin ajan etsin sieltä kysymyksiä, olen aivan satavarma, että sieltä löytyy 10:stä 30:een kysymystä. Sinulla on 10:stä 30:een blogipostauksen aihetta. Sitten se, että kun monesti ne kysymyksetkin saattavat olla todella laajoja, niin me voimme niitä vielä lähteä pilkkomaan, jolloin voimme yhdestä kysymyksestä saada kolme blogitekstiä. Siitä kyllä löytyy. Aiheita löytyy.

Aki: Pystyisitkö sinä kertomaan jotain esimerkkejä toimivista blogipostauksista, joita sinulla on itse ollut?

Tiia: Niitä olisi aika paljonkin ja minun opiskelijoilla on. Jos mietitään ihan blogitekstityyppiä, niin tällaiset listapostaukset, vinkkipostaukset, kysymyspostaukset, niin nämä ovat todella toimivia. Ja se, että ei pelkästään se postaustyyppi ole riittävä, vaan sinulla pitää olla se tietty postausrakenne. Eli kun lähdemme sitä blogitekstiä kirjoittamaan, niin me emme kirjoita, mitä mieleen tulee, vaan siinä on tietty rakenne. Ensin kirjoitamme tämmöisestä asiasta. Sitten me otamme tämän asian, sitten me otamme tämän asian. Sitten meillä on täällä esimerkiksi ensimmäinen call to action eli kehote. Me yritämme saada sen henkilön tekemään jotain. Sitten otetaan vähän tunnetta sinne mukaan. Sitten ratkaistaan, annetaan loppuvinkkejä. Sitten postauksen lopussa on toiseen kertaan se call to action, että saamme lukijan tekemään se haluttu toimenpide. Se postausrakenne on todella tärkeää, koska sitten kun on se oikea postausrakenne, niin se ihminen imeytyy siihen blogitekstiin ja se ei meinaa malttaa lopettaa sitä lukemista, kun hän vain haluaa kuluttaa sen sisällön.

Aki: Ilmeisesti tässä yritysblogissa on tärkeää, että siellä on jokin toimintakehote. Eikös se ole siinä pääroolissa kanssa, että siinä on jokin, että liity sähköpostilistalle, lataa jokin opas tai vastaava?

Tiia: Kyllä. Ne neljä tärkeintä call to actionia on, että ohjataan se henkilö lukemaan joku toinen blogiteksti. Toinen on se, että hänet ohjataan yhteydenottolomakkeelle. Kolmas on se, että hänet ohjataan tiettyyn ostettavaan tuotteeseen. Neljäs on sitten sähköpostilista. Joku näistä neljästä pitäisi jokaisessa postauksessa olla. Missään nimessä ei saa olla enempää kuin yksi, koska sitten jos annetaan vaihtoehtoja, että lataa tämä maksuton tuote tai osta tämä tuote, niin sittenhän ne ihmiset menevät ja lataavat sen maksuttoman tuotteen.

Aki: Se sekoittaa sen lukijan siinä?

Tiia: Kyllä.

Aki: Seuraava kysymys on sitten, että miten saada lukijoita blogiin. Jos olet Facebook-ryhmästä jostain löytänyt jonkun kysymyksen, olet kirjoittanut siihen postauksen vaikka tämän sinun rungon mukaisesti, niin miten sitten niitä lukijoita myös saada sieltä? Ilmeisesti se ei ole pelkästään sitä, että sinä julkaiset sen oman blogin, mutta sitten et tee mitään.

Miten saada lukijoita yritysblogiin?

Tiia: Näin ei missään nimessä kannata toimia, koska ne lukijat harvoin löytävät itsensä tai tiensä sattumalta sinne blogiin, vaan siitä blogipostauksesta pitää lähteä kertomaan avoimesti ja julkisesti muualla. Monesti esimerkiksi jenkkivalmentajat sanovat, että postauksen kirjoittamiseen käytetty aika on 20 prosenttia ja postauksen markkinointi on 80 prosenttia. Se kertoo siitä, että sitä postausta pitää jakaa siellä sosiaalisessa mediassa ahkerasti. 

Tämähän on sillä tavalla, että nyt kannattaa aina muistaa se, että jos somessa, vaikka Facebook-ryhmissä lähdetään jakamaan, niin niiden pitää olla semmoisia ryhmiä, missä se potentiaalinen asiakas on. Ei se ryhmä, missä se yrittäjä itse viettää aikaa. Sitten toinen on se, että täytyy tarkistaa, että saahan siinä ryhmässä jakaa niitä postauksia. Jos ei saa, niin sitten niitä pystyy siltikin hyödyntämään. Kun ihmiset joka tapauksessa kysyvät siellä Facebook-ryhmissä samoja kysymyksiä, mihin ne postaukset on kirjoitettu, niin sitten me voimme siihen käydä kommentoimassa, että hei, tässä on tämmöinen nopea vinkki, mutta jos haluat lukea enemmän, niin tässä on linkki minun blogitekstiin. Sitten sitä voi vielä pehmentää sillä, että laitetaan se kommentti, että jos tätä linkkiä ei saa tähän julkaista, niin ylläpito voi poistaa minun kommentin. Silloin se tavallaan on todella lempeää ja ystävällistä. Se kunnioittaa sekä ryhmän ylläpitäjää että kysyjää ja tuo sitten kuitenkin lukijoita sinne blogiin.

Aki: Tämä oli todella hyvä vinkki. Miten muuten myös jokin maksullinen mainonta ynnä muut, miten muut kanavat tässä blogipostausten promoamisessa?

Tiia: Minä itse käytän silloin tällöin maksullista mainontaa. Eli minä kun jaan blogitekstin omalle Facebook-sivulle, niin siihen alapuolelle tulee, että ”mainosta julkaisua”. Sitten minä monesti laitan siitä menemään sillä tavalla, että viisi euroa päivä esimerkiksi kolme viiva viis päivää. Minä yleensä kohdistan sen postauksen sivustani tykkääville henkilöille ja heidän ystävilleen, jolloin kun minun Facebook-sivulle alkaa tulla tykkääjiä, niin alkaa myös näkyä se mainostettu postaus sitten laajemmalle yleisölle. 

Minä itse asiassa tykkään tästä tavasta käyttää maksullista mainontaa, kun haluamme sinne postaukseen saada lisää lukijoita, koska tällä tavalla se klikkausprosentti on aika pieni. Me pääsemme kahteen, kolmeen senttiin per klikkaus. Se voi olla keskimäärin semmoista viittä viiva 10 senttiä. Eli se on huomattavasti edullisempaa kuin jos lähtisimme tekemään vaikka jotain konversiomainoksia tai jotain maksettua mainosta, missä ohjataan suoraan maksulliseen tuotteeseen. Kun sitten taas, jos me saamme vaikka 1000 lukijaa tällä tavalla, me maksamme siitä todella vähän Facebookille. Mutta jos siellä postauksessa on vaikka linkki sähköpostilistalle, niin me saamme ne liidit sieltä todella edullisesti. Toinen vaihtoehto on se, että näille, ketkä ovat käyneet lukemassa sen postauksen, niin me teemme sitten sitä remarketing-mainosta, jolloin me vielä pääsemme edullisesti tekemään sitä mainontaa.

Aki: Tämä oli todella hyvä vinkki, että ainakin postaa, jos sinulla on vaikka Facebook-sivu, niin myös niille sivusta tykänneiden kavereille. Se alkaa sitä kautta kerätä, koska todennäköisesti ne kaverit ovat sitä samaa sitä avainasiakasta tai unelma-asiakasta, mitä sinulla on sitten tavoitteet sillä.

Tiia: Kyllä. Ja tätä kun ei kuitenkaan tarvitse tehdä montaa kertaa. Se yksi, kaksi, kolme postausta kuukaudessa riittää. Sitten tavallaan ne mainoskustannuksetkaan eivät nouse ihan älyttömyyksiin. Mutta kun se yleisö huomaa yhden mielenkiintoisen postauksen, niin ne mielellään jäävät sinne blogiin lukemaan enemmänkin. Sitä kautta saadaan nopeasti tunnettuutta myöskin kasvatettua.

Aki: Sanoit, että kaksi viiva kolme kertaa kuukaudessa. Mikä olisi semmoinen hyvä julkaisutahti blogille? Onko jotain sanamäärää, joka olisi hyvä yhdelle blogipostaukselle? Olisiko sinulla tästä kertoa jotain hyviä vinkkejä?

Mikä on hyvä julkaisutahti blogille?

Tiia: Minä itse henkilökohtaisesti suosittelen sitä, että yksi laadukas blogiteksti viikossa. Toki minä ymmärrän, että yrittäjät ovat todella kiireisiä ja voi olla, että sitä aikaa ei siihen ole. Silloin yksi postaus kahden viikon välein olisi minusta ehdoton minimi. Blogitekstiä ei kannata missään nimessä julkaista joka päivä, koska yleisökin tarvitsee aikaa prosessoida. Monesti jos julkaisemme joka päivä jonkin blogitekstin, niin se ei ole enää ihan niin laadukasta. Me joudumme tekemään sitä paljon nopeammalla aikajänteellä, jolloin se on vähän semmoista höttöä se sisältö, mitä siinä tuotetaan.

Ennen kuin minä menen tuohon sanamäärään, niin minä annan semmoisen vinkin, että minä aina kalenteroin vaikka neljä viikkoa peräkkäin sillä tavalla, että otan yhden päivän, jonka aikana minä kirjoitan ne neljä blogitekstiä ja ajastan ne. Käytännössä yhdessä kuukaudessa minulla on 16 viikon sisällöt kirjoitettu ja ajastettu etukäteen. Sitten se taas vapauttaa sitä aikaa kaikkeen muuhun.

Tästä sanamäärästä keskustellaan todella paljon. Monet valmentajat ovat sitä mieltä, että maksimissaan 300 sanaa. Tämä ei pidä tänä päivänä enää missään nimessä paikkaansa. Google vaatii minimissään 300 sanaa, että se alkaa rekisteröidä hakutuloksissaan niitä blogitekstejä. Nyt en ole tämän vuoden tilastoja kerennyt katsomaan tai tutkimustuloksia. Mutta tässä pari vuotta sitten noin 1130 sanaa olevat blogitekstit pääsivät Googlen hakutuloksissa ensimmäiselle sivulle. Se kannattaa ihan rauhassa miettiä. Me voimme blogiteksteillä mennä todella syvällisestikin.

Minun yhdellä opiskelijalla on 7000 sanaa pitkiä blogitekstejä. Hän sanoi, että kun hän rupesi niitä kirjoittamaan, niin hänen blogi räjähti käsiin. Hänellä rupesi käymään 40000 ihmistä siellä blogissa sen jälkeen. Hän on personal trainer. Kyllä ne pitkät postaukset vetävät. Mutta se pitää olla mielenkiintoista, että se yleisö siihen tarttuu.

Aki: Tässä pitää miellyttää hakukonetta, mutta pitää samalla miellyttää sitä lukijaa. Se ei ole pelkästään kumpijompi.

Tiia: Kyllä ja vielä toisinpäin, eli ensin ajatella aina sitä lukijaa ja sen jälkeen vasta optimoida.

Aki: Mitäs sitten, mikä on suurin virhe, mitä tässä bloggaamisessa voi lähteä tekemään?

Mikä on suurin virhe bloggaamisessa?

Tiia: Suurimmat virheet ovat varmasti se, että lähdetään vähän mututuntumalla, että kunhan nyt tässä jotain kirjoitellaan. Sitten monet ajattelevat edelleen, että blogi on vain sellaista päiväkirjamaista ajatuksenjuoksua, että kirjoitetaan, mitä mieleen tulee. Sitten ajatellaan sitä, että kyllä ne lukijat haluavat lukea, että mitä minun päivään kuuluu. Mutta kannattaa aina muistaa se, että vaikka se blogi, oli se sitten yritysblogi tai vaikka henkilökohtainen blogi, että vaikka se on tavallaan oma, mutta oma ego pitää jättää taka-alalle ja nostaa aina lukija ja asiakas jalustalle. Silloin kun me ajattelemme ensin asiakkaita ja lukijoita, niin silloin sillä on huomattavasti parempi mahdollisuus menestyä.

Aki: Kyllä, eli miettiä juuri sen lukijan kautta. Pitää muistaa, että blogi on kuitenkin lukijalle. Juuri sitä alussa sanoitkin, että pyrkiä tuottamaan sitä lisäarvoa heille.

Tiia: Kyllä. Auttaa ja ratkaista tosi pieniä akuutteja ongelmia, koska sitten kun auttaa ihmisen saamaan ratkaisu johonkin asiaan, niin se muistijälki jää sille ihmiselle. Sitten kun hänelle tulee se tarve ostaa jotain, niin se on se yksi ihminen, joka häntä on etukäteen vilpittömästi auttanut, niin hänen luokseen mennään ensimmäisenä ostamaan se tuote tai palvelu.

Aki: Puhuit vähän tuosta julkaisukalenterista. Mutta pystytkö vähän avaamaan sitä, että miten sinulla… Suunnitteletko vuoden etukäteen vai miten suunnittelet, että mitä blogipostauksia tulee? Sinä sanoit, että yhdessä kuukaudessa 16 viikon. Pysytkö vähän vielä avaamaan tätä? Minkälainen julkaisukalenteri sinulla on blogiin ja miten suunnittelet sitä ennakkoon?

Miten suunnitella blogin sisältöä ennakkoon?

Tiia: Minä lähden tänä päivänä tekemään sitä tuon markkinoinnin vuosikellon kautta. Niin kuin sanoin, niin blogi on markkinoinnin peruskallio. Minä suunnittelen aina viimeistään joulukuussa seuraavan vuoden markkinoinnin vuosikellon. Nyt minä olen lähtenyt sitä jo hahmottelemaan ensi vuodelle. Kun minä tiedän, mitä minä markkinoin ja mitä myyn missäkin vaiheessa, niin sen jälkeen minun on paljon helpompi lähteä suunnittelemaan sitä sisältöä.

Pyrin tekemään aina sillä tavalla, että jos minulla on vaikka jokin verkkokurssilanseeraus lähdössä käyntiin, niin ennen kuin se myynti alkaa, niin sanotaan neljä viiva kuusi viikkoa, eli neljä viiva kuusi blogitekstiä liittyvät olennaisesti jo siihen kurssiin ja ne tavallaan valmistelevat. Minä lainausmerkeissä lämmitän sitä yleisöä kohti sitä ostotapahtumaa. Sitten kun se myynti lähtee käyntiin, niin minulla on korkeintaan ensimmäisellä myyntiviikolla jokin blogiteksti, joka ohjaa ihmiset sinne myyntiin. Tokalla viikolla minä en enää blogin kautta myy.

Minä lähden sitä tällä tavalla pilkkomaan. Minä tiedän, että okei, tuossa on tuo lanseerauskampanja. Sitten minä mietin siihen neljä viiva kuusi viikkoa ennen sitä blogitekstit. Ja sitten mitä sinne viikkoja jää yli, niin minä saatan jotain yleisiä vinkkejä sinne laittaa, jotain listapostauksia, kysymyksiä. Minulla on varmaan viisi tai kuusi kyselylomaketta, mistä minä aina käyn jonkin kysymyksen noukkasemassa ja siitä kirjoitetaan se blogiteksti.

Tänä päivänä se on, todella pitkäjänteisesti tätä mietin. Meillähän on nyt jo se tilanne, että meillä on kaikki tämän vuoden blogitekstit kirjoitettu ja ajastettu. Kaikkea en ole itse kirjoittanut. Olen lähtenyt myöskin jo ulkoistamaan ja niin poispäin. Ne ovat todella pitkällä aikajänteellä mietitty.

Aki: Jos nyt yhteenvetona voisi sanoa, niin sinä mietit juuri yrityksen tuotteita, palveluita, mitä siellä on myynnissä, sitten niihin kampanjoita ja niihin tukevia blogipostauksia. Sitä kautta lähdet rakentamaan sitä?

Tiia: Kyllä.

Aki: Seuraava kysymys on varmaan tähän tekniikkaan liittyen. Mitä ohjelmistoja sitten bloggaamiseen sinulla on käytössä tai mitä lisätyökaluja suosittelet siihen, että se saa esimerkiksi niitä sähköpostiosoitteita kerättyä ja näin edespäin?

Mitä ohjelmistoja sitten bloggaamiseen sinulla on käytössä tai mitä lisätyökaluja suosittelet siihen?

Tiia: Ihan se perusjuttu on varmastikin se alusta. Minähän käytän ja suosittelen www.worldpress.org -alustaa, koska se on kuitenkin maailman suosituin alusta. Sille voidaan tehdä ihan yrityksen kotisivut. Monet yritysten kotisivut on tehty WorldPress-alustalle. Silloin blogin lisääminen kotisivuille on parin minuutin juttu. Uutta erillistä blogia ei tarvitse tehdä, jos on kotisivut jo olemassa. Periaatteessa se riittää. Toki sitten, kun puhutaan blogista ja halutaan myöskin, että meidän yleisö jakaa niitä blogitekstejä, niin somejakopainikkeet kannattaa olla siellä. Minä käytän sellaista ilmaista lisäosaa kuin Grow by Mediavine. Se on todella kätevä. Siinä on minun mielestä ihan se minimi, millä pärjää todella pitkälle. 

Sitten voidaan ottaa jotain Pretty Linkkejä, jos halutaan testata, että kuinka paljon tässä postauksessa tätä yhtä linkkiä klikataan. Me voimme rakentaa sinne tämmöisiä linkkilyhennelmiä niin sanotusti. Se dokumentoi meille sitten, että tätä linkkiä on klikattu vaikka 150 kertaa ja postausta on luettu 800 kertaa. Pääsemme sieltä sitten laskemaan näitä erilaisia tunnuslukuja.

Kuvankäsittelyohjelmista minä itse käytän Canvaa. Siitä on ilmainen versio. Sillä ilmaisella versiolla pääsee todella pitkälle. Nyt on tänä vuonna otettu siitä se maksullinen versio, koska meillä on tiimi kasvanut. Bitmonkey on toinen, millä minä monesti rajaan kuvakaappauksia ja näitä. Se on maksullinen. Se on noin 80 muistaakseni vuodessa.

Sitten jos puhutaan sähköpostilistasta, minä itse käytän henkilökohtaisesti Active Campaignia (affiliate-linkki). Se on pikkaisen monipuolisempi ja vähän joustavampi tuohon Mailchimpiin verrattuna. Active Campaignin saa käännettyä suomen kielelle, että suurin osa niistä termeistä on siellä suomen kielellä. Sitten minä olen Active Campaignin vielä yhdistänyt tuohon Leadpagesiin. Leadpagesin kautta minä teen näitä laskeutumissivuja, popupeja sinne postausten väliin. Se on minun mielestä aika toimiva yhdistelmä.

Sitten Google Analytics toki analyysiohjelmana, että siellä päästään vähän syvällisemmin katsomaan, että mitä postauksia luetaan, miten paljon luetaan, miten pitkään niissä postauksissa vietetään aikaa. Sitä kautta voidaan pitkällä aikajänteellä lähteä hiomaan jokin postaus, että tätä nyt luetaan todella pitkään tai paljon ja täällä vietetään paljon aikaa. Sitten lisätään tänne jokin linkki vaikka ostettavaan tuotteeseen ja sitä kautta saadaan liikevaihtoa sieltä kasvatettua.

Aki: Kyllä tässä oli hyvä kattaus näitä työkaluja. Puhuit tuosta Google Analyticsista. Seuraava kysymys on, mitä minä tässä mietin, että millä luvuilla tai millä mittareilla sinä seuraat sitä? Sinä puhuit tuosta ja kävijämäärästä. Mutta millä sinä seuraat sitä yritysblogin toimivuutta?

MIllä mittareilla seuraat yritysblogin toimivuutta?

Tiia: Minä seuraan sitä vielä todella minimaalisesti, jos näin voisi sanoa. Minä tiedän, että sitä voisi paljon laajemminkin tehdä. Mutta minä tosiaan seuraan niitä, mitkä ovat ne luetuimmat postaukset ja kuinka pitkään niissä postauksissa vietetään aikaa, koska se, miten pitkään niissä vietetään aikaa, niin se kertoo siitä, että onko se mielenkiintoinen se sisältö. Sitten minä löydän sieltä niitä postauksia, joista minun kannattaa lähteä ohjaamaan juuri johonkin maksulliseen tuotteeseen tai yhteydenottolomakkeelle. Ne ovat oikeastaan ne ainoat, mitä minä tällä hetkellä siellä seuraan.

Minä en enää tänä päivänä seuraa niin paljoa uniikkeja kävijöitä tai sivulatauksia. Tokihan se näyttää ihan kivalta ja tuntuu ihan kivalta, että vuodessa käy miljoona sivulatausta. Mutta se ei ole enää niin suuressa roolissa kuin se, että mitä luetaan ja miten pitkään siellä ollaan. Jos mietitään, että minulla on parhaimmat blogitekstit, niin ihmiset viihtyvät niissä seitsemän minuuttia, niin se on tämän päivän, jos verrataan sosiaaliseen mediaan, niin se on aika pitkä aika viettää potentiaalisen asiakkaan kanssa.

Aki: Mites myös tätä myyntiä, seuraatko sinä sitä kanssa siinä sitten, että miten paljon tulee liidejä sieltä ja paljon myyntiä vaikka jostain yhdestä blogipostauksesta?

Tiia: En. Minä en itse asiassa ole vielä kerennyt tuohon ottautua kuin mitä siihen pitäisi. Sitten se toinen haaste on minulla se, kun minä saatan samaa liittymislahjaa tarjota 10 viiva 15 eri blogipostauksessa. Kun minullakin on siellä yli 300 julkaistua postausta, niin sitä on pikkuisen hankala meidän seurata. Sitten enemmän me seuraamme sitä konversiota, että kuinka moni on nähnyt ja klikannut sitä popupia esimerkiksi ja kuinka moni on tullut sen kautta sähköpostilistalle. Mutta tuo olisi ihan äärettömän mielenkiintoista postauskohtaisesti katsoa, että mikä postaus siellä tuottaa.

Aki: Kuten alussa sanoit jo, niin tuokaan ei välttämättä ole niin tärkeä, että kuitenkin on sinullakin puoli miljoonaa euroa myyntiä takana. Se on tärkeä, että ne postaukset ovat hyviä ja mielenkiintoisia. Ihmiset tykkäävät niistä, lukevat sitä ja sitä kautta sitten liittyvät listalle ja näin edespäin.

Tiia: Kyllä.

Aki: Tässä loppuun vielä tämmöinen yksi tiukka kysymys. Jos mietitään, mikä olisi hyvä esimerkkiyritys, vaikka jokin hieroja. Tämä oli vain ihan kuvitteellinen esimerkki. Jos sinä lähtisit vaikka ihan nollista bloggaamaan, niin minkälaiset askelmerkit ja ohjeet sinä antaisit sille? Sillä saattaa olla se nettisivu siellä jo pystyssä, ei välttämättä blogia. Minkälaisia askelmerkkejä tai steppejä sanoisit, että mitä sen kannattaisi lähteä tekemään siinä yritysblogissa?

Miten lähteä ihan nollista rakentamaan menestyvää yritysblogia?

Tiia: Ihan ensin kannattaa kirkastaa se, että miksi se blogi perustetaan, miksi blogataan, mikä on se tavoite. Halutaanko kasvattaa brändiä, halutaanko kasvattaa yleisöä, halutaanko kasvattaa myyntiä. Tavoite ja tarkoitus pitää ehdottomasti ensin olla. Sen jälkeen lähdetään tunnistamaan se unelma-asiakas. Tavallaan se on jo yrittäjänä, niin sitähän me teemme siellä alkuvaiheessa. Mutta se pitää olla siinä mielessä, koska sitten me kuitenkin kirjoitamme sille unelma-asiakkaalle.

Kolmas askel on se, että se yritysblogikin kannattaa rajata, jotta se tukee sitä markkinointia ja myyntiä. Ihan kaikesta liiketoiminnasta ei kannata kirjoittaa, vaan juuri miettiä ne, että mitkä ovat vaikka kolme viiva viisi kapeampaa aihealuetta, jotka tukevat toisiaan. Sitten se tukee sitä myyntiä. Sitten ei muuta kuin lähdetään kirjoittamaan ja jakamaan niitä postauksia siellä sosiaalisessa mediassa.

Aki: Ja siitä se sitten lähtee. Sitten siitä seuraa tuloksia, että minkälaisia tuloksia saa ja parantaa sitä matkanvarrella.

Tiia: Kyllä, juuri näin.

Aki: Onko sinulla tähän loppuun suositella hyviä bloggaamisen kirjoja tai kursseja?

Tiia: Minun verkkokaupasta löytyy. Esimerkiksi tuo Uusi oikopolku bloggaamisen aloittamiseen, niin sitä minä suosittelen. Se on ollut todella suosittu ja tykätty kurssi. Se sopii ihan näihin ensimmäisiin steppeihin, kun lähdetään miettimään sitä yritysblogia ja -bloggaamista. Siihen kannattaa ehdottomasti tulla mukaan. Sitten noin puolen vuoden päästä siitä kannattaa tulla sinne Bloggaajasta ammattilaiseksi -valmennukseen. Se avautuu meillä vain kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä. Jos nyt ei ole yhtään vielä blogannut, niin jos todella tehokkaasti jaksaa ja haluaa opiskella ja tulla tuohon Uusi oikopolku bloggaamisen aloittamiseen, niin sitten toki syksyllä voi tulla tuonne Bloggaajasta ammattilaiseksi, mutta viimeistään sitten ensi keväänä.

Sitten jos tähtää kansainvälisille markkinoille, niin yksi valmennus, jonka olen itsekin käynyt, niin suosittelen lämpimästi tuota Neil Patelin valmennusta. Nyt en valitettavasti muista sen nimeä, koska siitä on niin pitkä aika, kun minä olen viimeksi sitä käynyt. Mutta se on todella kattava. Se ei keskity pelkästään bloggaamiseen, vaan siinä myöskin tuodaan tätä liiketoimintapuolta siihen. Se oli todella hyvä valmennus. Sitäkin voin lämpimästi suositella.

Aki: Mikä sinulla on ollut Tiia se menestyksen salaisuus? Tai mitä näet, että itsellä ollut tässä matkanvarrella, että minkä olet huomannut, että nyt sitä alkaa tulosta tulemaan?

Tiia: kyllä minä sanon, että se on se systemaattinen ja pitkäjänteinen tekeminen. Se semmoinen kiiltävän esineen syndrooma, kiiltävän esineen perässä juokseminen, niin se on kaikista pahinta yritystoiminnassa. Mitä systemaattisemmin ja pitkäjänteisemmin pystyy tekemään, niin sitä parempia tuloksia saa.

Aki: Kyllä ja keskittyy niihin oikeisiin asioihin. Kuten sanoit, että tämä bloggaaminenkin on peruskivijalka sille yritykselle, että hyödyntää sitä siinä. Olisiko sinulla vielä sanoa yksi konkreettinen vinkki, mitä voisi heti viedä käytäntöön tästä podcastista?

Tiia: Minulta varmaan aika paljon on vinkkejä tässä tullut. Mutta sen minä haluan sanoa tähän loppuun, että bloggaaminen on aina maraton. Se ei ole missään nimessä pikajuoksu. Nopeita tuloksia ei kannata bloggaamisessa odottaa. Ja se, että kun halutaan rakentaa pitkäjänteistä asiakasystävällistä, vahvaa brändiä ja liiketoimintaa, niin minun henkilökohtainen mielipide on se, että se yritysblogi on se paras peruskallio, jonka yrittäjä voi itselleen rakentaa.

Aki: Keskittyy perustusten rakentamiseen?

Tiia: Kyllä.

Aki: Kerrotko vielä Tiia, mistä saa lisätietoa sinusta tai näistä sinun valmennuksista?

Tiia: Eli www.tiiakonttinen.fi/blogi, sieltä löytyy kolmisensataa blogitekstiä. Joka tiistai uusi blogiteksti julkaistaan. Sitten toki www.tiiakonttinen.fi/kauppa, niin sieltä löytyy sekä verkkokursseja, e-kirjoja että myöskin sitten palveluita. Jos tuntuu siltä, että haluaa jotain ulkoistaa, niin todella mielellään kyllä teemme. Sitten sähköpostilla palvellaan asiakaspalvelu@tiiakonttinen.fi, niin sieltä sitten joka arkipäivä kyllä autamme, tuemme ja ohjaamme eteenpäin.

Aki: Tiia, kiitos kun pääsit mukaan. Tämä oli oikeasti todella hyödyllinen. Tässä oppi aika hyvin tästä bloggaamisesta. Kiitos sinulle vielä kerran, kun pääsit mukaan.
Tiia: Ei mitään. Kiitos Aki sinulle ihan todella paljon. Minä haluan toivottaa kaikille oikein menestyksekästä loppuvuotta ja vielä menestyksekkäämpää vuotta 2021.

Aki: Lisää kuunneltavaa löydät www.bisneskasvuun.fi/podcast-jaksot sivulta

Tilaa podcast:

Lataa tekstiversio PDF:nä ja liity uutiskirjeen tilaajaksi

Yksityisyys: Vihaan roskapostia yhtä paljon kuin sinäkin ja lupaan pitää tietosi 100% turvassa. Liittymällä sähköpostilistalle hyväksyt Tietosuojaselosteen