7 – Mikä on myyntisuppilo? Miten rakentaa myyntisuppilo asiantuntijayritykselle? Haastattelussa Jalmari Kivinen

Mikä on myyntisuppilo Miten rakentaa myyntisuppilo asiantuntijayritykselle Haastattelussa Jalmari Kivinen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin


Kuuntele jakso tästä:

Oletko miettinyt myyntisuppilon rakentamista? Myyntisuppilon rakentaminen voi kuulostaa vaikelta, mutta se ei oikeasti ole sitä. Tässä Bisnes Kasvuun Podcastin jaksossa Jalmari Kivinen, kertoo miten asiantuntijayritykselle rakennetaan myyntisuppilo helposti. Lisäksi Jalmari kertoo mielenkiintoisesta projektista, jossa on tehty yli miljoonalla eurolla myyntiä myyntisuppilon avulla Suomessa.

Podcastissa käydään mm. läpi:

  • Mikä on myyntisuppilo?
  • Minkätyylisiä myyntisuppiloita on olemassa asiantuntijayrittäjälle?
  • Miksi myyntisuppilo kannattaa sitten olla, jos ei sitä ei ole vielä käytössä?
  • Case-study, Tomi Kokko. Miten rakennettiin miljoonan euron asiantuntijabisnes myyntisuppiloiden avulla – Mitä tehtiin käytännössä?
  • Mitä työkaluja myyntisuppilon rakentamiseen tarvii?
  • Mikä on tärkeintä, että myyntisuppilo toimii?
  • Jos asiantuntijayritys lähtisi ihan nollista tekeen myyntisuppiloa, niin mitä lähteä tekeen ja missä järjestyksessä

Podcastissa mainitut resurssit löydät tästä:

Tekstiversio

(Tämän tekstiversion on toteuttanut suomalainen litterointiin erikoistunut yritys Spoken)

Aki: Tänään puhutaan myyntisuppiloista ja miten asiantuntijayritys voi käyttää niitä yrityksen kasvattamiseen. Tänään minulla on vieraana Jalmari Kivinen tai itse myyntisuppilolurjus.

Jalmari: Morjensta vaan kaikille, kiitos Aki. Minä olen Jalmari Kivinen, ja hauska olla puhumassa tästä aiheesta.

Aki: Kerrotko vähän, kuka olet ja mitä teet, tähän alkuun.

Jalmari: Nimi tuossa tulikin mainittua, ja itse asiassa olen erikoistunut tässä jo vuosien ajan myyntiputkien rakentamiseen ja optimointiin. Mulla on semmoinen domainikin kuin https://myyntisuppilolurjus.fi, ja itse asiassa https://kingoffunnel.com myös kansainvälisesti – kertoo sitä, että tähän aiheeseen on tosiaan tullut dedikoiduttua. Ja se, mitä se käytännössä tarkoittaa, niin rakennan periaatteessa asiakkaille kuin myös omiin bisneksiin online-myyntiputkia, joka perustuu siis siihen, että käytetään mitattavaa markkinointia ja myyntiä. Ja koetetaan rakentaa semmoinen kone, että kun toisesta päästä laittaa vaikka euron sisään, niin toisesta päästä tulee vaikka kolme euroa myyntiä ulos.

Aki: Okei, se kuulostaa hyvältä. Miten sulla on lähtenyt tämä oma yrittäjäura liikenteeseen, tai miten olet päätynyt rakentamaan näitä myyntisuppiloita niin Suomeen kuin kansainvälisesti?

Jalmari: Oma yrittäjyysura on alkanut 2008, olin silloin Turun kauppakorkeakoulussa, ja kaverin kanssa perustettiin avoin yhtiö ja lähdettiin rakentamaan itse asiassa tietynlaista somepalvelua. Silloin ei viellä some-sanaa hirveästi käytetty, ja se oli semmoista aikaa, että kun sanoi jollekin, että haluaa yrittäjäksi, niin keskimääräinen opiskelijakollega nyrpisteli nokkaa ja katsoi vaan, että okei, mikäs vitun kukkakauppias sinusta sitten tulee, että musta tulee ainakin SAP-konsultti, tai jotain tuommoista. Se oli semmoinen aika, ja tänä päivänähän yrittäjyys on oikein trendikästä mutta myös sitä on paljon, ja hyvä juttu.

Sieltä se alun perin on lähtenyt, ja 2014 olin Tiedolla hommissa vuoden, Pohjoismaiden suurin IT-firma. Se oli oikein hyvä vuosi, tiedän ainakin, mitä en ikinä enää halua tehdä – no ei, tämä oli ikävästi sanottu. Täytyy sanoa, että jos tätä nyt joku tuttu sieltä sattuisi kuuntelemaan, niin oltiin kansainvälisessä trainee-ryhmässä Tiedolla ja oli niin viimeisen päälle kaikki huipputyyppejä, että ehkä kliseisesti, mies oli vaan väärä sellaiseen. Sieltä kun lähdin, niin piti lähestulkoon yhdessä yössä ruveta Online Business Pro:ksi, ja siitä sitten ihastuin ensimmäisenä konversio-optimointiin ja sales copyyn silloin joskus vuonna 2014. Siitä se sitten lähti, ja huomasin, että siinä on selvästi munhenkistä ihmistä ja ajattelumallia, ja sieltä sitten ollaankin 24/7 sen jälkeen tätä tehty.

Aki: Sulla on ollut monenlaista mielenkiintoista projektia, mennään kohta tarkemmin niihin. Mutta mitä sulla nyt on menossa, josta haluaisit mainita?

Jalmari: Eli olen tämmöinen, niin kuin Aki sinäkin olet, ollaan aika intohimoisia uuden opiskelijoita. Ja tällä hetkellä on se strategisen tason, että miten tuodaan semmoinen, että miten tätä kaikkea voidaan vielä johtaa. Että siellä ei ole pelkästään se ns. käytännön homma, että miten tehdään tietynlainen myyntisivu tai joku mainos, vaan se, että miten siitä voidaan tehdä prosessi. Että jos se on vaikka se kone, kun sinne laittaa nyt yhden euron sisään ja kuukauden päästä tulee kolme euroa myyntiä, niin sitten sen jälkeen voidaan sijoittaa seuraavassa kuussa vaikka se kolme euroa, ja siitä tulee yhdeksän euroa myyntiä. Ja sitten sitä vaan pyöritetään niin kauan, että jossain kohtaa sinne laitetaan 1 000 euroa ja tulee 3 000 euroa myyntiä. Sitten kun 3 000 euroa laittaa, tulee 9 000 euroa myyntiä. Niin opiskelen sitä, että miten voidaan turvallisesti tehdä tämmöistä kasvulooppia, se on nyt mielenkiinnon kohteena ollut.

Aki: Kuulostaa mielenkiintoiselta, ja eikö se ole tämä myyntisuppilon idea, että sillä saadaan skaalattua sitä myyntiä? Pystytkö vielä tarkemmin kertomaan, että mikä se on sitten se myyntisuppilo?

Mitä tarkoittaa myyntisuppilo?

Jalmari: Eli ensinnäkin myyntisuppilohan on hirvittävä buzzword, että se voi tarkoittaa tosi montaa asiaa.

Aki: Kyllä niitä on, sanoit ”myyntiputki” ja ”myyntisuppilo”, ja mitä niitä on kaikkia, ”liidiputki” ja kaikkea mahdollista.

Jalmari: Jos jälleen kerran lyhyesti, niin se yksi kuvaus oli se, että tehdään se kone, missä voidaan mitata sitä, että miten vaikka siihen markkinointiin laitetut resurssit oikeasti tuottaa rahaa. Ja sitten se, mitä siellä tapahtuu, niin siellä lämmitetään sitä ihmistä semmoisesta seuraajasta tai renkaanpotkijatasosta valmiiksi ostajaksi. Ja tavoitteena, että olisi ehtymätön valmiiden ostajien virta siellä myyntisuppilon loppupäässä. Tämäkään ei ole vielä se käytännön toteutus mutta vähän tämmöinen tarkempi teoreettinen lähestyminen. Ja jos sitä vielä ilmaisisi tämmöisellä, että sen asiantuntijan puolesta se on vähän niin kuin mennään lentokentälle, että laitetaan laukku siihen linjastolle ja se menee sieltä läpivalaisuskannerin läpi, ja voit nähdä, että mitä se pitää sisällään, se ihminen, mitä on sen ongelmia ja semmoisia. Sitten kun se tulee sieltä toisesta päästä ulos, se on valmiina lähtemään sille yhteiselle matkalle, eli asiakkaaksi.

Aki: Sillä on luottokortti kädessä ja odottaa siinä, että mihin tämän voi puskea.

Jalmari: Juuri näin. Ja tuossa vielä se, että siinä on kuitenkin se ajatusmalli vaan, että siinä oikeasti täytyy kuitenkin tuntea se oma kohdeyleisö, jotta sitä voi auttaa parhaalla mahdollisella tavalla. Se ei ole mikään semmoinen mekaaninen hyötymisprosessi, vaan parhaat tulokset tulevat, niin kuin tiedetään, sillä, että oikeasti tietää sen ihmisen haasteet, ja se, että miten sun oma palvelu tai tuote voi ratkaista sen.

Aki: Tänään tämän podcastin pääaihe oli, että miten asiantuntijayritys voi käyttää myyntisuppiloja. Pystytkö sitä lähteä avaamaan vähän, että minkä tyylisiä myyntisuppiloita on olemassa ja miten se käytännössä rakennetaan sitten, se myyntisuppilo? Jos joku asiantuntijayritys vaikka tarjoaa jotain, personal trainer tai joku hyvinvointivalmentaja tai myyntikonsultti tai vastaava, niin miten se lähtisi siitä rakentumaan, tämä myyntisuppilo? Ja minkä tyylisiä niitä on olemassa, vai onko sitä vaan yhtä samaa muottia, vai miten se menee?

Minkälaisia myyntisuppiloita on olemassa?

Jalmari: Eli ensinnä täytyy sanoa, että mielenkiintoinen, eli kaikilla bisnestoimijoilla on myyntisuppilo riippumatta siitä, onko se hyvin tai huonosti toteutettu tai ovatko he edes tietoisia siitä. Eli tämä on vähän sama kun sanotaan, kun jotkut yritykset sanovat, että meillä ei ole brändiä, me ei olla brändätty, mutta asiahan ei ole näin, vaan kaikilla yrityksillä on brändi. Se on se, mitä se asiakas tai se ihminen sanoisi yrityksestä, kun sinä et ole paikalla. Tässä on sama, että kaikilla on myyntisuppilo. Siellä on niitä eritasoisia asiakkaita, joista osa ei edes tiedä susta vielä mitään tai sun ratkaisuista ja osa on valmiina tulemaan maksamaan palveluista. Mutta sitten tähän itse kysymykseen, niin tässä kohtaa ehkä voisi ehkä mennä tämmöisellä kahtiajaolla; ne suppilot voi jakaa kahteen. Että halutaanko tehdä ns. normimyyntiä, eli myydä sitä olemassa olevaa palvelua tai kiinteää tuotetta – tämä on se aika perinteinen malli.

Ja sitten toinen on tämä, mitä mekin ollaan, Aki, sun kanssa paljon tehty, eli nämä informaatiotuotteet, eli tämmöinen informaatiotuote-myyntisuppilo, jossa voidaan tarjota esimerkiksi verkkokurssia omasta aiheesta. Sille ihmisellehän se näkyy siinä, että se verkkokurssi eli se infotuote on täysin skaalattava sen takia, että se ei vaadi omaa aikaa. Siinä olisi ehkä se iso kahtiajako, ja sen jälkeen vaan liittyy enemmän siihen tavoitteeseen, että haluaako tehdä olemassa olevaa ns. normityötä ja sitten rakentaa tämmöisen vaikka verkkokurssi-myyntiputken ja saada lisätienestiä, vai haluaako ehkä vähän vähentää sen ns. normityön määrää ja kompensoida tuloja niillä infotuotteilla, jollon on enemmän vapaa-aikaa. Vai haluaako ehkä joku mennä sillain, että haluaa siirtyä kokonaan pelkästään kouluttamaan ihmisiä, jolloin ei tarvi enää tehdä sitä ns. substanssityötä vaan ollaan täysiä koulutusammattilaisia. Että riippuu tavoitteista tuommoinen jako.

Aki: Jos nyt lähdetään miettimään alusta asti, että joku asiantuntijayrittäjä myy vaikka puhelimessa jotain omaa palvelua, niin sehän on käytännössä jo myyntisuppilo, että ne ihmiset saadaan sinne puhelimeen. Ja sitten myös verkkokursseissa voi olla se, että on jonkunlainen tarjoussivu tai myyntisivu. Mutta ehkä näissä kummassakin on se ongelma, että yleensä myydään tutuille nämä setit. Eikö se myyntisuppilo ole vähän sitä, että lähdetään laajentamaan tuntemattomille sitä markkinointia, että sieltä saadaan ne tuntemattomat myös tutuiksi, jotka sitten ostavat?

Jalmari: Kyllä, juuri näin. Ja tuossa oli hyvin sanottu sitä, että vaikka tässä puhutaan myös tämmöisistä mekaanisista ja teknisistä asioista, mutta oikeastihan tässä ollaan ihminen ihmiselle, eli sillä lähdetään vaan luomaan oikeaa ihmissuhdetta. Eli kun se ihminen kulkee sen myyntiputken läpi, niin siellähän on eri vaiheita, ja se on nimenomaan se, että sä jaat itsestäsi ja omasta osaamisestasi ja itsestäsi henkilönä tietoa, jolloin se ihminen tutustuu suhun, se tutustuu sun filosofioihin, millainen sä olet, mitä sä olet tehnyt, millaisia referenssejä sulla on. Se nimenomaan lähtee siitä, että lähdetään rakentamaan sitä oikeaa ihmissuhdetta sitten hyväksikäyttäen erilaista informaatioteknologiaa.

Aki: Tässä on varmaan hyvä vertauskuva, että sä et ensitreffeillä voi pyytää naimisiin toista osapuolta, kun todennäköisesti se ei tule tapahtumaan. Ei ole mikään ensitreffit alttareilla tämä myyntiputki.

Jalmari: Nimenomaan, juuri näin.

Aki: Miksi se kannattaisi olla, tai miksi sitä kannattaa lähteä laajentamaan? Jos on semmoinen perinteinen myyntisuppilo, että ne asiakkaat tulevat vaikka jostain suositusten kautta, niin miksi kannattaisi myös asiantuntijayrityksillä olla myyntisuppilo?

Miksi asiantuntijayritykselle kannattaa olla myyntisuppilo?

Jalmari: Siinä on parikin syytä, mutta se yksi on se, että sillä pystytään nostamaan niiden ihmisten lukumäärää, jotka ovat valmiita tulemaan sulle täysin eri levelille. Eletään tämmöistä informaatiopommituksen aikakautta ja on näitä kaiken maailman sanontoja. Tai että jos sä vaikka mainostat, niin ihmisen täytyy nähdä se mainos vaikka kahdeksan kertaa, että se klikkaa sitä, niin paljonko se luku onkaan, että se ihminen on valmis ostamaan sulta. Sitä vaan saa tasaisesti tuotua itseään ja omaa palveluaan hyvässä mielessä esille, niin se on totta kai se. Sitten on se, mitä alkuun sanoin, niin se tekee myös sen, että sitten markkinointiin ja myyntiin laitetut budjetit, niitä voidaan mitata ja siten, että saadaan enemmän ulos kuin sinne laitetaan.

Ja sitten viimeisin, mikä mielestäni on kaikkein vähiten puhuttu: Jos nyt heittäisin tämmöisen ilmauksen kuin platform risk, eli tämmöinen, että jos sulla on – niin kuin tänä päivänä on paljon – somea ja tämmöisiä, niin ne on aina niitä kolmannen osapuolen palveluita, ja niillä on täysi mielivalta, mitä siellä tapahtuu. Että jos jollain on vaikka Facebook-sivu, ja niin kuin tiedetään, Facebookin tehtävähän, kun yritys tekee Facebook-sivun, niin ne haluaa, että se yritys käyttää rahaa mainontaan. Nehän on jo vuosia sitten… Se niin sanottu orgaaninen näkyvyys on tippunut ihan nollaan sieltä, että jos sulla on 100 tai 1 000 Facebook seuraajaa ja sä pistät sinne jonkun oman postauksen, niin sen näkee tyyliin viisi ihmistä. Ja sitten se, mikä siinä on vielä, että jos se yritys, jos sen toimeentulo on kiinni, pyörii jonkun tämmöisen kolmannen osapuolen, somen tai muun järjestelmän, päällä, kun niillä on mielivalta, ne voi koska tahansa muuttaa niitä sääntöjä, koska tahansa syystä tai toisesta sun tili voidaan sulkea, tai se koko firma voi mennä konkkaan, sitäkin on tapahtunut paljon.

Ja sitten on vielä näitä, että esimerkiksi Amazonissa oli näitä kumppanuusmarkkinoijia, että jos sä jaoit jollekin kaverille Amazonin ostolinkin, niin se sai vaikka kahdeksan prosenttia provisiota, mitä tahansa se ihminen osti sieltä. Ja tähän oli tosi moni ihminen rakentanut sitä toimeentuloa. Sitten yksi yö ne päätti tiputtaa sen neljään, ja yksi yö ne päätti tiputtaa sen – en edes tiedä, mitä se tänä päivänä on – vieläkin alemmas. Se tarkoittaa sitä, että ihmisten toimeentulosta voi kirjaimellisesti yhdessä yössä kadota puolet tai vielä enemmän. Eli kaikki munat ovat samassa korissa, ja se on hirvittävän riskialtista.

Mutta kun tehdään myyntisuppilo ja rupeat keräämään niitä sähköposteja, sähköpostiosoitteita, sulla on se CRM siellä, niin ensinnäkin sitä sun maililistaa eli sitä customer databasea kukaan ei tule koskaan viemään sulta. Ja sen lisäksi on ilmaista ottaa aina yhteyttä, voit aina halutessasi lähettää sähköpostia – ja sekin toimii, vaikka toisin luullaan – eli sun ei tarvitse olla jonkun muun armoilla, että jos minä haluan, että joku näkee minun postauksen, minun täytyy maksaa siitä rahaa. Nuo on ne syyt, ja varsinkin tämä platform risk on äärimmäinen mielenkiintoinen, koska sillä joka päivä tapahtuu karmaisevia asioita ihmisten toimeentulolle. Kun on vuosia rakennettu vaikka jotain pelkkää Instagram-tiliä, sitä kautta myydään jotain omaa tuotetta ja palvelua, ja yksi päivä, kun se firma on kyljellään tai tili lukittu tai suljettu tai jotain muuta, niin päättyi siihen sitten se toimeentulo.

Aki: Kyllä, juuri näin. Se, että sä myyntisuppilolla otat sen myyntiprosessin haltuun, etkä ole riippuvainen mistään alustasta. Eikö se ole tiivistettynä sillain?

Jalmari: Juuri näin. Ja ne alustat toimivat todella hyvinä sen myyntisuppilon niin sanotusti yläpäinä tai alkulähteinä. Eli sä saat nimenomaan sieltä somesta sitä trafiikkia ajettua sinne omaan myyntiputkeen, eli ne on kiinteä osa ja ne on oikein hyviä. Mutta sitä koko toimeentuloa, koko liiketoimintaa, ei tulisi laittaa vaan jonkun kolmannen osapuolen armoille, joka voi tehdä mitä tahansa mikä tahansa hetki.

Aki: Kohta mennään semmoiseen, sulla on tämmöinen miljoonan euron case-study Suomen markkinoilta. Mutta ennen kuin mennään vielä siihen, niin pystytkö vielä vähän konkreettisemmin kertoa, että mistä oikein tämä myyntisuppilo koostuu? Sä puhuit jo tuossa sähköpostiosoitteista, mutta mitä elementtejä nyt siihen myyntisuppiloon oikein tarvii?

Mitä ohjelmistoja myyntisuppilo tarvitsee?

Jalmari: Eli se on loppupeleissä hyvinkin simppeli – nyt katsotaan, että saanko sen kuulostamaan simppeliltä. Mutta jos ajatellaan sitä, että mistä se myyntisuppilo alkaa, niin sitä voidaan lähteä kelailemaan vaikka, että se ensimmäinen steppi on se, että tehdään ihan vaan sisältöä, ihan vaan kontenttia. Se voi olla blogipostausta, videota, ja sitä sitten jaetaan eri tavoilla esimerkiksi someen. Ja sillähän on silloin kaikkein eniten näkijöitä niistä sun myyntiputken eri osioista. Ja sitten kun sillä on saatu ihmisiä kiinnostumaan, niin usein siitä sitten lähdetään ajamaan niitä ihmisiä sinne CRM-järjestelmään. Eli esimerkiksi itse ja me olemme, Aki, sinun kanssa, niin ActiveCampaign on oikein hyvä, helppokäyttöinen, ei vaadi teknistä osaamista, lähtöhinta on yhdeksän dollaria kuussa.

Aki: Ja tämä on siis suomenkielinen.

Jalmari: Juuri näin, ja löytyy osoitteesta https://www.activecampaign.com (affliate-linkki).

Se on sitten se kakkoskohta. Ja yleensä se sitten toimii niin, että tarjotaan ihmisille ilmaiseksi jotain hyvää materiaalia, esimerkiksi e-kirjaa, ja sen pääsee lukemaan, kun antaa oman sähköpostiosoitteensa. Ja nyt kun sen oman sähköpostiosoitteen joku ihminen antaa, niin se menee sieltä sivulta, missä tarjotaan sitä e-kirjaa esimerkiksi, niin sitten suoraan sinne CRM:ään. Ja sinne voidaan sitten automatisoida esimerkiksi valmiiksi hyvää infoa sisältäviä sähköposteja, jotka jälleen kerran niin sanotusti nurturoi eli hoivaa sitä asiakasta lämpimämmäksi, eli nimenomaan tuo sua ja sun yritystä hyvässä valossa esiin. Ja se CRM toimii ikään kuin yhdenlaisena koneiston tai tämän järjestelmän keskipisteenä.

Ja sitten se viimeinen vaihe on se, että sitten voidaan tehdä vaikka kampanjoita, eli voidaan lähettää niille ihmisille vaikka myyntimailia ja sanoa, että nyt vaikka tämän viikon ajan on erikoishinta tai alkaa joku uusi kurssi tai valmennus tai mitä onkaan. Ja sitten siinä voidaan hyödyntää jälleen kerran sitä sähköpostia, siinä kampanjassa, ja se nimenomaan on silloin ilmaista. Ja ihmiset usein pitävät… Tai jotkut sanovat, että se on semmoista spämmiä, mutta se on nimenomaan se, että sun täytyy löytää: se sisältö, mitä sä tuotat, ja vaikka se e-kirja, mitä sä jaat ilmaiseksi, niin sehän nimenomaan filtteröi ne ihmiset, että niillä on se ongelma, mitä sinä ratkaiset. Ja jos niillä on se ongelma elämässä, niin silloin se ei ole spämmiä, koska ne haluavat sen ratkaista.

Aki: Sä puhuit tässä kampanjoissa, mutta eikö myyntisuppilo ole myös tämmöinen, että pystyy automatisoimaan sitä myyntiä?

Voiko myyntisuppilolla automatisoida myyntiä?

Jalmari: Joo, sitähän pystyy. Ja tuo kampanja on semmoinen yksi klassinen tapa myydä sitä tuotetta, mutta sitä pystyy myös automatisoimaan, sitä myyntiä. Siten, että se myös automaattisesti tarjoaa, ehdottaa jotain, mitä se ikinä onkaan, sitä tuotetta tai palvelua tai erikoishintaa, joka on mahdollista vain saada niiden mailien kautta, joita se ihminen saa sieltä CRM-järjestelmästä. On sekin mahdollista.

Aki: Ja esimerkiksi tässä voisi olla joku esimerkki sille, jos me puhuttiin siitä, on se vaikka myyntikonsultti, jolla tulee suositusten kautta ne, ja sitten ne juttelee puhelussa, niin siinähän voi olla joku opas, viisi vinkkiä puhelinmyyntiin, tai mihin tahansa onkaan erikoistunut se myyjä. Ja sitten tulee muutama sähköposti ja tarjoaa, että haluaisitko jutella, että mulla on vaikka maksuton konsultointi, missä autan sua myymään paremmin puhelimessa vaikka. Onko tämä myyntisuppilo, simppeli myyntisuppilo?

Jalmari: Joo, se on nimenomaan, ja siinä nimenomaan nyt kuljetetaan sitä ihmistä eteenpäin siinä myyntisuppilossa. Että nyt sille tarjotaan vaikka ilmaista konsultaatiopuhelua tästä aiheesta, ja sitten sä pääset sen ihmisen kanssa sinne puheluun, tai sen asiakkaan tai potentiaalisen asiakkaan kanssa, ja sekin on kaikki vielä automatisoitua. Ja sitten jos teillä juttu luistaa ja huomataan, että kysyntä ja tarjonta kohtaavat, niin sitten siitä voi suoraan tarjota sitä lopullista palvelua ja niin sanotusti klousata sen kaupan. Eli itse asiassa nyt me päästään siihen homman ytimeen, eli nyt kaikki nämä aikaisemmat vaiheet on automatisoitu, jolloin sun kalenteriin ilmestyy pelkästään tämmöisiä sinut jo tuntevia, sinusta kiinnostuneita, niin sanotusti lämpimiä liidejä, ilman että sinun tarvitsee käyttää siihen aikaa. Se on nimenomaan se, että kun sen homman saa toimimaan, niin se on melkoinen etu.

Aki: Tässä nyt puhuttiin tästä puhelinmyynnistä, mutta tässä verkkokursseista ja informaatiotuotteista sulla on aika mielenkiintoinen case-study, missä olet Suomessa ollut mukana, missä on päästy hyviinkin tuloksiin, yli miljoonan euron liikevaihtoon, ja hyödynnetty aika tehokkaasti myyntisuppiloita. Pystytkö sä tästä kertomaan lisää, mitä on tehty ja kelle tehty, ja minkälaisia tuloksia?

Miljoonan euron case-study myyntisuppiloista

Jalmari: Eli tämähän on Tomi Kokko -nimisen personal trainerin ja ravintovalmentajan kanssa joskus… on siitäkin jo puolisen vuosikymmentä, kun tätä alettiin silloin rakentamaan, niin hänen kanssaan ja koko tiimin voimin verkkovalmennusta painonpudotukseen. Silloin osoite oli https://leaninfiveweeks.com Ja siinä lähdettiin ihan nollasta, ja sitten reilusta puolestatoista vuodesta oli ensimmäinen miljoonan myynti plakkarissa. Se on kuitenkin siihen aikaan ja edelleen sillä alalla aika historiallinen numero, siinä oli äärimmäisen mielenkiintoinen keissi. Sanotaan näin, että ehkä se paremmin menee sillain, että se oli mielenkiintoinen aika, ja nämä kaikki toimii edelleen, mutta aika oli erilainen.

Ja edelleen tämä toimii, mutta esimerkiksi keskimäärin sillä alalla tai monella muullakaan alalla ei mitattu esimerkiksi konversioita. Eli sitä, että jos nyt vaikka – nyt tämä on nimenomaan se, mitä sitten siinä myyntiputkessa käytännössä voidaan tehdä – tarjotaan ilmaista e-kirjaa ja sitä mainostetaan Facebookissa, ja Facebookin datasta nähdään, vaikka että joka kolmas sillä sivulla käynyt ihminen lataa sen oppaan, joka tarkoittaa sitä, että saadakseen yhden oppaan latauksen eli liidin pitää saada kolme klikkiä sinne sivulle. Ja sitten kun tiedetään klikkihinta, että jos se on vaikka 50 senttiä, niin kolme klikkiä on 1,5 euroa. Ja nyt tiedetään, että sen liidin hinta oli euro 50 senttiä, ja tämän jälkeen päästiin taas siihen vaiheeseen, mitä sanottiin, että siellä voi olla automatisoituja viestejä. Ja niiden mailienhan ei tarvitse olla automatisoituja, ne voi myös olla näitä niin sanottuja broadcast-viestejä, eli kirjoittelee päivittäin sinne tai aina kun haluaa ihan ajankohtaista. Että se ei ole ollenkaan ongelma, mutta näin vaan usein esimerkkeinä puhutaan näistä automatisoinneista.

Ja sitten kun oli saatu niitä liidejä vaikka 100 kappaletta ja sitten vaikka kuukausi siitä alkoi uusi verkkovalmennus, niin sitten nähtiin, sieltä pystyi helposti katsomaan, että kuinka moni niistä 100 ihmisestä siellä osti sen valmennuksen. Ja sitten kun tiedettiin, että jos oli vaikka 1,50 se yksi liidi, niin 100 ihmistä maksoi 150, ja sitten myyntiä tuli vaikka 500 euroa, niin sitten huomattiin, että nyt sinne järjestelmään oli toiseen päähän pistetty 150 euroa, niin sieltä tuli 500 euroa ulos. Eli saatiin aikaan tämmöinen mitattava looppi, jota pystyy kasvattamaan; periaatteessa sitä voi kasvattaa rajattomasti niin kauan kuin ne numerot ovat sillä tasolla, että haluaa jatkaa sitä. Ja tuossahan esimerkkinä oli nyt 500 euroa myyntiä, mutta ne myynnithän olivat sitten jo heti alkuvaiheessa kymmeniä tuhansia eli viisinumeroisia, niin kyllä sitä sitten mitattiin ja pyöritettiin siinä.

Aki: Ja siitä sitten skaalattiin semmoinen looppi, mitä tuossa alussakin puhuit.

Jalmari: Juuri näin. Ja siinähän on kanssa yks, mitä kaikille suosittelen, niin lähdettiin hakemaan myös alan parhailta oppia, esimerkiksi itse suoraan Amerikasta – meitähän oli totta tai tiimi siinä, mutta minä totta kai myyntisuppilomiehenä lähdin vaan, laitoin repun selkään ja löytyi konferenssi ja kaiken maailman tapaamista, menin vaan sinne ja opiskelin suoraan alan pioneereilta. Se oli oikein hyvä menetelmä.

Aki: On tärkeä saada oppia siihen. Mites käytännössä, miten myyntisuppilo rakennettiin tässä?

Jalmari: Totta kai meitä oli hyvä tiimi, että siellä oli sitä sisällöntuotantoa, että oli blogipostausta ja videota. Ja Tomihan totta kai sai hyvällä somepresenssillään todella paljon, jälleen kerran, sen ensimmäisen stepin tai sen ylimmän tason… Tai että mahdollisimman iso osa ihmisiä Suomessa rupesi seuraamaan hänen videoita ja postauksia. Ja sitten heille tarjottiin – joko heille, jotka katsoivat niitä kontentteja, tai sitten Facebook-mainonnan kautta – ilmaista e-kirjaa, ja sitten ne meni sinne CRM:ään, joka siinäkin meillä oli ActiveCampaign. Ja sitten tuli tämä nurturointi, automaattiset mailit, ja sitten aina kun alkoi parin kolmen kuukauden välein uusi valmennus, niin sitten tarjottiin sen CRM:n kautta mahdollisuutta osallistua valmennukseen. Ja sitten ihmiset pääsi suoraan ostamaan luottokortilla ja liittymään sinne kurssialustaan. Hyvin loppupeleissä kuitenkin simppeli.

Aki: Seuraava kysymys olikin, että tämä vaikuttaa simppeliltä, tämä, että siihen on joku liidinkeräys ja sähköpostiautomaatiot, mutta mitä se käytännössä vaatii, että tämä toimii, että saadaan vaikka tuommoinen miljoonan euron myyntisuppilo rakennettua? Mitkä ovat ne tärkeimmät elementit siellä, että sen saa toimimaan oikeasti?

Jalmari: Elementeistähän, siellä on teknistä… Tai yksi elementti on totta kai, että täytyy olla se näkyvyys ja se trafiikki, eli luoda sitä sisältöä itse. Silloin se trafiikki saadaan siitä, että kun itse tekee kontenttia eli sisältöä, niin silloinhan se on omaa aikaa, mitä sinne laitetaan, ja usein resurssi on omaa aikaa. Ja sitten toinen on se, että käytetään sitä maksullista mainontaa, vaikka Facebook-mainontaa; silloinhan se ei vaadi sitä omaa aikaa, mutta sitten se vaatii budjettia. Mutta se trafiikki on se ensimmäinen. Sitten tarvii totta kai kotisivun; tänä päivänä ne ovat äärimmäisen helppokäyttöisiä. Itse olen WordPress-miehiä, mutta sitten on näitä niin kuin Wix.com ja Squarespace, että ei tarvitse mitään teknistä osaamista. Tekee vain tunnarit, ja voi itse säädellä sitä, rakentaa sen nettisivun ja raahata sinne erilaisia elementtejä, vaihtaa väriä ja tekstiä ja sillain, ne ovat äärimmäisen simppeleitä tänä päivänä. Se on totta kai toinen, se nettisivu. Ja sitten täytyy olla se CRM-järjestelmä, mihin sitten menee ne ihmiset.

Aki: Esim. se ActiveCampaign.

Jalmari: Esim. ActiveCampaign. Ja sitten yksihän paljon tunnettu on Mailchimp, mutta en ole ihan varma, onko se Mailchimp nyt aina varsinaisesti CRM. Tai se on vähän jäänyt ajastaan – minun mielestäni – jälkeen. Ja sitten jos mennään tuonne isomman yrityksen puolelle, niin Salesforce ja HubSpot esimerkiksi ovat tosi tunnettuja. Ne ovat vähän vaan eri käyttäjille, että semmoinen yhden tai muutaman kaverin asiantuntijayhteisö pärjää ActiveCampaignilla, ja sitten jos on isompaa yritystä, niin sitten HubSpotia ja Salesforcea ja sellaisia. Mutta se täytyy vielä sanoa, niin kuin tiedetään, että tänä päivänä ne ovat, että kun vaan jaksaa kliksutella ne kaikki laitteet yhteen, niin siellä ei teknistä osaamista enää tarvita. Kuka tahansa pystyy ne oppimaan, kunhan vaan jaksaa istua koneen ääressä tai sitten saa joltain jeesiä. Sen takia ne ovatkin niin hyviä ja semmoisia, että ne ovat niin helppokäyttöisiä tänä päivänä. Ne ovat niin visuaalisia, kaikki ovat helposti ymmärrettäviä, tosi nättejä käyttää, nopeita, on tehnyt elämän tosi helpoksi siinä mielessä.

Aki: Ja Youtubesta löytyy hyvin videoita.

Jalmari: Tuo on hyvä pointti nimenomaan. Youtubesta vielä, tai nimenomaan videolla kun näkee vielä – totta kai näillä on aina omiakin esimerkiksi blogipostauksia, mutta se on tekstinä tosi vaikea ymmärtää, kun joku koettaa selittää, mihin pitää klikata. Mutta sitten kun vaan menee Youtubeen ja kirjoittaa vaikka ”ActiveCampaign tutorial”, niin sitten rupeaa löytymään. Tuhannet ihmiset näyttää ihan kädestä pitäen kaiken sen läpi, mitä siellä täytyy tehdä, että se ei tosiaan ole mikään haastava juttu enää.

Aki: Tässä ehkä seuraava kysymys menee tähän, puhuit tässä työkaluista, niin jos ihan nollista lähtisi tekemään joku asiantuntijayritys myyntisuppiloa, niin mitä työkaluja tietenkin, mutta mitä se vaatii siellä myös ajatuspuolella? Miten sä lähdet rakentamaan, että tuolla on joku tuntematon yleisö ja se muutetaan tutuksi? Jos lähtisi ihan nollista, joku keissi vaikka sulla, niin miten se etenisi?

Miten lähteä ihan nollista rakentamaan myyntisuppiloa?

Jalmari: Ensinnäkin tämä ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä, mutta silti lähtisin siitä, että jos haluaa nopeiten edetä, niin tässä on kaksi vastausta: Ottaa jonkun ihmisen mentoroimaan siihen, ja 80/20-hengessä sen ei tarvi olla oikeasti edes mitään suurta, vaan kunhan nyt ensimmäisenä käy jonkun ihmisen kanssa syömässä tai ottaa puhelun, että joku käy sen sun keissin läpi ja mikä siihen sopii parhaiten. Se on varmaan se nopein tie. Ja sitten se toinen on se, alussa vaan, että kaikki ne osa-alueet ovat about hanskassa, että ei tarvitse olla mitään maagista suoritusta, mutta että on jollain tavalla kontenttia, jollain tavalla se CRM hanskassa, jonkinnäköinen nettisivu, ettei muodostu pullonkaulaa siihen myyntiputkeen. Se on varmaan se, mistä kannattaa lähetä liikenteeseen. Ja sitten, kun meitä suomalaisia – tiedän, itsekin tätä olen opetellut – kuitenkin vaivaa se semmoinen talvisota-, Raatteentie-, kossuviina-, perkele-mielentila, että ei tässä mitään apua tarvita.

Aki: Kyllä, sisulla.

Jalmari: Niin, sisulla mennään, ”Kyllä minä nyt tämän opettelen”. On hyvä opetella se, mutta siinä on se aina riskinä, että sitten kun sitä on liian kauan opetellut eikä homma etene, niin sitten se pysähtyy siihen ja sitä ei koskaan enää viedä loppuun, versus se, että joku pikkaisen katsoo olan yli siinä alussa. Ja en tällä tarkoita sitä, että olen tässä nyt pitchaamassa mitään omia tai meidän palveluita vaan niin kuin tuossa jo aikaisemmin sanoin, minäkin lähdin suoraa Amerikasta asti hakemaan parasta mahdollista mentoria, kuin myös Suomestakin, niin se on, että joku vaan nopeasti tsekkaa sun kanssa olan yli kerran, että mitä olet tekemässä, siitä se lähtee liikenteeseen.

Aki: Se on tärkeä lähteä rohkeasti liikenteeseen, että jos ei lähde kokeilemaan, niin ei siitä saa mitään tuloksiakaan sitten.

Jalmari: Nimenomaan. Ja sitten se on taas se klassinen, että tämä on nyt taas se elefantti, ja tuo, mitä just sanoit, että jostain sitä elefanttia pitää ruveta syömään, jostain kulmasta, niin kyllä se siitä sitten aukeaa.

Aki: Jos mietitään sitä, että joku lähtee rakentamaan vaikka simppelin oppaan tai checklistin, ja siitä muutama sähköpostiviesti ja sitten joku tarjous, vaikka että maksuton konsultointi, niin millä mittareita voi sitä seurata? Onko se niillä euroilla, vai miten sitä seurataan, että toimiiko se myyntisuppilo vai ei?

Millä mittareilla voi seurata myyntisuppilon toimivuutta?

Jalmari: Eli nimenomaan, ihan ensimmäinen asia, mitä tuossa puhuttiin, kun aloitettiin, oli se, että tavoite on tehdä mitattava härpäke, josta näkee, paljonko menee sisään ja paljonko tulee ulos. Yksi semmoinen core, mistä on hyvä lähteä liikenteeseen – ihan ensimmäinen on se, että kun saa niitä ihmisiä eli niitä sähköpostiosoitteita sinne CRM-järjestelmään, vaikka 100 kappaletta, niin sitten kun myy, niin katsoo siitä, että kuinka moni niistä osti. Tämä on niin simppeli toimenpide. Tähänkin on kaiken maailman softia, mutta siihen ei mitään softia tarvita, sä vaan menet katsomaan, että nyt tuli yksi kauppa tai viisi kauppaa tai 30 kauppaa, mitä ikinä tarjoaakaan, ja sitten vain katsoo, että kuin paljon niitä oli siellä, sen, mikä on se ratio. Siinä on se core.

Ja sitten se toinen palikka on vielä se, että jos siihen alkuun on mitannut sen, että paljonko ne 100 liidiä maksoi, silloin se on helppo mitata; jos se on tullut Facebookista vaikka, että näkee suoraan sieltä statistiikasta, että mitä se yksi liidi maksoi, siitä suoraa näkee sen ROI:n eli investoinnin tuottoasteen, että jos ne liidit nyt maksoivat sen euron kappale, niin paljonko tuli myyntiä. Ja sitten jos se ei tule sieltä Facebookista vaan se tulee vaikka sen oman sisällön kautta, niin sitten sitä täytyy vaan vähän kelailla, että kuinka monta tuntia nyt sen blogipostauksen tai niiden videoiden tekemiseen meni, ja sitten mittaa sitä viimeistä, että paljonko ne kääntyivät myynniksi siitä 100 liidistä. Ja sitten vain kelailee, että päästiinkö tässä nyt tuntipalkoille, vai miten homma menee. Todella simppeleitä juttuja. Nämä ovat niin puuduttavan simppeleitä juttuja, ja niitä muuttujia oikeasti ei ole edes montaa, mutta se vaatii vaan vähän jumppaa alkuun, kun on erikoisia tietoteknisiltä kuulostavia sanoja. Ja sitten on vielä tämä, kun Suomi on pieni kielialue, niin mehän puhutaan tässä hirvittävää finglishiä, eli sitten yleensä vaan suoraa otetaan se englanninkielinen ilmaisu ja sillain. Mutta hyvin suoraviivaista, simppeliä juttua. Niin suoraviivaista, että oikein rupee jossain kohtaa tylsistyttämäänkin, mutta kyllä sen kestää, jos kauppa ja bisnes käy.

Aki: Ja ehkä yksi vinkki tai semmoinen, minkä tästä sun puheesta sai selville: Tietenkin katsotaan sitä, että jos sulla vaikka tulee se 100 liidiä sinne sähköpostilistalle ja sieltä ostaa vaikka viisi. Ja vaikka olet käyttänyt siihen mainontaan vaikka jonkun pari sataa euroa ja se nyt tuo pari sataa euroa kauppaa, niin se ei välttämä vielä kerro sitä, että se on tappiolla tai kannattaa luovuttaa, koska sä olet saanut sen liidin, niin sää pystyt sitten myymään sillä lisää kanssa. Tätä ei ehkä käyty tässä podcastissa, mutta tuli tämmöinen mieleen kanssa tässä.

Jalmari: Tuo on oikein hyvä pointti, ja tuo nimenomaan olikin hyvä, että nostit tämän esiin. Eli tämä on se LTV eli lifetime value, että sehän ei tarkoita, että jos maksoi 200 euroa saada just ne liidit ja nyt ne osti 200 eurolla – itse asiassa nyt päästään tuohon äsköiseen – niin sitten vaan mitataan sitä, että jos siitä samasta 100 hengen joukosta joku ostaa, tulee vaikka ensi kuussa taas 200 euroa myyntiä, niin sittenhän se on jo muuttunut. Sittenhän olet pistänyt 200 euroa sisään ja olet saanut 400 euroa. Ja jos ne ostaa kolmantenakin kuukautena 200, niin taas saat; olet edelleen maksanut niistä saman 200 euroa, mutta nyt on tullut myyntiä jo 600 euroa. Eli oikein hyvä nosto, ja tuo olikin oikein hyvä pointti.

Aki: Ja tämä kannattaa huomioida sitten siinä, kun seuraa sitä myyntisuppilon mittareita ja lukuja, että se ei ole vain se kertakauppa, vaan jos sulla on jotain muita – tai sitten voi myös muiden tuotteita siinä myydä, mutta ei mennä tähän enää tarkemmin nyt kuitenkaan.

Jalmari: Just näin. Ja tuo on ehkä se, kaksi tärkeintä lukua on se niin sanottu CAC eli Customer Acquisition Cost – tämä on nyt hyvä esimerkki hirvittävästä finglishistä, eli ”CAC” – eli paljonko maksaa se yhden asiakkaan hankinta ja sitten se toinen pää, sitä samaa perälautaa on sitten se lifetime value, että paljonko sieltä on tullut yhteensä myyntiä. Ja totta kai halutaan, että CAC on mahdollisimman pieni suhteessa myyntiin – siitähän se tulee.

Aki: Mutta nyt muistaa tästä, että mitkä ne myyntisuppilon tärkeimmät luvut ovat, on se CAC ja LTV.

Jalmari: Just näin. Ja niitäkin saa jumpata, ja siitä se lähtee.

Aki: Tähän vielä loppuun, olisiko sulla yksi konkreettinen vinkki, mitä voisi viedä heti käytäntöön tästä nyt myyntisuppiloiden osalta?

Jalmari: Tuo onkin hyvä kysymys, ja mulle tuo sales copywriting on niin rakas yksi osa-alue, mitä siellä myyntisuppilossa käydään, niin lähtisin ihan siitä, että selvittää, kirkastaa ekaksi itselleen sen oman bisneksen eli sen tuotteen tai palvelun, onko tämä nyt suomeksi arvolupaus, mutta value propositionin. Ja sitä pääsee, menee nyt vaikka Youtubeen ja kirjoittaa ”value proposition tutorial”, niin sieltä löytyy ihan kädestä pitäen, että mitkä ovat ne muutamat asiat ja miten sä kiteytät koko sen sun bisneksen siihen pariin kolmeen lauseeseen. Ja sitten kun sä olet saanut sen kirkastettua, niin voit ruveta sen pohjalta suoraan kokeilemaan sitä sisällöntuotantoa, ehkä niitä liidimagneetteja, ja katsomaan, että miten se yleisö reagoi siellä. Se on se yksi asia, joka siellä täytyy aina olla pohjalla onnistuneesti, koska jos sitä ei ole, niin se koko myyntisuppilon teho tulee olemaan hyvin huono.

Aki: Oisko sulla freestylena heittää tässä joku esimerkki tai joku ihan keksitty value proppi? Jos mietitään, vaikka se myyntikonsultti tai joku vastaava.

Jalmari: Mulla tuli tuossa aikaisemmin, kun kelailin sitä, että miten tuossa voisi… Tämä oli hyvä, eli että jos lähdetään tästä… Tai tämä liittyi siihen, mulla tuli aikaisemmin vaan tämmöinen ajatus, että kun ihmiset pitävät sähköpostia, jotkut sanovat, että se on semmoista spämmiä, että ei kukaan sitä halua. Ja sitten sanoin siihen kohtaan, että jos ihmisellä on se ongelma ja sulla on se ratkaisu – otetaan tämmöinen kuvitteellinen esimerkki, että vaikka kuinka paljon tulisi sähköpostia, mailia, mutta jos mulla on vaikka vuoden 2015 Volkswagen Golf ja siitä on hajonnut vaikka kytkinvaijeri, ja nyt joku on sitten erikoistunut tähän ja menen vaikka Facebookiin ja näen siellä mainoksen, ja siinä mainoksessa lukee, että ”Miten korjaat vuoden 2015 Volkswagen Golfin katkenneen kytkinvaijerin ilman varaosia, työkaluja tai aiempaa autotietämystä?” niin nyt siinä on aika terävä, että mikä se value on, mitä tulen sieltä saamaan. Siellä on se aihe, mihin se liittyy, se liittyy mun Volkswagen Golfiin. Mikä on se etu? Se, että saan korjattua sen katkenneen kytkinvaijerin. Ja sitten vielä siinä on se, että mikä tästä mun oppaasta tekee uniikin, niin se on just se, että pystyy korjaamaan sen kytkinvaijerin ilman varaosia, työkaluja tai aiempaa autotietämystä. Että tosi kova imu, se on semmoinen selkeä ja se puhuu sitä, että se ihminen tunnistaa itsensä ja sen oman ongelmansa siitä ja sitten vielä sen, että tämä henkilö pystyy sitä jeesaamaan, ja hän pystyy vielä jeesaamaan tähän haasteeseen paremmin kuin ne muut.

Aki: Tämä oli aika hyvä täsmennys. Ja olen joskus itse käyttänyt semmoista muistisääntöä, että miten saada hyöty ilman ongelmaa. Elikkä miten korjata se kytkinvaijeri ilman sitä aiempaa autotietämystä, niin tämmöistä muistisääntöä pystyy käyttämään siinä. 

Mistä Jalmari sinusta saa lisää tietoa, jos haluaa tietää lisää myyntisuppiloista tai muuta?

Jalmari: Täytyy itsekin sanoa, kuulosti tämä mun autoesimerkki pääni sisällä paljon paremmalta, mitä se kuulosti nyt kun sen sanoin. Mutta kuitenkin, jos joku haluaa lukea lisää, eli https://myyntisuppilolurjus.fi. Sieltä löytyy lisätietoa. Ja someista, en ole mikään supersomettaja, mutta LinkedInissä pidän jonkin verran paikoitellen mekkalaa juurikin näistä aiheista, ja sieltä kun etsii nimellä Jalmari Kivinen, niin löytyy meikäläinen. Ja voi lähettää kysymystä ja pistää vaikka kontaktipyyntöäkin, ja jos oikein spennaa, niin voi laittaa siihen vielä, että ”Hei Jalmari, kuuntelin Akin podcastia, ja pyysit siinä, että voi vapaasti lisätä”, niin pistäkää tulemaan ja jutustellaan lisää.

Aki: Onko sulla, Jalmari, enää tähän loppuun mitään, mitä haluaisit lisätä tai muuta vielä kertoa?

Jalmari: Ei oikeastaan. Haluaisin, tai toive olisi se, mitä toivottavasti pystyin antamaan, että syttyi motivaatio tutkia lisää myyntisuppiloita ja ymmärtää se, että mikä on se perimmäinen syy. Ja se on just se, että voidaan rakentaa se aparaatti, millä voidaan mitata sitä myynnin ja markkinoinnin suhdetta ja tehoa, ja näin voidaan mahdollisimman riskittömästi skaalata sitä omaa liiketoimintaa. Ja tämä oli se iso taso, ja sitten se pienempi taso se, että oikeasti sillä vain rakennetaan sitä aitoa ihmissuhdetta. Ne on ne, että näihin jos toivottavasti sait motivaatiota, niin suosittelen tutkimaan aihetta lisää.

Aki: Tähän voi vielä loppuun sanoa, että muuttaisin tuon myyntisuppilon, se voisi olla vaikka ihmissuhdesuppilo.

Jalmari: Tuo on hyvin sanottu, tuo on oikein hyvin sanottu.

Aki: Se ehkä täsmentäisi sitä, että miten rakennetaan sitä ihmissuhdetta siitä alusta alkaen.

Jalmari: Just näin. Tuo oli oikein hyvä täsmennys. Ja niin kuin tuossa sanoinkin jo jossain kohtaa, että sai jotenkin tosi mekaanisen ja spämmi-, pakkomyymishenkisen fiban tästä aiheesta. Ja sitähän paljon onkin, koska se myös sen mahdollistaa. Mutta jos sitä on ns. valon puolella, eli oikeasti haluaa tuoda sitä hyvää matskua, antaa niille ihmisille arvoa, niin eihän siinä mitään, latu on auki ja molemmat osapuolet voittavat, se on win-win.

Aki: Kiitos, Jalmari, kun pääsit tähän podcastiin, ja mukavia päivänjatkoja.

Jalmari: Mahtavaa, kiitoksia myös sinne, ja hauska olla linjoilla.

Aki: Lisää kuunneltavaa löydät www.bisneskasvuun.fi/podcast-jaksot sivulta

Tilaa podcast:

Lataa tekstiversio PDF:nä ja liity uutiskirjeen tilaajaksi

Yksityisyys: Vihaan roskapostia yhtä paljon kuin sinäkin ja lupaan pitää tietosi 100% turvassa. Liittymällä sähköpostilistalle hyväksyt Tietosuojaselosteen