5 – Miten hankkia ilmaiseksi asiakkaita Googlesta hakukoneoptimoinnin avulla, haastattelussa Jarno Tuovinen

Bisnes Kasvuun Jarno Tuovinen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin


Kuuntele jakso tästä:

Tässä jaksossa haastateltavana on Jarno Tuovinen. Jarno on saanut loistavia tuloksia asiakkaille hakukoneoptimoinnissa ja tässä jaksossa Jarno kertoo parhaat vinkkinsä, miten yrittäjät voivat lähteä tekemään hakukoneoptimointia itse.

Podcastissa käydään mm. läpi:

  • Mitä hakukoneoptimointi oikein tarkoittaa
  • Minkälaisille yrityksille hakukoneoptimointi soveltuu parhaiten
  • Mitäs siellä Googlessa kannattaa konkreettisesti tehdä? Miten ottaa Google haltuun
  • Millä mittareilla pystyy seuraan, että hakukoneoptimointi toimii
  • Konkreettisia esimerkkejä, että minkälaisia tuloksia hakukoneoptimoinnilla ollaan saanu
  • Mikä toimii tällä hetkellä parhaiten Googlessa
  • Miten varautua tuleviin algoritmi muutoksiin
  • Plus paljon muuta

Podcastissa mainitut resurssit löydät tästä:

Tekstiversio:

(Tämän tekstiversion on toteuttanut suomalainen litterointiin erikoistunut yritys Spoken)

Aki: Morjes, tervetuloa tähän podcastiin. Tänään käsitellään Google-markkinointia ja vielä tarkemmin, miten sieltä saadaan ilmaiseksi asiakkaita hakukoneoptimoinnin avulla. Tänään minulla on vieraana Jarno Tuovinen, joka on Google-asiantuntija. Kerrotko tähän alkuun kuka olet ja mitä teet?

Jarno: Olen Jarno Tuovinen, taustaltani ohjelmistokehittäjä ja nykyään digimarkkinoinnin parissa työskentelevä kaveri, joka aikoinaan valitsi hakukoneoptimoinnin päätyökalukseen. Aikojen saatossa on tullut muitakin digimarkkinoinnin aloja tutuksi, mutta hakukoneoptimointi on lähellä sydäntä oleva asia. Se on hyvinkin yksinkertainen ja mielenkiintoinen juttu. Vain yksi voi olla ensimmäinen eli joku on siellä sijalla yksi ja se on todistettava juttu. Se siinä kiehtoo.

Aki: Kerrotko vähän omaa yrittäjän tarinaasi. Miten olet lähtenyt liikenteeseen ja miten olet päätynyt tekemään hakukoneoptimointia?

Jarno: Aikoinaan ajauduin ohjelmistokehityksen pariin ja kymmenkunta vuotta tuli koodarina oltua. Ensimmäisen lapsen isyyslomalla mietin, haluanko vielä tehdä 40 vuotta – jotakin sellaista silloin arvioin, että työuraa olisi vielä kestänyt – ohjelmistokehitystä tehdä ja tulin siihen tulokseen, että en välttämättä. Minä lähdin sitten kahlaamaan ylimääräisellä ajallani nettiä ajatellen, että pakkohan tällä internetillä on porukan kyetä tehdä jollain tavalla rahaa, ja googlettelin mitä kaikkea sieltä löytyy. Sieltä löytyy monennäköistä töhkää, kaikennäköisiä huijauksia ja järkeviä juttuja sekä kaikkea siltä väliltä.

Hakukoneoptimointi aluksi oli sellaista, että tämä on jonkun sortin huijausta tämäkin, mutta kun tarkemmin tutustui aiheeseen, niin sieltäkin löytyi erinäköisiä alakategorioita. Toisille yrityksille, paikallisille yrityksille tai vaikka Suomessa maanlaajuisille yrityksille optimoinnin tekeminen alkoi vaikuttaa mielenkiintoiselta. Tajusin, että tämä ei olekaan mikään huijaus vaan tässähän on oikeasti jotain järkeä. Sitten on taas affiliate-markkinointi, missä puhutaan viagrasta tai vastaavasta, joka on vähän epämääräisempää hakukoneoptimointia. Tai vaikka uhkapelit ovat oma maailmansa tietyssä mielessä.

Aki: Varmaan siinä miettii vaikka ”hammaslääkäri Oulu” tai joku vastaava, että ihmiset etsivät kuitenkin niillä termeillä paikallisesti.

Jarno: Se on sellaista konkreettista. Oli jännä havainto huomata, kun olen itse kokenut aikoinani olevani aika introvertti, että ehkä se ei myöhemmin ollutkaan se koko totuus. Tutkiessani sitä verkkoa huomasin, että monet muut haluavat tehdä optimointia joissakin omissa oloissaan. Kaikki ovat vähän sitä mieltä, että he eivät halua olla asiakkaiden kanssa tekemisissä. Minulla tuli ajatus sitten siitä, että jos muut eivät halua olla niiden kanssa tekemisissä, niin silloinhan se voisi olla kilpailuetu, että minä lähden haastamaan itseäni ja olen asiakkaiden kanssa tekemisissä. Siitä tuli client SEO virallisempi termi tutuksi ja se valikoitui ykkösjutukseni. 

Lähdin testailemaan kevytyrittäjänä, tein ensimmäiset kauppani ja lähdin omia www.kranu.fi -sivujani optimoimaan. Niistä alkoi sitten tulla sellaisia tuloksia, ettei tämä olekaan mitenkään maailmanlopun vaikeinta hommaa. Kun tietää mitä tekee, se on vain sellaista puurtamista ja tiettyjen asioiden toistamista jatkuvalla syötöllä. Sillä se näkyvyys tulee ja siitä itseluottamus kasvoi sen verran, että 2018 loppukesästä perustin oman osakeyhtiöni. Olisinko vielä vuoden loppuun asti ollut joka toinen viikko ohjelmistokehityshommissa ja joka toinen viikko itselläni töissä ja 2019 alusta virallisesti täysipäiväinen yrittäjä.

Jos on paikallinen yritys, hammaslääkäri Oulu tai joku vastaava, ja sitten se saadaan siellä hakukoneessa nostettua ensimmäisille sijoille, niin tulee sitten muita ongelmia. Ovatko ne sivut luotettavat? Konvertoituvatko ne asiakkaan kaupaksi? Ei hakukoneoptimoinnilla niin kuin millään muullakaan digimarkkinoinnilla tee yhtään mitään, jos se ei jollain tasolla euroiksi käänny. 

Yhteystyökumppaneita lähdin sitten siihen kahlaamaan läpi. Siitä muutaman mutkan kautta olemme nyt olleet kehittämässä myyntikuutiota, joka on kokonaisvaltaisempi digimarkkinoinnin toimija, jossa on sitten jatkunut toiminta. Tällä hetkellä vielä oma yritys on olemassa, mutta kyllä siinä on käymässä vahvasti niin, että se muotoutuu jonkun sortin holding-maiseksi yhtiöksi. Sen toimintaa on ajettu alas tai on siirretty asiakkaita. Sellaista yhdistymistä on tapahtunut viime kuukausina myyntikuution kanssa.

Aki: Tämä myyntikuutio on ilmeisesti tällainen kokonaisvaltainen toimija. Huomasitte, että se ei varmaan ole pelkkä hakukoneoptimointi vaan siihen tarvitsee muutakin.

Jarno: Kyllä ja sama ydin on kuitenkin, että asiakkaalle täytyy saada hyötyjä, jotta sen kannattaa jotakin jostakin maksaa. Jos se ei saa euromääräisiä hyötyjä, niin on ihan sama mitä sitä tekee. Se on turhaa, jos sieltä ei tule mitään. Me olemme nyt sellainen kokonaisvaltaisempi toimija tällä alalla.

Aki: Seuraavaksi voitaisiin mennä tähän pääaiheeseen, että miten saadaan – tietenkin raflaava termi – ilmaiseksi asiakkaita Googlesta hakukoneoptimoinnin avulla. Kerrotko lyhyesti, jos joku ei tiedä vielä, mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa?

Jarno: Sitäkin voidaan vääntää ja kääntää näistä termeistä, mitä mikäkin tarkoittaa. Minulle hakukoneoptimointi on sitä, että luonnollisissa tuloksissa se sinun sivustosi näkyy tietyillä hakusanoilla korkeammalla. Maksetun mainonnan käytännössä Suomessa Google Adsin osa-alue on, kun jotain haetaan, niin aluksi tulevat mainokset. Sinnehän pääsee rahalla, kun tekee mainoksen ja alkaa maksamaan. Seuraavat tulokset ovat niin sanottuja luonnollisia tuloksia, joihin pyritään hakukoneoptimoinnin avulla vaikuttamaan. Nyrkkisääntö tuossa jakauman suhteen on, että 30 % ihmisistä menee mainosten kautta tutkimaan juttuja ja 70 % ihmisistä valuu luonnollisille tuloksille. Siinä on joku psykologinen homma. Ihmiset kokevat mainokset sellaiseksi, että heitä huijataan tai jotain tällaista pientä negatiivista kaikua siinä voi olla. Tuo ei tietenkään päde ihan universaalisti, mutta yleisesti ottaen se pitää paikkaansa.

Hakukoneoptimointi tarkoittaa, että sinun yrityksesi toimialaan järkevästi liittyvillä hakusanoilla nousee sinun sivustosi esille. Ihminen valitsee sieltä kourallisen eri vaihtoehtoja, vaikka nyt ”hammaslääkäri Oulu” – ”hammaslääkäri Tampere” tapauksessa otetaan siihen muutama vaihtoehto, ehkä otetaan niihin yhteyttä ja käydään tutkimassa nettisivuja. Sinulla on silloin paremmat mahdollisuudet, kun olet niiden muutaman joukossa, saada se kauppa aikaiseksi. Sitä se hakukoneoptimointi tarkoittaa.

Aki: Minkälaisille yrityksille tämä sitten soveltuu, pystyvätkö kaikki sitä hyödyntää?

Jarno: Kyllähän sitä voisi ajatella niin, että periaatteessa soveltuu kaikille, mutta käytännön kautta olen huomannut, miksi on ajateltu digimarkkinointia muiltakin kannoilta, kuin pelkästään vain ”hei minulle nyt asiakkaita”. Sanotaanko näin, että se sopii pääsääntöisesti kaikille, mutta on poikkeuksiakin. Siinä on tiettyjä ehtoja, milloin se soveltuu sinulle. Sinun paikkakunnallasi täytyy olla kilpailua jonkun verran. Jos puhutaan jostain Inarin hammaslääkäristä, niin siellä ei välttämättä kovin montaa pistettä ole ja se Google aika luontaisesti löytää sen yksi-kaksi vaihtoehtoa. Silloin ei ole välttämättä tarpeellista hirveästi panostaa optimointiin, koska se toimii jo luonnostaan, kun on siistit sivut tehty.

Toinen haastava alaosa-alue on se, kun ei ole olemassa hakuja. Ihmiset eivät tiedä sinun tuotteestasi, jos sillä on vaikka jokin uusi nimi, jota kukaan ei vielä tiedä. Silloinkin siinä on järkevää tehdä hakukoneoptimointia, mutta sen tulokset voivat olla, ja se pitää kaikkien osapuolien tiedostaa, että pitää tehdä tiettyjä peliliikkeitä, jotta saadaan kävijää sille sivulle. Nämä ovat hyvin suoraviivaisia ja sinänsä helppoja määriteltäviä, kuten ”hammaslääkäri Oulu” tai joku toimiala + paikkakunta -hakusanakombinaatiot. Ne ovat suoraviivaisia, helppoja ja toimivia. Jos on tuollaisia epämääräisiä juttuja tai ei ole kilpailua, niin silloin se ei ehkä ole se ykkösjuttu, mutta niihinkin on konsti olemassa.

Aki: Jos miettii, mitä kannattaa konkreettisesti lähteä tekemään Googlessa, niin miten sitä voi lähteä ottamaan haltuun, jos haluaa hyödyntää hakukoneoptimointia?

Jarno: Mitä me teemme sille ensimmäisenä on, asennamme mittarit paikoilleen. Ne toimenpiteet, mitä sinä teet pitäisivät olla mahdollisimman hyvin todistettavissa tai joku mittari näyttämään siinä mitä tapahtuu missäkin vaiheessa. Omat Googlen työkalut ensimmäisenä heittäisin paikoilleen eli Google Analytics, Google Search Console ja mahdollisesti Google Tag Manager. Nämä, jotta tiedetään jo ensisijaisesti montako ihmistä siellä joka kuukausi käy tutkimassa niitä sinun sivujasi. Sen jälkeen, jos puhutaan hakukoneoptimoinnista, pystyt ihan itsekin incognito-moodissa – selaimessa kannattaa ehdottomasti käyttää incognitoa tai private windowia tai mikä se selaimellasi on nimettynä – katsomaan, että löytyykö tämä oikeasti jostakin. Jos itse haet sillä hyvällä hakusanalla normaalissa selaimesi ikkunassa, niin Google tunnistaa sen ja tietää, että haluat löytää oman nettisivusi. Se vääristää tulosta ja kun laitetaan incognito päälle havaitaan, että eihän tämä meidän nettisivumme ensimmäisellä sivulla edes näy. Se on sellainen mittari, jota pystyy itse käyttää eikä se maksa pennin yeniä. 

On olemassa erilaisia työkaluja, joille voi syöttää hakusanan, hakukoneen ja muut sijainnit. Tärkeimpänä on se, että sinulla olisi ne muutamat hakusanat automaattisesti mitattuina ja se antaisi jonkun näköisen raportin tai käyrän siitä, minä päivänä se on milläkin sijalla ollut hakukoneessa. Sitten voidaan siirtyä toimenpiteisiin. Se itse ruokkii itseään, kun saat niitä tuloksia. Ensimmäiseksi ne sijoitukset vaihtuvat hakukoneessa, sen jälkeen muuttuu kävijämäärä ja sen jälkeen yhteydenottojen määrä. Tuo polku pitää olla selvillä.

Mitä nyt Googlessa konkreettisesti lähtisin tekemiin, niin metatiedot, otsikot ja käyttäjälle näkymättömät sivun sisällä olevat asiat korjaisin kuntoon. Sitten voisi olla tällaisia muita järkeviä, että sen sivuston pitää kertoa mitä sinä teet. Jos se ei sitä kerro – jos on hammaslääkäri, jonka sivuilla ei mainita missään hammaslääkäri sanaa, niin silloin on Googlenkin aika vaikea ymmärtää mihin hakijan esittämään kysymykseen tämä sivusto vastaa. Nämä nyt ovat niitä ihan ensimmäisiä asioita, jotta ihminen ymmärtää mihin ongelmaan se saa ratkaisun sinun nettisivultasi tai sinulta. Toissijaisesti on se, miten Google-hakukone ymmärtää mihin kysymykseen tämä sivusto vastaa.

Aki: Tuota voisi ehkä tiivistää, mitä joskus on aikaisemminkin sinun kanssasi juteltu, käyttäjäystävällisyyteen. Googlen pitää tietää, että tässä on hyvää ja relevanttia sisältöä sille ihmiselle. Kun etsii vaikka ”hammaslääkäri Oulu” ja päätyykin sellaiselle sivulle, jossa ei mainita, että tässä on hammaslääkäri, niin se todennäköisesti laskee eikä se pääse sinne ykköseksi.

Jarno: Hakukoneoptimointi on onneksi siinä muuttunut vuosien saatossa, että ennen vanhaan, jos sinä sinne valkoisella tekstillä valkoiselle pohjalle kirjoitit hammaslääkäri 10 000 kertaa, niin se toimi. Tällaisia kikkoja Google on pyrkinyt rajoittamaan hyvinkin paljon ja se on koko ajan menossa enemmän siihen suuntaan, että kun kirjoitat tai teet nettisivua, niin oikeissa paikoissa kerrottaessa asian ihmiselle riittää aika pitkälle hakukoneellekin. Sitä pystyy ajattelemaan tuon kautta, että ei ole enää sellaista teknistä taistelua, että pitäisi miettiä mitä kaikkia kikkoja pitää tehdä. Kikkoja on vieläkin, mutta se menee koko ajan enemmän siihen suuntaan, että pystyy pitämään ihmisen mielessä ja kertoa asioita toiselle ihmiselle, koska hakukone alkaa ymmärtää. Se toimii ihmismäisesti koko ajan enemmän.

Aki: Äsken puhuit noista mittareista. Mitä siellä on sellaisia konkreettisia lukuja, mitä sieltä kannattaa seurata joko omilta sivuilta tai Google Analyticsistä tai muista?

Jarno: Menemättä sen tarkemmin Google Analyticsin kikkoihin – pitäisin ne asiat yksinkertaisina – niin ensimmäisenä mittarina hakukoneen optimoinnista puhuttaessa aika monesti tulee kuvattua sitä neliötasoisena. Ensimmäinen vaihe on se, mikä sivuston sijainti on hakukoneessa milläkin sanalla. Kun käyrä nousee eli sijoitus paranee, voidaan olettaa, että sivuston kävijämäärä kasvaa. Sivuston kävijämäärään seuraaminen on kakkostaso. Kolmostaso on se, että ottavatko ne henkilöt yhteyttä, kun he vierailevat sinun sivullasi. Nelostaso on asiakasyrityksen itsensä pääsääntöisesti ratkaistava, hakukoneoptimoinnilla en näe siinä mitään tekemistä sen kanssa. Niistä yhteydenotoista, kuinka paljon se saa konvertoitua? Kuinka paljon se saa tehtyä kauppaa, jos tulee 100 yhteydenottopyyntöä, tarjouspyyntöä tai vastaavaa? Montako kauppaa niistä saadaan tehtyä ja mikä niiden kokonaisarvo on? Näihin neljään minä yleensä tykkään sen jakaa. Jos ykkönen ei johda kakkoseen, kakkonen ei johda kolmoseen tai kolmonen ei johda neloseen, niin silloin siellä on jotain korjattavaa, johon tulee kiinnittää huomiota.

Aki: Tuo oli hyvä selkeytys, miten sitä kannattaa lähteä miettimään. Seuraava kysymys, olisiko sinulla kertoa jotakin konkreettisia esimerkkejä, vaikka miten on kehitetty tai parannettu jotain hakusanaa ja mitä siitä on seurannut? Jotain tällaisia tarinoita, joista pystyisi näkemään, mitä hyötyä siitä olisi lähteä tekemään hakukoneoptimointia.

Jarno: Määriä ei aina muista ihan tarkkaa ulkoa. Aikoinaan konsultoin yhtä asuntosijoittamiseen liittyvää sivustoa ja siellä hakukoneessa päästiin tärkeimmällä hakusanalla, jolla oli joku pari tuhatta hakua joka kuukausi, noin 10. sijan tienoolle eli puhutaan ensimmäisen sivun lopusta tai toisen sivun alusta. Niillä minun konsultointivinkeilläni tämä asiakas lähti itse kirjoittamaan sisältöä. Siinä oli edesauttava tekijä, että se asiakas oli innokas sisällöntuottaja. Hänen sivustonsa nousi kolmanneksi ainakin sillä päähakusanalla ja se artikkeli oli niin hyvä, että ihmiset lukivat sitä. Ei tehty mitään maata mullistavia toimenpiteitä, että päästiin kolmosesta ykköseksi. Artikkeli itsessään oli niin hyvä, että porukka sitä luki ja Google tunnisti sen. Kävijöiden menemisen tulokseen kolme Google tulkitsi niin, että tämä on parempi artikkeli kuin kaksi ensimmäistä, eli nostetaan se kärkeen. Se pysyi pitkään siellä ykkösenä tämä sivusto. Olisiko se kävijämääriin vaikuttanut kaksi-kolminkertaisesti. Siellä oli muutama tuhat kävijää vai 4000 olisiko sillä ollut kuukaudessa, niin se meni lähemmäs 20 000:een. Jotakin tätä luokkaa se oli vierailijoiden määrä.

Aki: Eli näkyi sitten myynnissäkin.

Jarno: Siinä oli sellainen erilainen keissi, että asuntosijoittaminen… He halusivat omille sähköpostilistoilleen lisää asiakkaita, mutta en muista tarkkaa enää paljonko siitä sinne tuli porukkaa, mutta kyllä tämä asiakas tyytyväinen oli. Se on sellainen mielenkiintoinen tarina, koska minä olin aika aloittava optimoija ja minulla oli sellainen ajatus, että totta kai kaikilla hakusanoilla halutaan olla kärjessä ja pohdin mikä tässä nyt maksaa.

Olin videopuhelussa yhden asiakkaan kanssa ja siinä puhuttiin, että havaitsin heidän näkyvyytensä moottorisaha-hakusanoilla olevan heikko ja se olisi helppo korjata, kun heillä ovat monetkin asiat kunnossa ja valmiina. Se oli ensimmäinen kerta, kun tajusin miten bisnes vaikuttaa myös optimointiin. He eivät halunneet edes erityisesti myydä moottorisahoja. Se oli sellainen lisätuote, lisäkauppa – tarjottiin sitä moottorisahaa kylkijäisenä muihin tuotteisiin, kuten ulkoteilttoihin. Jos joku haluaa ostaa heiltä moottorisahan niin sen saa, mutta se kuormittaa yritystä. Jos väärillä vaikkakin alaan liittyvillä hakusanoilla ollaan näkyvillä, se saattaa kuormittaa yritystä ja ajan käytön hallinnan kanssa tulee ongelmia. Perustapauksessa noita ei tarvitse miettiä, mutta isommissa kokonaisuuksissa täytyy miettiä, mikä on se tuote tai palvelu mitä halutaan nostaa. Onko jotain sellaista tuotetta tai palvelua, mihin ei tarkoituksella kiinnitetä huomiota. 

Yleensä digimarkkinoinnin ja hakukoneoptimoiminen liittämisessä bisnekseen on tosi tärkeässä roolissa se, että digimarkkinointiyritys ymmärtää mahdollisimman paljon siitä bisneksestä ja kommunikaatio näiden kahden yrityksen välillä toimii hyvin. Mitä nyt oikeasti halutaan ja mitä ei.

Aki: Ilmeisesti tämäkin oli yksi syy, miksi lähdit myyntikuutiota perustaan. Se ei voi olla yksiselitteistä se digimarkkinointi.

Jarno: Kyllä ja siitähän se sitten jatkuu, että hakukoneoptimoinnissa riippuen sanavalinnoista, hakusanoista, kun siellä ovat ostohousut isosti jalassa… Tällainen esimerkki voisi olla joku ”hammaslääkäri päivystys” tai joku tämän tyyppinen, että silloin sinulla on oikeasti kipu suussa, joka on epämiellyttävä ja haluat apua siihen heti. Voidaan ajatella, että kunhan vain jostakin löytää paikan, joka korjaa sen ongelman heti niin kaupat tulee. Sitten voi olla, että sivustolle halutaan kävijöitä tai sinne tulee kävijöitä sellaisilla termeillä, jotka vaikka tutkivat hammaslääkäriä tai hammaskiveä. Nämä ovat aika kaukana ostavista asiakkaista. Siihen liittyy sitten seuraavat vaiheet. Kun sivustolle saadaan kävijöitä, mitä sen jälkeen voidaan tehdä, jos se ei olekaan ostava asiakas juuri nyt? On olemassa kaikkia muita digimarkkinoinnin toimenpiteitä, jotta siitä saataisiin sitten kairattua jossain aikajänteessä asiakas.

Aki: Seuraavaksi voisin kysellä, tämäkin tietenkin voi vähän vaihdella, koska algoritmit koko ajan vaihtelevat, mutta mihin nyt kannattaa keskittää sen oman effortin tai työpanoksen siellä Googlessa?

Jarno: Vähän tuota jo sivuttiin aikaisemmin, että se algoritmi menee ihmismäisempään suuntaan ja se on keskiössä tällä hetkellä. Niin hassulta kuin se ehkä kuulostaakin, niin minä en ole hirveästi välittänyt algoritmin muutoksesta pitkiin, pitkiin aikoihin ellei nyt jotakin oikeasti hälyttävää tapahdu. Totta kai pitää pysyä ajan hermolla, mutta ei minulla ole esimerkiksi viimeisimpien päivityksien nimistä mitään käryä, koska sillä tiedolla ei tee ihan yhtään mitään. Sillä pääsee jo pitkälle, kun ajattelee sitä ihmisen näkökulmasta. 

Minulla on kolmio, jota tykkään piirrellä asiakkaille, jossa yläkärjessä on verkkosivuston sisäinen optimointi tai tekniikka. Peruasiat täytyvät olla kunnossa, esimerkiksi SSL-salaus, mobiiliresponsiivisuus eli toimii puhelimilla hyvin se sivusto, yleisestikin nopeus ja sivun sisäiset metatiedot, h1:t, h2:t, metatitlet, metakuvaukset… Ne voidaan korjata aika nopsaa yhdeltä istumalta. 

Vasemmassa alanurkassa on sitten sisältö tai sisällön tuotanto. Kerrotaanko sivulla tarpeeksi asiasta? Jos puhutaan perusyrityksen nettisivusta niin sillä on suunnilleen viisi alasivua: etusivu, tiimi, yhteydenotto, palvelut ja tämän tyyppiset asiat. Ne alkavat olemaan kaikilla melkolailla kunnossa. Jos halutaan tuoda lisää arvoa tai näkyvyyttä niin yksi tärkeä asia on, että se sivusto kertoisi muullakin tavalla sen alasta. Hammaslääkäriin me olemme nyt jumiutuneet, mutta se voisi siis kertoa vaikka hammaskivestä tai muusta tällaisesta. Ne ovat aika simppeleitä toimenpiteitä, jopa sen yrittäjän itse ottaa netistä joku materiaali ja kirjoittaa sen pohjalta oma artikkeli, jolloin laittaa sivustolle lisää materiaalia omasta toimialastaan. Se antaa Googlellekin lisää ymmärrystä, että tämä sivusto oikeasti kertoo hammaslääkäriasioista. Se on sellainen, mihin pystyy kiinnittää helpostikin huomiota ja sisällöntuotanto on siinä ytimessä. 

Sitten on kolmas kärki eli sivuston ulkoinen optimointi. Käytännössä se on lähellä linkkejä ja linkinrakennusta. Siitä ollaan montaa mieltä, toimiiko se vai eikö toimi, onko valkohattulinkkejä vai mustahattulinkkejä…

Aki: Pystytkö vähän kertomaan, mitä tämä linkin rakentaminen tarkoittaa?

Jarno: Käytännön kautta se on: jos minä kerron nyt sinulle, että olen hyvä hakukoneoptimoinnissa ja sinä ajattelet, että hyvä homma, Jarno varmaan tietää jostakin jotakin, mutta sinun luottamuksesi ei ole ensikohtaamisella kovin suuri vielä. Sitten jos joku meidän yhteinen tuttumme vahvistaa sen asian sinulle, että kyllä se Jarno jotakin jostakin tietää, niin sinun luottamuksesi minua kohtaa aavistuksen verran kasvaa. Jos meillä olisi vielä vaikka joku toinen yhteinen tuttu, joka vielä vahvistaa tätä minun alkuperäistä viestiäni, niin sinulla alkaisi olla jo parin tutun kautta lisätukea siihen, mihin sinä jo aikaisemmin ehkä luotat – että nyt minä puhun asiaa, enkä huijaa tai valehtele. Linkit ovat vähän sama asia, Google tulkitsee toisia sivuja luottamuksen lähteinä. 

Jos on toinen nettisivu tai toinen domain vaikka – Oulussa meillä on Kaleva-lehti ja esimerkkinä voisi olla vaikka, että Kaleva kertoo jonkun hammaslääkärin Oulussa toimivan hammaslääkärinä ja sieltä löytyy tukevaa sisältöä siitä sekä linkki, että tämä nettisivu vastaa hammaslääkäriasioista. Google kelaa näitä linkkejä läpi ja antaa tiettyjä luotettavuuspisteitä vaikka sille sinun yrityksesi sivulle. Sitä se linkinrakennus tarkoittaa. Niitä voi rakentaa monellakin eri tavalla. 

Jos itse haluaa tehdä hakukoneoptimointia, niin lähtisin kahdesta asiasta liikkeelle. Joka ikiseen paikkaan, mihin teet jonkun sosiaalisen media tilin tai vastaavan, muista laittaa sen oman nettisivusi osoite linkiksi. Toinen on, että yrittäjät tuntevat paljon toisia yrityksiä, joiden kanssa voi tehdä yhteistyötä. Molemmat kirjoittavat toistensa sivuille artikkelin omasta aiheestaan ja artikkelit julkaistaan molemmilla sivuilla. Sen ei tarvitse olla missään kovin näkyvässä roolissa, ettei missään nimessä mennä sotkemaan ulkoasua nettisivussa. Tällä tavoin molemmat teidän yrityksenne saavat linkit rakennettua toisilleen. Se on hyvinkin helppo tapa. Pikkuisen vaatii vaivaa kirjoittaa sen sisällön, mutta hyvin helppo ja tehokas tapa rakentaa linkkejä.

Aki: Pitemmällä tähtäimellä varmasti auttaa.

Jarno: Kyllä, pitemmällä tähtäimellä auttaa. Kun voidaan olettaa, että mittarit ovat paikoillaan tässä vaiheessa niin siinä on… Google on tietyssä mielessä hidastunut aika paljon, että jos muutama hyvä linkki saadaan tänään niin se voi olla vasta syksy, kun ne vaikuttavat sivuston näkyvyyteen. Se on moninaista tuo toiminta, mutta turha odottaa, että tänään kun tehdään artikkeli, että huomenna ollaan hakukoneessa kärjessä. Sitä ei tule enää tapahtumaan.

Aki: Kerroit hyvin tämän kolmion tässä niin entä, jos pitäisi lähteä ihan nollista tekemään hakukoneoptimointia. Pystyisitkö vielä tiivistämään, mitä tekisit ensimmäisenä ja missä järjestyksessä?

Jarno: Se sivustohan pitäisi olla olemassa. Vierailijalle pitää käydä ilmi, mitä sinun yrityksesi tekee ja jos sinulla ei ole selkeää palvelua, niin se on pakko puristaa selkeäksi, jotta sen ymmärtää muutamassa sekunnissa. Herää se kiinnostus, että tämä voi ehkä ratkaista minun ongelmani. Sitten voidaan tutkia vaikka muutama kymmentä sekuntia lisää sitä aihetta ja silti siinä ajassa nettisivusi pitää vaikuttaa. Mistä tätä saa, mitä ongelmia se ratkaisee, mitä se maksaa, miten tästä jatketaan eteenpäin… Tällaisia peruskysymyksiä, jotta on selkeää, että voin nyt ottaa tänne yritykseen yhteyttä. Sitä kautta tulee jo aika paljon hakukoneoptimoinnista tehtyä. Pikkuisen kiinnitän huomiota metatietoihin ja itse käytän Yoast-nimistä lisäosaa, josta en ole penniäkään maksanut koskaan. Ilmainen versio riittää ihan hyvin. Niitä on monia muitakin pluginejä.

Aki: Tämä on siis, jos on WordPress.

Jarno: Kyllä, jos on WordPress -nettisivu. Sellaisista vähän valmiimmista työkaluista kuten Wixistä ja jostain vastaavista ne löytyvät sisäänrakennettuina, kun etsii ”meta description” tai ”metakuvaus” tai jotain tämän tyyppistä. Niihin kannattaa kirjoittaa hyvin lyhyesti ja ytimekkääsi mitä yrityksesi tekee. Ei mitään liirumlaarumia tai sitä tätä tuota vaan se voi olla yksinkertaisesti joku jopa ”Nönnönnöö on hammaslääkäri yritys Oulussa. Palvelemme asiakkaita arkisin 8–16”.

Aki: Muistan sinulta yhden hyvän vinkin, mitä olemme jutelleet joskus, että katsoo vaikka pari kilpailijaa ja ketä siellä on ykkösenä, näkyykö metakuvaus ja otsikko ja mallintaa sitä sitten.

Jarno: Optimointi on mielenkiintoista, koska se on tavallaan kaikille julkista – jos ei mennä nyansseihin tässä podcastissa. Kaikki mitä me teemme on julkista ja se on selvitettävissä. Silloin, kun haet incognito-moodissa sitä hakusanaasi, millä haluat näkyvyyttä, katso niitä ensimmäisiä tuloksia, mitä niissä tietoja löytyy. Hakukone kertoo sen metatitlen, metakuvauksen ja URL:it ja kaikki, mitä se haluaa. Silloin niistä pystyy löytämään ne yhdistävät tekijät. Jos se kaikilla muilla yhdeksän kymmenestä etusivusta alkaa hammaslääkäri Oulu -sanoilla niin ehdottomasti, vaikka se kuulostaa typerälle, se kannattaa itsekin kirjoittaa, sitten vaikka piste tai viiva ja sitten se sinun yrityksesi juttu. Google ihan selvästi jostain syystä haluaa sen noin eli on vähän pelattava sen sääntöjen mukaan. Se on sellainen avoin pokerikäsi tietyssä mielessä, näkee mitä muut touhuavat ja pystyy sitten itse matkimaan sitä. Se on oikein kätevä tapa käydä läpi noita juttuja. 

Kun perusasiat olisivat kunnossa sivussa, on asennettu Google Analyticsit ja systeemit, niin seuraavaksi lähtisin kirjoittamaan sisältöä. Sitä ei tarvitse kirjoittaa maailman eniten. Minulta on kysytty miljoona kertaa kuinka pitkä sen artikkelin pitää olla. Siihen nykyään ratkaisu on semmoinen, minkä Google haluaa ja siihenkin voi katsoa kilpailijoilta mallia. Toinen on, että kirjoita se ihmiselle niin, että vaikka se olisi 200-sanan artikkeli ja jos siinä käy se sinun pointtisi esille, niin ei siitä kannata väkisin vääntää 500-sanan artikkelia ja toistaa siinä itseäsi. Se kuulostaa ihmiselle typerälle, eli sitten vain kirjoitetaan 200-sanan artikkeli. Tai toisessa ääripäässä, jos jollakin runosuoni sykkii paremmin niin se voi olla vaikka 700-sanaa heittämällä, kunhan se ei ole hassu lukea ja teksti toimii. Sillä pääsee jo pitkälle. 

Kun alkavat sivun artikkelihommat olemaan kunnossa, niin koettaisin kavereilta saada linkkejä, esimerkiksi jos Suomen yrittäjiin kuuluu, niin siellä on Synergia-palvelu. Esimerkiksi sitä hyödyntämällä pystyy sinne Synergiaan kirjoittamaan yrityksestäsi vaikka mitä tietoa ja hankkia sellaisesta palvelusta linkkejä sivullesi. Näillä alkaa päästä jo aika pitkälle.

Aki: Jos vielä puhutaan lopuksi näistä työkaluista. Mitä työkaluja kannattaisi käyttää? Mainitsit Word Pressin Yoast-lisäosan, mutta onko mitään muita?

Jarno: Yoast on yksi. Screaming Frog eli kirkuva sammakko, joka on itselläni käytössä. Se on ilmainen muistaakseni 500:aan alasiivuun asti eli se toimii kaikilla pienyrityksillä käytännössä. Ei ehkä verkkokaupoissa, silloin pitää ostaa maksullinen versio. Se on hinta-laatusuhteeltaan oikein hyvä työkalu tutkimaan perusasioita. Googlen työkalut Google Analytics ja Google Search Console ovat kaksi sellaista pakko olla -tyyppistä ratkaisua. Pääsääntöisesti ei ole tarvetta mitään hc:mpia analytiikkaratkaisuja miettiä korvaamaan Google Analyticsia, koska se toimii erittäin monessa yrityksessä aivan riittää hyvin.

Aki: Jos ei osaa Google Analyticsiä käyttää niin Googlesta löytyy ohjeita siihen.

Jarno: Kyllä löytyy videoita. Itseasiassa tuohon taustaan vielä palatakseni, silloin kun oli vielä koodari niin www.stackoverflow.com oli se sivusto, mistä haettiin aina kaikki tieto. Digimarkkinoinnin touhuissa se on käytännössä hassusti vaihtunut YouTubeen. Sieltä löytyvät videot, kun tulee tilanne, että hetkinen, tällainen juttu pitäisi tehdä, miten tämä nyt menee ja sitten vain menee Googleen. Ikävä kyllä koodari puolella kun halutaan vaikeampia ratkaisuja, niin sieltä löytyy yleensä vaikeampiinkin ratkaisuihin tieto, mutta kun puhutaan tällä tasolla meikäläisen toimialasta, tahtoo YouTubesta loppua esimerkkimateriaali kesken. Kun tekee itse omalle yritykselleen hakukoneoptimointia, niin siellä kyllä riittää materiaalia seurattavaksi, että ei siinä mitään ongelmaa ole. 

Sitten olisi joku hyvä työkalu olla, joka mittaa niitä hakukonesijoituksia. Minulla se on sellainen kuin Pro Rank Tracker, PRT. Se oli ainakin aikoinaan tosi edullinen, mutta nyt en tiedä – he tekivät jotakin hinnastonmuutoksia sinne. Sitten niitä löytyy muitakin, yleinen termi sille on sert tracker. Taisi olla suomalainen Cuutio yksi kotimainen vaihtoehto tuohon touhuun. Ei mitään käryä hinnoista, mutta se ei ehkä ollut onneksi missään perustoiminnassa kovinkaan kallis. Sellainen työkalu, kun mietit jotakin hakusanaa, niin kirjoitat sitä vasten artikkelin ja näet sen aika nopsaa sillä työkalulla. Kun muistat laittaa sen sinne ylös, niin näet, että tämä minun artikkelini julkaistiin tuossa ja kahden päivän päästä se pääsi indeksiin, eli Google löysi sen ja tarjoaa sitä hakutuloksissa. Se on nyt sijalla 32 ja se saattaa sieltä jo automaattisesti nousta kohtalaisen korkealle, kun sen antaa niin sanotusti marinoitua pikkuisen aikaa.

Aki: Nopeasti näkee sellaisen katsauksen, että tällaiset on nyt näillä hakusanoilla.

Jarno: Juuri näin ja siitä tulee sellainen pieni feedback looppi niin saa vähän kicksejä siitä, kun ne sijoitukset nousevat. Ainakin minä saan, mutta en tiedä kaikista.

Aki: Tähän loppuun vielä, mikä olisi sellainen yksi konkreettinen vinkki, mitä tässä kannattaisi lähteä viemään käytäntöön ensimmäisenä tästä podcastista?

Jarno: Tuossa on monia sellaisia pikkusteppejä, joita pitäisi tehdä. Jos jaan sen vaikka kahteen, koska ensimmäinen saattaa joillakin olla jo korjattuna tai se on hyvin nopea korjata. Katsoisin sivun metatiedot kuntoon, esimerkiksi tuolla Screaming Frogilla. Lataa sen koneelle ja sillä käy läpi. Jos siellä on metatitlejä ja metakuvaus tyhjinä, niin niihin täytyy ehdottomasti kirjoittaa jotakin järkevää. Se on tuollaisella viisisivuisella nettisivulla tunnissa hoidettu homma helpostikin. 

Sen jälkeen lähtisin raa’asti linkinrakennuslinjalle tai sisällöntuotantolinjalle. Ne menevät vähän käsikädessä, että kirjoitatko sen artikkelin omille sivuillesi vai kirjoitatko sen kaverin yrityksen sivuille, jonne se laitetaan ei nyt piiloon, mutta ei siihen etusivulle. Sisällöntuotantoa täytyy olla. Siinä voi jopa harkita sellaista juttua, että jos ei vain kerta kaikkiaan saa kirjoitettua mitään, niin nauhoittaa ääniviestin tai pyytään jotakin tuttua kysymään sellaisia yleisluontoisia kysymyksiä, vastaa niihin ääniviestiin ja joku serkun poika kirjoittaa sen paperille. Yrittäjä itse pystyy helposti kertomaan omista asioistaan, koska hän tuntee toimialansa kuin omat taskunsa. Siinä ongelmaksi muodostuu, että se pitäisi paperille kirjoittaa ja laittaa julkiseksi. Se on monille kompastuskivi, mutta se on erittäin tärkeä elementti, jotta Google ja kävijät ymmärtävät, mistä sivusto kertoo. Sinne täytyisi saada sellaista kertovaa, kuvaavaa materiaalia enemmän, miten ikinä sen onnistuu tekemäänkään. Se on se vinkki numero kaksi. 

Metatiedot kuntoon ykkönen ja sisällöntuotanto kakkonen ja siihen vielä se, että voi ristiin linkitellä tuttujen yrittäjien kanssa niitä juttuja.

Aki: Kerrotko vielä mistä saa lisätietoja sinusta, jos haluaa kysellä vaikka hakukoneoptimoinnista.

Jarno: Puhelimella on kaikista paras, nyt on vähän tämän myyntikuution rakennusprojekti aika kiireellistä. Puhelimella saa kiinni, löytyvät www.myyntikuutio.fi -sivustolta minun yhteystietoni. Sähköpostini on jarno@myyntikuutio.fi, sieltä voi kysellä lisää. Jos minun nimelläni etsii netistä, niin sieltä varmaan löytyy kaikennäköistä videota ja muuta, mutta en ole hirveästi ehtinyt niitä hakukoneoptimointi vinkkejä mihinkään kirjoitella. Minulla ei ole ongelma siinä, etteikö saisi tekstiä tuotettua eikä pelota juttuja julkaista, mutta ne pitäisi kirjottaa. Se on työläs prosessi ja se on itsellä jäänyt sen takia. 

Puhelin ja sähköposti ovat kaikista parhaimmat.

Aki: Kiitos Jarno tästä, kun pääsit mukaan tähän podcastiin. Onko sinulla vielä jotain loppusanoja, mitä haluaisit sanoa tässä?

Jarno: Digimarkkinointi on yllättävän helppoa, siihen pitää vain varata pikkuisen aikaa ja jostakin nurkasta lähteä sitä purkamaan. Minä kuvailen yrittäjiä sillä tavalla, että he ovat oma-aloitteisia, koska he ovat jo lähteneet joskus yrittäjiksi. Sen jälkeen saattaa käydä sellainen tilanne, että tässä tämä minun yritykseni toimii ihan hyvin, mutta se pitää vaan kaivaa itsestään sellainen uusi kehityssuunta. Sen haluaisin alleviivata ihmisille, että ei muuta kuin töppöstä toisen eteen ja saamaan asioita aikaiseksi. Ei ole pakko olla täydellistä artikkelin tai hakukoneoptimoinnin, kunhan se on riittävän hyvä. Kun näiden asioiden eteen tekee asioita niin ne yhtäkkiä alkavatkin tuottamaan hedelmää ja sitä kautta bisnes lähtee nousuun. Se on sellainen, mitä erityisesti haluan alleviivata, muistakin asioista kuin pelkästään hakukoneoptimoinnista.


Aki: Kyllä, olet ihan oikeassa tässä. Se ei ole pikajuoksua vaan vähän kuin maraton.

Tilaa podcast:

Lataa tekstiversio PDF:nä ja liity uutiskirjeen tilaajaksi

Yksityisyys: Vihaan roskapostia yhtä paljon kuin sinäkin ja lupaan pitää tietosi 100% turvassa. Liittymällä sähköpostilistalle hyväksyt Tietosuojaselosteen