3 – Miten hyödyntää livestriimausta bisneksen kasvattamiseen, haastattelussa Niko Vittaniemi

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin


Kuuntele jakso tästä:

Tässä jaksossa haastateltavana on Niko Vittaniemi. Niko on perustanut yhden suurimmista livestriimauksen opetussivustoista ja tässä jaksossa Niko kertoo parhaat vinkkinsä, miten yritykset voivat hyödyntää livestriimausta.

Podcastissa käydään mm. läpi:

  • Mitä livestriimaus tarkoittaa käytännössä
  • Mitä alustoja on livestriimaukseen, jotka sopisi parhaiten yrityksille
  • Mitä hyötyä livestriimauksesta on oikein yrityksille
  • Mistä lähteä liikenteeseen
  • Mitä välineitä striimaukseen tarvitaan
  • Miten livestriimaus eroaa webinaareista
  • Minkälaista sisältöä livestriimeissä kannattaa olla
  • Miten livestriimeistä saa asiakkaita, case-esimerkki

Podcastissa mainitut resurssit löydät tästä:

Tekstiversio:

(Tämän tekstiversion on toteuttanut suomalainen litterointiin erikoistunut yritys Spoken)

Aki: Tervetuloa tähän podcastiin. Tänään aiheena on, miten hyödyntää livestriimausta bisneksen kasvattamiseen. Minulla on vieraana tänään Niko Vittaniemi, joka on yksi yhden suurimman striimausaiheisen sivuston perustajista, https://www.streamersguides.com/. Tervetuloa mukaan.

Niko: Kiitoksia.

Aki: Kerrotko, kuka olet ja mitä teet tarkemmin?

Niko: Olen Niko Vittaniemi ja aikaisemmin, onko tästä viisi vai kuusi vuotta, niin pomppasin jenkkipuolelle. Siellä silloin livewebinaareja tehtiin jatkuvalla syötöllä. Olin siellä oppilaana ensin ja pomppasin siitä auttamaan niissä webinaarihommissa. Käytännössä me myimme hirveästi tuotteita, oli 20 000 maksavaa asiakasta yhteen aikaan. Siellä opettelin, mitä pitää chatissa lukea, mitä sinne pitää tarjota ja miten tuotteita käytännössä laitetaan esiin. Sieltä, kun pomppasin eteenpäin, niin menin Twitch livestriimauspuolelle. Käytännössä livestriimaus ja webinaarit ovat aika lähellä toisiaan. Sieltä olen lähtenyt jatkamaan, tuomaan webinaaria, bisnesmeininkiä tänne Suomen puolelle kanssa.

Aki: Millainen sinulla on ollut, yrittäjätarina itselläsi? Sanoit, että olet lähtenyt jenkkimarkkinoilta. Siellä opiskelit, tutkit ja teit. Ja myös Suomeen tuomaan. Miten olet päätynyt yrittäjäksi?

Niko: Yrittäjäksi päädyin kymmenisen vuotta sitten, vielä, kun verkkosivuja ei tehtykään. Olin toimitusjohtajan roolissa tai paikollisena isäukolle yrityksessä, jossa tehtiin hierontaa ja fysioterapiaa. Olin hieroja. Olen alkuperäiseltä ja ainoalta koulutukseltani koulutettu hieroja. Sieltä olen lähtenyt. Silloin maksoi monta tuhatta markkaa kotisivut, ja lähdin tekemään kotisivukoneella kotisivuja. Se meni niin hyvin, että tein kotisivuja muillekin yrityksille sillä alueella. Kotisivukoneen porukkakin huomasi, että herranjumala hän tekee hyviä kotisivuja, ja aloin jälleenmyyjäksi käytännössä heille.

Niko: Bisnes on siitä kasvanut. Olen siitä pompannut markkinointipuolelle ja tehnyt hakukoneoptimointia, konversio-optimointia. Kaikkea tältä väliltä. Tällä hetkellä keskityn vain liidi-vetoisiin kotisivuihin tai verkkokauppoihin.

Aki:  Sinulla on tullut kokemusta hyvin monelta eri alalta?

Niko: Kyllä. Etenkin videopuolelta. Sinne tuli pompattua.

Aki: Kerrotko, miten päädyin striimauksen? Miksi esimerkiksi perustit sivuston Streamers Guides, joka on opetussivusto striimaukseen? Kerrotko siitä tarkemmin, miten päädyit striimaukseen ja mitä hyötyä siitä olisi muille yrittäjille, jos he haluaisivat lähteä tekemään?

Niko: Jos on markkinointiporukka esimerkiksi, niin siellä on todella paljon. On samanlaista juttua, että kasvatetaan yritystä täysin melkein samoin keinoin kuin kasvatetaan kivijalkaa netissä. Jos on markkinointiporukkaa kuuntelemassa, niin täällä on todella hyvät chancet sille. Itse lähdin tekemään videoita YouTubeen, ensimmäisiä sellaisia. Höpötti jostakin Facebook-sivujen rakentamisesta. Se, miksi olen lähtenyt tuota luomaan, on niin, että minulla oli ihan paska tietokone aikaisemmin. Piti opetella kaikkia keinoja, miten saa kuitenkin striimattua, vaikka on surkea tietokone. Sitten huomasin, että tämä on paljon hauskempaa, tämä värkkääminen täällä takana kuin itsessään striimata.

Niko: Tällä hetkellähän minä en itsessään tuolla Twitchissa tai muuten striimaa, vaan opastan näitä, joilla on paljon katsojia. Kerron, mitä tehdä ja kaikkea tällaista. Jos lähtee itse tällä hetkellä striimaamaan, niin Twitchissa on tietenkin se, että pitää katsoa mitä. Siellä on esimerkiksi pelaajaporukkaa. Jos yrityksen kannalta lähtee striimaamaan, niin Facebook voisi olla hyvä tai YouTube.

Aki: Ennen kuin mennään tuohon vielä tarkemmin, niin mainitsit jo, kun aikaisemmin juteltiin ennen tätä podcastia, että sinulla on paljon muitakin projekteja. Olet monessa livestriimaus-projektissa mukana, mutta parissa muussakin. Kerrotko ensin niistä ennen kuin mennään varsinaiseen livestriimaukseen?

Niko: Meillä on tällä hetkellä https://www.verkkokurssille.fi/ menossa. Sinne kuka tahansa pystyy luomaan itse oman verkkokurssinsa. Tämä on sitä, kun tykkään opastaa alusta asti porukkaa, niin tämä on sitä. Mahdollisimman helposti saada porukka aloittamaan. Hoidan kotisivuja, verkkokauppoja. Livestriimaus, sitä ei ole vielä missään näkyvillä, kumppanien kautta tulevat liidit. Jos haluaa alkaa itse omilla sivuilla striimaamaan maksullisesti, niin minuun voi ottaa yhteyttä. Voin auttaa eteenpäin.

Aki: Hyvä tietää. Tähän pääaiheeseen, livestriimaukseen, niin mitä se on käytännössä? Puhuit muutamista alustoista, mutta mitä se tarkoittaa käytännössä?

Niko: Minusta se on interaktiivista sisältö, missä oikeasti näytetään ihmisille, mitä elämässä tai yrityksessä tapahtuu. Sisältöä voi olla vaikka minkälaista. Kirjaimellisesti 10 000 ihmisiä on katsonut, kun maali kuivuu. Tällaisia juttuja. Mikä on Hydraulic Press Channel esimerkiksi, niin he vain pistävät palasiksi kuppeja ja kaikkea tällaista. Se voi olla monenlaista, mutta se on juuri livenä tapahtuvaa jotain mielenkiintoista asiaa. Ja juuri se, että siihen pystyy kommentoimaan ja reagoimaan samanaikaisesti. Yleensä toivotaan, että se, joka striimaa, niin reagoi siihen myös.

Aki: Mitä kaikkia alustoja on käytössä, missä voisi livestriimata käytännössä?

Niko: Tällä hetkellä on Twitch, YouTube, Facebook. Uusi on Mixer, Windowsin wikisoftan oma uusi, joka kannattaa ottaa huomioon, koska tällä hetkellä sinne menevät kaikki nuoret. Se on Twitchin suurin kilpailija nousemassa. Koska sinne menevät nuoret, niin se tulee oikeasti olemaan parin vuoden päästä go to -alusta. Tällä hetkellä Twitchia käytetään, koska siihen on totuttu. Sitten, jos katsotaan yritysten näkökulmasta, niin tietenkin, jos sinulla on peliaiheista juttua tai nuoremmalle yleisölle, nuorille aikuisille esimerkiksi, niin Twitch on oikeasti todella hyvä, Mixer. 

Niko: YouTube-striimaaminen on vähän, ei sitä katsota. Siellä on yrityksille, jos haluaa tehdä sellaista virallisempaa videota esimerkiksi, niin todella hyvä. Facebookissa on myös todella hyvä. Mekin teemme käytännössä ryhmään, suoraan livestriimaamme. Ne ovat olleet täysin hittejä. Ne ovat yrityksille hyviä myös.

Aki: Minkälaisille yrityksille tämä soveltuu? Soveltuuko tämä kaikille yrityksille, jos mietitään perinteistä kivijalkaa tai teollisuuspajaa? Tietenkin tämä Hydraulic Press Channel on aika hyvä esimerkki siitä. Minkälaisille yrityksille livestriimaus soveltuu?

Niko: Tietenkin jokin juttu kannattaa olla, miten lähteä menemään, mutta yleisesti, mitä olen suositellut aika monelle yritykselle, on se, kun on ollut tämä korona-aika, niin se, että eiväthän he saa asiakkaita käymään liikkeissään. Tai saavat he ehkä vähäksi aikaa, mutta miksi ei ottaa kännykkää käteen ja näyttää tuotteita. Näyttää suoraan ja esitellä. Siinä pystyy 100:lle ihmiselle näyttämään kerralla ja he pystyvät esittämään kysymyksiä. Voit ottaa kysymykset ylös ja lähettää sähköpostilistalle.

Aki: Itse asiassa tuli mieleen, että kesällä vaikka jokin grillin tai terassin rakentaminen tai grillin kokoaminen, niin niissä voisi olla jokin livestriimi, että hei nyt rakennetaan terassi, tule katsomaan. Voit kysyä vinkkejä. Tuli heti mieleen. Ja puhuit näistä, että esitellä tuotteita, niin ainakin nämä unboxing-videot taitavat olla aika suosittuja. Eivätkö ne ole aika suosittuja YouTubessa myös? Avataan tuotteita ja esitellään niitä.

Niko: On. Niitä käytetään ja jotkin striimerit niitä tekevätkin maksua vastaan. Saadaan levitettyä niitä aika mukavasti porukalle, kun on vähänkään tunnettu, niin unboxing-videot ovat kyllä hyödyllisiä. Itsessään yrityksen näkökulmasta, niin monelle pitää sanoa, että ne ovat vaan niin mahdottoman tylsiä. Mieluummin sellainen, joka on hyvä ulosanniltaan, osaa puhua, niin kannattaa siihen katsoa. Tuohon voisi sanoa, jos olisi sitä grillin rakentamista, niin mahtava idea. Se hyvä siinä on vielä, että kaikki nämä livestriimaukset pystytään laittamaan videoksi, joka tarkoittaa sitä, että sen videon, kun pistät YouTubeen, niin ihmisillä, jotka katsovat sitä myöhemmin, heille tulee täysin samat kysymykset mieleen. Ja niihin vastataan käytännössä siinä striimissä. Se striimin tallenne on älyttömän arvokas ja hyödyllinen, jota kannattaa käyttää.

Aki: Jos miettii perus videota, niin livestriimauksessa tulee se hyöty, että se on interaktiivinen ja saa kysymyksiin vastauksia. Jos kylmiltään lähtisi tekemään jotain terassin rakennus -videota ja laittaisi sen YouTubeen vaikka, niin ihmisillä saattaa herätä aika paljon kysymyksiä. Jos tekisi sen livenä, niin saisi koko ajan feedbackia, että täällä tuli tällainen kysymys, että mitä ruuveja pitää käyttää. Voi vastata siihen tässä. Kertyy oikeasti hyödyllinen video asiakkaan näkökulmasta.

Niko: Kyllä. Ja niitä pystyy sitten jatkamaan eteenpäin. On aloittelijan opas ja sitten on parempi opas.

Aki: Mitä muita hyötyjä tästä olisi yritysnäkökulmasta?

Niko: Yritysnäkökulmasta esimerkiksi, jos laitat Facebookiin livestriimiä, niin sitten pystyt markkinoimaankin heille. Pystyt suoraan katsomaan, että ketkä katsovat kyseistä livestriimiä, niin pystyt heille markkinoimaan. Niistäkin saa custom audienceja tehtyä.

Aki: Mitä tarkoitat custom audiencella, jos täällä joku ei tiedä vielä, mitä se tarkoittaa?

Niko: Custom audience on, että tämä heppu kävi lataamassa tämän oppaan täältä ja halutaan markkinoida vain hänelle, joka on ladannut tämän kyseisen oppaan. Tässä tarkoituksessa hän on katsonut kyseisen striimin, niin on varmasti kiinnostunut tästä, niin markkinoidaan hänelle Facebookissa tätä.

Aki: Seuraava kysymys on, että mistä lähteä liikenteeseen striimauksessa? Jos on ihan aloitteleva yritys, joka ei ole koskaan striimannutkaan, mutta haluaisi hyödyntää kuitenkin sitä, niin mistä lähteä liikenteeseen? Mikä alusta kannattaisi valita? Mitä steppejä siihen kuuluu?

Niko: Suosittelisin Facebookia ihan ensimmäisenä omalle yrityssivulle. Ottaa kännykän käteen ja pistää livestriimi päälle. Voi ajatella, kuten aikaisemminkin, että mitä siellä aletaan käymään. Se on ihan hyvä, mutta todellisuudessa suurin osa livestriimaajista, menestyneimmistä, he eivät ole tehneet minkäänlaista suunnitelmaa. He ovat vain alkaneet striimaamaan ja puhumaan ihmisen kanssa. Se on lähtenyt siitä eteenpäin. Mekin olemme ryhmässä striimanneet suoraan, niin ihmisiltä alkaa tulla ideoita, mitä me tekisimme, mikä olisi seuraava aihe. Ei tarvitse enää keksiä aiheita välttämättä itse, koska ne tulevat luonnollisesti. Ihmiset kyllä kertovat, mistä he ovat kiinnostuneita.

Aki: Mitä välineitä tarvitsee striimaamiseen?

Niko: Aloitukseen yleensä kännykkä. Jos haluat alkaa striimaamaan pelejä tai tietokoneelta tapahtuvaa, niin sitten on OBS Studio. Ilmainen, open source …

Aki: Se on hyvä ohjelmisto ja itsekin olen sitä käyttänyt vaikka ruudunkaappausvideoihin. Se soveltuu siihenkin myös.

Niko: Se on todella suosittu. Tietenkin pitää olla sitten jokin editointiohjelma, jos haluaa leikata niitä, mutta livestriimit menevät sillä tosi hyvin. Välineitä, no tietenkin koneella, kun olet, niin mikki ja jos haluat webcamin, niin webcam. Nykyään voit käyttää omaa puhelintakin, koska Jenkeissä on nykyään niin, että siellä ei ole enää webkameroita myynnissä, koska kaikki striimaavat. Nykyään voit käyttää omaa puhelintasikin webcamina.

Aki: Taitaa olla Suomessa jotain sovelluksiakin, en muista nimeä, mutta …

Niko: Tuo on hyvä, kun koitin katsoa. Se oli jokin suomalainen softa, mikä oli myös tehnyt, mutta en löytänyt sitä. Pitää pistää vaikka, jos se löytyy. 

Niko: Välineistä tuollaiset perus. Sitten on tietenkin, jos on pidemmällä, jossakin metsässä, niin voi hommata repun, jossa on antennin vahvistin ja kaikkea tällaista, että onnistuu beachilla ja metsässä.

Aki: Minkälaista mikrofonia sitten? Onko sinulla tarkempia tietoja, millainen sen kannattaa olla?

Niko: Olen tykännyt Blue Yetista.

Aki: Itselläni on myös se. Suosittelen kyllä.

Niko: Aikaisemmin minulla oli ongelmia siinä, että tuli hirveästi näppäimistöä, mutta niitäkin ääniä pystyy säätämään. Blue Yetistakin on tullut uusi versio. En suoralta muista, mitä kaikkia niitä.

Aki: Mikrofoni tietenkin. Miten netti? Pitääkö olla kuinka nopea netti, jos kuitenkin livestriimaa?

Niko: 50-megainen minimissään. 100-megainen suosittu. Kannattaa ottaa huomioon, että WiFin kautta ei kannata koskaan livestriimata, jos vain pystyy vetämään langalla. Oli aika hyvä, mitä OBS:n kehittäjä sanoi, että jos WiFilla striimaat ja yhteys alkaa pätkimään, niin naapurin jääkaappi voi käyttää samaa yhteyttä, niin sen takia se pätkii. Kannattaa käyttää lankaa.

Aki: Itsekin olen webinaareissa auttanut, niin olen aina suositellut, että on se lanka tai kytketty verkkokaapeli siihen koneeseen ihan fyysisesti. Mainitsit myös webinaareista. Miten livestriimaus eroaa versus webinaari?

Niko: Webinaareissa yleensä on tarkoituksena myydä jotain. Livestriimauksessa itsessään ei myydä mitään. Livestriimataan, ja myynti tapahtuu vähän enemmän luonnollisesti. Webinaarit ovat johonkin aiheeseen yleensä sidottuja. Livestriimaus ei välttämättä. Siinä pystyy rönsyilemään enemmän.

Aki: Olisiko, että livestriimaus on vapaamuotoisempaa sisältöä?

Niko: Tuo voisi olla, parhaiten kuvattu sitä. Webinaareissa yleensä on niin, että sinne pitää kerätä jokin sähköpostilista ensin, mutta livestriimin voi pistää päälle ja ihmiset tulevat sinne. Nyt tälläkin hetkellä, jos alat livestriimata vaikka Facebookissa, niin Facebook on, että hei, koska me haluamme boostata meidän alustaamme, livestriimaajia, niin he nostavat sitä livestriimiä aivan älyttömän ylös. Samoin tekee YouTube. Teimme YouTubessa sellaista, että siellä on tietyt hakusanat, jotka ovat hirveän kilpailtuja. Videolla et pääse sinne, jos sinulla ei ole massiivinen yleisö. Teimme sillä tavalla, että aloitimme livestriimin, vaihdoimme otsikon livestriimistä todella kilpaillulle hakusanalle, jolloin se nousi toiseksi tai kolmanneksi sillä hetkellä. Striimasimme monta tuntia ja saimme katsojat juuri kyseisellä hakusanalla sinä päivänä, kun striimasimme. Tätä pystyy tekemään niin paljon kuin haluaa.

Aki: Hyvä vinkki tuo. Miten muuten tämä sisältö, millaista sisältöä yrittäjien kannattaa lähteä tekemään? Puhuttiin, että se on vapaamuotoisempaa, mutta onko sinulla antaa, jos ei heti keksi ideaa, eivätkä asiakkaatkaan ole vielä toivoneet mitään, niin millaista sisältöä kannattaisi lähteä tekemään?

Niko: Hyvä kysymys. Voisin sanoa, että lähde kertomaan omasta päivästäsi. Oma naama esiin ja kertoa omasta päivästä. Voit kertoa vähän yrityksestäkin. Livestriimipuoli on sellainen, että sinne ei tarvitse olla niin virallista. Ihmiset tällä hetkellä haluavat samaistua ihmisiin ennemmin kuin yrityksiin, niin se on todella hyvä, että pistät naamasi sinne. Tällä hetkellä verkkokauppojakin on tullut, korona-aika on pistänyt verkkokauppoja pystyyn, niin ne ovat hyvin kliinisen näköisiä, pelottava yritys on siellä takana. He, jotka menestyvät, ovat he, jotka pistävät kasvot esiin, koska ihmiset haluavat auttaa ihmisiä ja kuulla ihmisistä. Suosittelisin, että lähtee kertomaan omasta päivästä, yrityksestä ja mitä tekee.

Aki: Olin ihan samaa sanomassa. Monesti yritys on aika kylmä, jos siellä ei ole ketään kasvoa. Jos sinne tuleekin yhtäkkiä, että olen Pertti ja minulla on tällainen autokorjaamo. Tässä tänään korjasin fiatin, niin ihmiset varmaan ovat, että tämä on rento tyyppi, että voisin viedä auton tuonne korjaukseen versus se, että menee jonnekin nettisivulle ja siellä on Pertin autokorjaamo, että kukahan tämä on ja uskallanko viedä.

Niko: Tänä päivänä kuka tahansa pystyy tekemään hienoja sivuja. Minuakin on kismittänyt, kun teen kotisivuja, niin vasta tuli yksi huijaripaikka, joka Suomessa on, niin he ovat vain tehneet hienot sivut, vaikka he ovat huijareita. Vievät rahaa, mutta heillä on kuitenkin paremmat sivut. Se ulkoasu voi olla harhaanjohtava, mutta kun sinne saadaan oikeasti kasvot esille, niin se on se, mihin ihmiset nykyään luottavat paljon enemmän. Sitä kannattaa tehdä itsekin.

Aki: Ja erottautuu asiantuntijana siinä, kun tuo omaa tietoutta ja kasvoja esille, niin ihmiset todennäköisesti ennemmin valitsevat sen, joka on esillä ja tietää, että tämä on tuttu tyyppi. On nähnyt hänet somessa. Nähnyt jonkun striimin häneltä tai videon. Mutta sinulla oli muutama case-esimerkki, miten striimeistä muutetaan euroiksi tai miten sieltä saa asiakkaita, niin pystyisitkö niistä kertomaan vähän lisää?

Niko: Itse asiassa alussa, kun sinne yritetään saada porukkaa, niin sitä ei kannata alkaa muuttaa mainoskanavaksi tai ostos-TV:ksi. Livestriimeissä myynti tapahtuu välittömästi sillä tavalla, että pystyt chattiin esimerkiksi luomaan ostolinkkejä. Jos olet webinaareissa käynyt, niin näitähän käytetään aika paljon. Sinne pystyy asettamaan, että vaikka 10 ihmistä on jutellut ajalla viisi minuuttia, niin lähetetään ostolinkki, että mennään hakemaan tuote tai ladataan PDF. Samalla pystyy luomaan bannereita itsessään striimiin, jotka tulevat. Ne voivat olla animoituja, ne voivat olla teksti-, kuva- tai videomuodossa, joita kannattaa käyttää. Mutta chat on maaginen juttu, mitä käytetään.

Niko: Tietenkin, koska pystyt itse siinä mainitsemaan, että menkääpä käymään tuolla. Käykää lataamassa minun PDF:ni. Twitch, YouTube ja Facebook ovat siitä vielä parempia, että esimerkiks, jos vedät livestriimiä Instagramiin ja ohjeistat ihmisiä, että painakaa minun biostani linkkiä, niin ne lähtevät pois sieltä. Sitten näissä kanavissa, kun se on siinä chatissa, hän klikkaa sitä linkkiä ja avaa uuteen välilehteen. Hän kuuntelee sinua silti, kun puhut, joka on todella hyvä, sillä todennäköisesti se ihminen ostaa tai lataa kyseisen oppaan. Striimaajilla on tällä hetkellä vaikuttajan valta, että ei tarvitse olla isokaan striimaaja, esimerkiksi Suomessa on aika pieniä striimaajia, mutta he ovat mielipidevaikuttajia. Jos hän sanoo, että tämä on hyvä, niin tämä on hyvä.

Aki: Kyllä. Jos he suosittelevat esimerkiksi, joku pelistriimaaja jotakin välinettä tai peliohjainta.

Niko: Sitten on ihan normaaleja tuotteitakin. Nyt alkaa kalastuskausi. Olen monta kalastusohjelmaa katsonut, ja pari kesää sitten yksi myi jettejä. Kannattaa ottaa huomioon, että tämä ei ole vain todella pienille muksuille, jotka ovat alle 18. Tällä hetkellä Twitchissa ja YouTubessa on ostovoimaista porukkaa. Pääryhmä, mitä valehtelisin, on 20-30, vähän yli, ikäluokkaa. Niistä on parempaakin statisticsia, voin tuonne laittaa, minkä ikäisiä he ovat. Näitä on katsottu pitkän aikaa, niin he ovat ihan ostovoimaista porukkaa. Minä itse haluaisin, että Twitchiin tulisi muutakin kuin pelimyyntiä, koska siellä on ihmisiä, jotka kaipaavat.

Niko: Pari päivää sitten puhuttiin siitä, että ollaan rakentamassa rantaan rakennettavaa …

Aki: Kesämökki, palju, sauna?

Niko: No paljustakin on, mutta laituri. Siellä puhuttiin, miten rakennetaan laituri ja mistä ostetaan kaikki vermeet. Siinä on niin hyvä potentiaali.

Aki: Oliko sinulla itsellä tai asiakkaallasi, tällaisia esimerkkejä. Ei tarvitse yritysten nimiä kertoa, mutta sellaisia, mitä he ovat tehneet konkreettisesti? Mistä he ovat pitäneet livestriimejä? Mitä he ovat chatissa sanoneet? Ihan tällainen konkreettinen esimerkki.

Niko: Esimerkiksi otetaan kilpailu, mistä tienattiin about 15 000. Tämä on isompi, että siinä oli yli 1 000 katsojaa. Se oli sellainen ajallinen, rajoitettu, Seitsemän päivää -kilpailu, missä sinun pitää tykätä, jakaa toisille ja ostaa pienisummainen tuote. Se tehtiin seitsemässä päivässä.

Aki: Miten livestriimit? Miten se liittyi siihen kilpailuun?

Niko: Se toteutettiin livestriimin aikana. Joka päivä tietty aika oli sellainen, mihin aikaan lähdetään tekemään tätä. Kaikkien pitää lähettää ostokuitit moderaattoreille. He katsoivat ne. Sitten arvottiin tietty tuote.

Aki: Ilmeisesti joku kalliimpi tuote?

Niko: Joo. Olisi pitänyt kysyä lupa, että voisin kertoa siitä enemmän. On mahdollista generoida ihan mukavasti. Livestriimauksessa on se, että siinä voi luoda juttuja, jotka kestävät tietyn määrän aikaa. On parasta, kun pääsee boostaamaan ja chatti huutaa, että tein sen paremmin. Siellä on kilpailuhenki.

Aki: Oliko se sellainen, se ei ollut arvonta, vaan haaste? Siinä piti tehdä jotain?

Niko: Joo, johon on arvonta sidottu. Sitä pystyi tekemään, Facebookissa sanotaan, että kommentoi jotakin, niin livestriimissä sanotaan, että mene klikkaamaan tuota näppäintä 5 000 kertaa. Pystyy tekemään kaikenlaisia juttuja. Yhdessä livestriimissä, joka oli viikonloppuna, niin pelasimme Kahootia 100 ihmisen kanssa ja se kertoi, miten yleensä hakkeroidaan WordPressiä ja klikkailtiin siellä oikein/väärin -vastauksia. Se oli todella mielenkiintoinen katsoa sitä, kun pääsi osallistumaan.

Aki: Aika hyvä. Tätä käytiinkin jo, mutta jos pitäisi ihan nollasta lähteä, niin sanoitkin, että olisiko se, että lähtisi puhelimella tekemään Facebookiin tai mikä se olisi? Jos yksi konkreettinen vinkki, mitä lähtisi tekemään livestriimauksen suhteen, että saisi sieltä myös asiakkaita?

Niko: Kyllä se on se, että puhelin käteen. Ota vaikka joku kaveri mukaan tai naapurin yrittäjä mukaan ja alatte vain kehittää sisältöä. Se on helppoa. Alkaa vain painamaan nauhoitusnäppäintä, niin se vain luontevammin tulee sitten, mitä siellä aletaan tehdä myöhemmin.

Aki: Treeniä tarvitaan, että se muuttuu luontevaksi, se puhe ja striimaus siinä. Muistan, kun olen ensimmäisiä webinaareja pitänyt, niin kyllä se oli aika sellaista, vaikka se ei ole livestriimausta, niin se on jännä tilanne. Sitten, kun muutaman pitää, niin se vähän jo helpottaa siitä.

Niko: Niin onkin. Itselläkin oli, kun aloin YouTube-videoita tehdä, niin se on todella outo tilanne, kun pitäisi opetella se, että selität jollekin ihmiselle, vaikka siellä ei ole ketään ihmistä. Se pitää sanoa juuri sinulle tai teille. Olen yleensä kuvitellut, minullakin on Pertti. Aika hyvä, että sinäkin sanoit Pertin. Aina, kun kirjoitan blogiartikkelia tai teen YouTube-videota yksin omassa huoneessani, niin kerron Pertille, kuinka se tehdään. Mutta siinä menee hetki aikaa, että se tulee luontevammin, mutta harjoitus tekee oikeasti mestarin.

Aki: Ja yksi vinkki, mikä minullakin on antaa ehkä webinaareihin, mutta mitä voisi hyödyntää livestriimauksessakin, niin on, että huoneessa on toinen henkilö oikeasti, vaikka puolisosi, jolle selität sitä asiaa. Hän on kameran toisella puolella ja selität vaikka puolisollesi sitä ja se menee kuitenkin striimiin. Se auttaa siinä, että tulee luontevammin, se puhe. Jos puolisosi vaan jaksaa kuunnella.

Niko: Tuli juuri mieleen, että jos tekisi saman, niin hän ilveilisi siinä. Pakko alkaa nauramaan sitten. Mutta miksi ei. Se on hyvä, kun striimaamisen alussa pääsee nauramaankin, että tulee luontevuuskin siihen, että ei tämä olekaan niin hirveä mörkö.

Aki: Loppuun voisin vielä kysyä, kun mainitsit esimerkiksi sen OBS Studion, mutta mitä muita työkaluja striimaamiseen tai bisneksen kasvattamiseen tai yleensä bisneksessä itse käytät omassa yrityksessäsi?

Niko: Käytän OBS Studiota itsessään striimaamiseen. Sitten on näitä, millä saa hienoja ulkoasuja tuota. Saa laitettua webcamia. Tällä hetkellä käytän OBS Livea. Se on sellainen, mihin rakennetaan käytännössä pilveen oma striimin ulkoasu. Käytän SLOBS:ia. Toinen käytännössä samankaltainen ohjelma, jossa pystyy ulkoasua laittamaan. Videoiden tekoon käytän Camtasia. Linkkien seuraamiseen käytän Switchya. Evernote, maailman paras, aika vanha työkalu, pitämään kaikkea handlissa. Siinä ne oikeastaan ovat.

Aki: Kerrotko vielä loppuun, mistä saa lisätietoa, jos haluaa striimaamisesta oppia tai lähteä hyödyntämään, niin mistä voi ottaa vaikka sinuun yhteyttä, jos haluaa kysyä vinkkejä ja apua?

Niko: https://www.streamersguides.com/ löytyy jenkiksi. Sitä kautta pääsee myös meikäläisen sähköpostiin, mitä kautta voi ottaa yhteyttä. https://innovitale.com/ voi myös mennä, jos haluaa katsoa. Siellä on vain one-pager tällä hetkellä, mutta jos haluaa soittaa, niin voin kertoa kyllä lisää. Jos kiinnostaa suoraan omien tuotteiden markkinointi sillä tavalla, että on suomalaisia striimaajia, niin silloin kannattaisi mennä sellaiseen kuin https://www.streamize.tv/. Se on sellainen, joka on lähtenyt Suomesta käsin tuomaan tätä, tarjoamaan pienemmillekin yrityksille markkinointipaikkoja striimeistä ilman, että tarvitsee välttämättä ottaa yhteyttä.

Aki: Voidaan laittaa linkit tähän podcastin tekstiin, niin löytyvät vielä ne. Onko sinulla Niko vielä tähän loppuun mitään muuta, mitä haluaisit sanoa striimauksesta tai muuten bisneksestä?

Niko: Oikeastaan sellainen, että toivottavasti saitte tästä jotakin ja rohkeasti lähdette striimaamaan. Tällä hetkellä tämä on todella kasvava ala ja kannattaa hyödyntää oikeasti, jos on sellainen, että et pysty striimaamaan itse tai kaverisi ei pysty, niin kannattaa etsiä vaikuttajat, ketkä voivat promota tuotteitasi. Striimaaminen Suomessa on vielä aika pientä ja yhteisvoimin sitten, kun saadaan sinne massia pyörimään, niin yhteisvoimin kasvatetaan. Odotan vain, että kaikki istumme jossakin 3D-lasit päässä ja katsomme striimereitä, missä he pomppivat.

Aki: Ja korona-aina on lisännyt tätä, että ihmiset osaavat käyttää jopa Zoomia tai muuta, niin nehän ovat lähemmäs striimausta koko ajan.

Niko: Mahdollisuuksia on. Meilläkin itseasiassa ristiäiset olivat striimissä, muksu syntyi vähän ennen korona-aikaa ja sitten tietenkin tuli ristiäisten aika, niin sekin striimattiin. Ja tiedän aika montakin, ketkä ovat …

Aki: Tehdään siellä chatissa tarjous.

Niko: Ei ollut ihan tarjousta. Sattui siellä olemaan yksi pappa, joka veti koko striimin solmuun.

Aki: Tämä oli hyvä tähän loppuun. Kiitos sinulle Niko tästä.

Niko: Kiitos. Oli mukavaa olla mukana.

Aki: Lisää haastatteluja löytyy osoitteesta: www.bisneskasvuun.fi/podcast

Tilaa podcast:

Lataa tekstiversio PDF:nä ja liity uutiskirjeen tilaajaksi

Yksityisyys: Vihaan roskapostia yhtä paljon kuin sinäkin ja lupaan pitää tietosi 100% turvassa. Liittymällä sähköpostilistalle hyväksyt Tietosuojaselosteen