2 – Miten hankkia asiakkaita Facebookista nollabudjetilla, haastattelussa Juha Ahola

Bisnes Kasvuun Juha Ahola

Jaa tämä jakso sosiaalisessa mediassa:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Tässä jaksossa haastateltavana on Juha “Vauhtipyörä” Ahola. Juha on pitänyt koulutuksia Facebook-markkinoinnista tuhansille yrittäjille ja tässä jaksossa Juha kertoo parhaat vinkkinsä, miten Facebookista voi hankkia asiakkaita nollabudjetilla.


Podcastissa käydään mm. läpi:

  • Mikä on keskeistä Facebook-markkinoinnissa
  • Miten Facebook eroaa muista markkinointikanavista kuten esim Googlesta
  • Mikä toimii parhaiten Facebookissa tällä hetkellä
  • Mitkä ovat suurimmat kompastuskivet Facebookissa
  • Miten hyödyntää Facebookissa arvontoja
  • Plus paljon muuta

Podcastissa mainitut resurssit löydät tästä:

Tekstiversio:

(Tämän tekstiversion on toteuttanut suomalainen litterointiin erikoistunut yritys Spoken)

Aki: Tervetuloa tähän podcastiin. Tänään aiheena on Facebook-markkinointi nollabudjetilla. Minulla on vieraana täällä Juha Vauhtipyörä Ahola, tervetuloa mukaan. Kerrotko, kuka olet ja mitä teet?

Juha: Olen oululainen yrittäjä, yritysvalmentaja, sparraaja ja mentori. Täytin helmikuussa 40 vuotta, ja kolme lasta kotona ja vaimo. Harrastustaustaa on enemmän futis, futsal puolelta. Yliopisto-opintojen ohessa aikoinaan ajauduin yrittäjän polulle ja sitä myötä mekin olemme törmänneet.

Aki: Miten olet päätynyt yrittäjäksi? Minkälainen tarina sinulla on taustalla?

Juha: Se oli hauska, kun itse asiassa lähdin aikoinaan, parikymmentä vuotta sitten, lukemaan yliopistoon fysiikan aineenopettajaksi, fysiikkaa ja matematiikkaa. Opiskelun ohessa törmäsin suoramyyntialan firmaan ja myyntityö tuli sivutoimeksi. Se rupesi polttelemaan, myyntityö. Alussa menestystä ei mitenkään mittavasti tullut, mutta älyttömän hyvä oppikoulu, näin jälkiviisaana. Puolenkymmentä vuotta meni sillä alalla enemmän tai vähemmän. Ehkä enimmäkseen sivutoimisena, mutta kokopäiväiseksi se muuttui.

Juha: Tein muutakin, opettajan sijaisuuksia, ynnä muuta ohessa. Sitä kautta kipinä lähti, ja se oli ensimmäinen toiminimi. Sittemmin on tullut puolenkymmentä osakeyhtiötä perustettua. Ollaan yrittäjän polulla kunnolla.

Aki: Olet monenlaisessa yrityksessä ollut mukana, niin kerrotko? Yksi oli siivousyritys ja nyt teet myynnin valmentamista? Millaista hommaa olet tehnyt?

Juha: Toiminimi oli ensimmäinen, missä tuli tehtyä suoramyyntiä, myyntityötä. Sittemmin 2008 perustimme kahden muun henkilön kanssa Helpmax siivous- ja kotihoitopalvelut firma. Siinä oli aluksi hakeva vaihe, että löydetään ja keksitään, mitä tehdään. Sitten saimme päähänpiston yhtiökumppanin taustoista johtuen lähteä ensin siivousalalle ja sittemmin kotihoitoalalle. Olin siinä mukana kuutisen vuotta toimitusjohtajana ja osakkaana. Kasvoimme 1,2 miljoonaan liikevaihdossa. Se oli aikamoinen oppikoulu yrittäjyyteen ja tähän nykyiseen työhöni. Väkevimmät eväät ovat tulleet sieltä, kun niin laajalti tuli tehtyä monenlaista. 

Juha: Sen yrityksen ohessa minulle palasi yritysvalmentamispuoli kuvioon. Olin tehnyt jonkin verran myynnin sparrausta ja muuta toiminimen aikana epävirallisemmin, mutta kun se tuli, niin perustin ensin blogin ja sen pohjalta Vauhtipyörä Ahola Oy -firman myynnin ja markkinoinnin valmentamiseen ja sparraamiseen. Tämä oli 2013.

Juha: Sitten olen yhdessä startupissa ollut mukana. Siitä osakkeista olen luopunut. Sekin oli myyntiin liittyvää. Sitten pari asuntosijoitusyhtiötä, olen niissä mukana toisena osakkaana. Ne ovat pitkän jänteen juttuja hyvin kavereiden kanssa, ja Vauhtipyörä on se, mikä tuo leivän pöytään.

Aki: Ja eikö se ole sinulla lähtenyt sieltä siivousfirman ajoilta, tämä Facebook-markkinoinnin hyödyntäminen ja sissimarkkinointi? Miten tehdään nollabudjetilla tulosta?

Juha: Kyllä olet ihan oikeassa tuossa. Me aloitimme markkinoinnin 2009 syksyllä kunnolla, flyereiden jakamisella ynnä muulla. Jotenkin Facebookin myötä, itseasiassa hauskaa on sekin, että läheisin ja pitkäaikaisin kaverini jo hiekkalaatikolta asti, hän meni Facebookiin ennen minua ja naureskelin sille hommalle ensin, niin kuin uusille asioille tavataan nauraa. Vastustin, että en ainakaan tuollaisiin pelleilyihin tule. Sitten, kun tulin sinne, niin se on itsestään selvyys. 

Juha: 2011 kävin yritysvalmentajan tai sparraajan, sinäkin tunnet tämän Marko Pyhäjärven, joka on Suomen johtavia guruja, edelläkävijöitä, niin hänen kurssinsa. Se mullisti käsitykseni markkinoinnista ja rupesin hyödyntämään sitä Helpmaxiinkin, Facebook-markkinointia. Markkinointieuroja ei käytetty paljon, mutta kaikenlaisia hauskoja tempauksia tuli tehtyä. Facebookista tuli päivittäinen työkalu.

Juha: Ajan myötä tutut alkoivat kysellä vinkkejä, ja minulla on ylläpidossa ollut mukana parhaimmillaan 70 Facebook-sivua. Olen ollut niissä aika paljon mukana. Sitten ryhmiä, tapahtumia ja muita mahdollisuuksia on tullut käytettyä. Se on itseoppimalla tullut, mutta sain silloin Pyhäjärveltä lähtölaukauksen, että laajemmin ymmärsin digimarkkinoinnin mahdollisuudet. Olen omalla, itseoppivalla periaatteella opiskellut sitä.

Aki: Eikö nykyään sinulla ole monissa ryhmissä melkein 100 000 jäsentä kohta, jos laskee kaikki yhteensä? Isoja ryhmiä ja sivuja, mitä sinulla on hallinnassa tai olet mukana niissä?

Juha: Ei tuo luku varmaan kauaksi heitä, jos miettii kaikkia, missä olen mukana. Suurin ryhmä, mitä olen ollut perustamassa, on Positiivisen palautteen vallankumous Oulu, jossa on noin 23 000 jäsentä. On muitakin 5 000 jäsentä sisältäviä ryhmiä useampia. Ryhmät ovat erityyppinen työkalu. Niistä noin kolme vuotta sitten innostuin, niiden mahdollisuuksista, kun sain puhtaasti muidenkin tekemistä ryhmistä merkittäviä hyötyjä itselle kaupankäynnissä. Hoksasin, että niissä on iso mahdollisuus oikein käytettynä. 

Juha: Sitten sivuja, niin seuraajakuntaa on useammilla sivuilla, joita hyödynnän. Olen Facebook-markkinoinnin nähnyt yhtenä hyvänä työkaluna. On muitakin hyviä.

Aki: Jos käsitellään Facebook-markkinointia nollabudjetilla, niin mikä siinä on keskeistä? Miten isoihin lukuihin pääsee tai miten sieltä saa hyötyä irti? Miten lähtisit sitä rakentamaan, jos pitäisi nollasta lähteä?

Juha: Tähän voisin avata hyvän tarinan, koska juuri tuli assosiaatio, kun kysymyksen muotoilit ja painotit tuolla tavalla. Siivousfirman aikaan meillä oli jossakin, varmaan 11 vuotta sitten, kun vaihdoimme toimitilaa, toimistoa, niin olin miettinyt, millaisen uutiskirjeen laittaisin kaikille asiakkaillemme tiedoksi, että meillä vaihtuu toimistotila paikasta toiseen. Näytin sitä yhdelle kokeneelle kouluttajalle, Lars Fredrikson Turun seudulta. Hän hyvähenkisen sarkastisesti katseli sitä väkäleukaisesti ja kysyi, Juha, kiinnostaako tuo Virtasta?

Juha: Pysähdyin miettimään, että eihän tuo ole oikeasti mikään relevantti ja kiinnostava asia. Se on ilmoitusluontoinen asia, joka voi olla mailissa alimpana. Muutin sen kirjeen ja ajattelin, että teen oikeasti kiinnostavan jutun. Tein arvonnan Facebookissa ja sen promosin asiakkaillemme. Facebookissa se räjähti aivan käsistä. Saimme yli 6 000 osallistujaa yhteen kolmen tunnin ikkunanpesun arvontaan. Silloin minulla välähti, että juttu onkin se, että ihmiset pysähtyvät niiden postausten äärelle Facebookissa ja muissakin kanavissa, olkoon Instagram, TikTok, mikä tahansa. Avainsana on, että sen pitäisi kiinnostaa ihmisiä. Se herättää huomion ja on kiinnostava.

Juha: Sen takia olen TikTokinkin ottanut kylkeen, koska pystyn olemaan vähän itseironinen, kun siellä teinit tekevät enemmän videoita. Teen samankaltaisen videon kuin he, postaan sen Instagramiin, Facebookiin tarinana esimerkiksi, niin porukka saa hymyn kareen huulilleen sillä, että tuo on kiinnostava juttu. Tietysti, että ei pelkästään, jos vain viihdettä tuotan Vauhtipyöränä, kun minun pitäisi olla asiantuntija, niin tarvitaan myös, kuten Pyhäjärvi aikoinaan opetti, että lisäarvon tuottaminen, ilmaisia vinkkejä, sudenkuoppia, kun kertoo.

Juha: Herättää huomion, mutta sen pitäisi olla jollain tavalla ihmisiä kiinnostava. Sellaisiin postauksiin me reagoimme. Se olisi varmaan nollabudjetin ytimessä, se kiinnostavuuden luominen. Sen voi tehdä ilman, että tarvitsee maksaa.

Aki: Olet monesti puhunut, kun olemme jutelleetkin, tästä AIDA- ja IADA-mallien erosta, miten esimerkiksi Facebook-markkinointi eroaa Googlesta. Pystytkö selittämään myös, mitä nämä mallit tarkoittavat käytännössä ja miten ne eroavat, Google- ja Facebook-markkinat?

Juha: Tämä oli hauska. Itse asiassa Verkkoaseman Tiina Räisäsen kanssa olemme vetäneet monia valmennuksia yhdessä. Minulla on monesti ollut silloin Facebook ja Tiinalla on ollut Google, nettisivut, LinkedIn tai jotakin aiheena. Tiina itse asiassa aikoinaan kiteytti sen hyvin, kun AIDA-malli on tyypillinen, että attention, interest, desire, action. Ensin tarvitaan huomio, ja kuitenkin Googlen puolella, Tiina oli vaihtanut sen Googleen niin päin, että Googlessahan ihminen on ensin kiinnostunut. Jos hän hakee myyntivalmentaja Oulu tai siivouspalvelut Oulu, niin hän on kiinnostunut asiasta, jonka jälkeen pitäisi saada huomio.

Juha: Ja täytyy huomioida, että Googlen kannalta, niin Googlessa asiakas jo etsii sitä. Hän ei huvikseen laita hakusanoja. Mutta Facebookissa ja somekanavissa juttu onkin se, että huomio on saatava ensin ja sitten herätettävä kiinnostusta. Nyt, kun ruuhkavuosi-ihmisillä on muidenkin lasten harrastuksista kuvia, niin siitä seinältä, feedistä, meidän pitäisi saada ensin se huomio herätettyä ja niin, että se on vielä kiinnostava, että asia etenisi. Googlen ja somen ero on merkittävästi siinä. Sen takia pitää tarkkaan miettiä, minkälaiset kuvat esimerkiksi toimivat. Jos pikaisesti otan, niin olen huomannut, että Facebookissa sellaiset kotikutoisemmat, mähösmäisemmät toimivat jopa mainoksissa. Pyhäjärvi on myös todennut tämän. Mutta Instagramissa saa aika paljon postata sellaisia ns. täydellisiä kuvia ja hiotumpaa. Selkeästi olen huomannut tällaisen eron, että Instagramissa on enemmän ammattimaisempia kuvia ja Facebookissa taas kotikutoista. Jostain syystä se vain näin on havaintojeni mukaan mennyt.

Aki: Muistaakseni sinulla on jokin esimerkkikin tästä? Muistaakseni joskus sanoit, että olikohan se jokin postaus, jossa sinulla oli hieno kuva ja sitten oli tällainen kotitekoinen kuva, niin kotitekoinen kuva vei sitten 100-0. Miten se meni?

Juha: Se oli ainakin 100-0 tai 100-2. Yksi myyntihenkilö laittoi minulle mailia ja kysyi. Hänellä oli vähän motivaatio hukassa ja mikä neuvoksi. Kirjoitin hänelle mailivastauksen ja mietin, että tuostahan voisin kirjoittaa blogiin. Kirjoitin blogiin juuri niistä aiheista, mitkä asiat pitäisi käydä läpi, jos on motivaatio hukassa. Olin itse ihan into pinkeänä. Hyvä valokuvaaja oli ottanut kuvan meikäläisestä ja tuunannut taustat. Postasin sen Facebookiin ja sain siihen kaksi tykkäystä, vaikka minulla oli silloin jo toistatuhatta seuraajaa. Siitä tykkäsi Vauhtipyörä-sivu. Ja vaihdoin sen vielä niin, että pystyin siitä henkilökohtaisesti tykkäämään. Oli hauskaa, että edes äitini, en tiedä, oliko hän huomannut postausta, koska äitini yleensä tykkää kaikista postauksista. Se kuvastaa, että se ei herättänyt minkäänlaisia sympatiapisteitä tai kiinnostavuutta, vaikka mielestäni aihe oli hyvä. 

Juha: Sitten postasin, pojan kanssa olimme kaupassa, niin otin hänestä kuvan. Hän oli siinä lutuisen näköinen kukkakimpun kanssa, kun hän keksi itse, että viedään äidille kukkia. Postasin, että tällainen Givers Gains -periaate toimii, että kun ajattelee ilahduttaa toista, niin se toimii. Ja pojan kuva siinä, niin voitte kuvitella, että hiukan enemmän tuli peukkua. Tuli sydänhymiöitä ja sellaista. Samoin, jos postaan kuvan, että olen lasten kanssa puistossa vastapainoksi asiantuntijapönötykselle, niin totta kai se herättää enemmän sympatiapisteitä ihmisessä, että olen tavallinen perheenisä kuin olen silkkipaita päällä kulkeva ns. menestyvä konsultti.

Aki: Sanoit, että saat ensin kiinnittämään huomion, mutta kun huomio on saatu, niin miten se muutetaan euroiksi? Miten saat ihmiset ottamaan sinuun yhteyttä vai ottavatko he itse yhteyttä? Miten tämä tapahtuu? Jos asiatuntija tai joku muu miettii, että alan vähän postaamaan omasta elämästä kuvia, miten se käännetään euroiksi? Pystytkö siitä kertomaan vinkkejä ja joitain esimerkkejä?

Juha: Tuossa on hyvä erottaa myös, mikä on asiantuntijabrändäystä. Olen kirjoittanut noin 1 000 blogikirjoitusta, joita postaan sinne Facebook-sivulle aika lailla päivittäin tai sitten joku muu ajastaa ne sinne. Sitten on henkilöbrändipuoli, jossa on niin sanottuja mähöskuvia, vaikka lasten kanssa tai kuka olen. Olen lenkillä tai nyt meni juoksulenkki näin ja näin. Tuon molemmat puolet, että en ole pelkästään asiantuntija, mutta en ole pelkästään perheenisä tai kroppaa kuntoon treenaava nelikymppinen jätkä. Kun molempia puolia tulee, ne pitkässä juoksussa toimivat niin, että porukka alkaa tietää, mistä asiasta olen asiantuntija, ja lähestyttävyyskynnys pienenee silloin, kun he huomaavat, kun minullakin seuraajakunnassa on enemmän naisia, mutta erityisesti 35-44-vuotiaita naisia. Kun he pystyvät enemmän samaistumaan meikäläiseen, kun he näkevät, että minulla on saman ikäisiä lapsia esimerkiksi kuin heillä.

Juha: Haluan tuoda sen esille, koska se on myös aitoa, se on totta. Kun tuon esille postauksissa tavalla tai toisella sen, mitä palveluita minulta voi ostaa. Juuri tunti sitten kävin erittäin hyvän keskustelun yhden superammattilaisen kanssa omalla alallaan, niin annoin hänelle vinkkinä, että laittaa Facebookiin palvelut-kohtaan palvelut, siis tuotteistetut palvelut. Voiko häneltä ostaa neljän tunnin sparrauksen johonkin tiettyyn aiheeseen. Nyt, kun on, vaikka ne kolme palvelua, niin niistä aiheista pitäisi tuoda esille sitä asiantuntijuutta, jopa palveluita. Sitten porukka tietää, mitä voi ostaa. Kun hetki tuntuu kypsältä, se voi olla hyvinkin pieni teaseri joskus, mikä laukaisee sen hetken, että tarvitsisi palvelua, niin sitten he reagoivat ja laittavat, esimerkiksi privaviestiä, voitko jeesiä tässä tai mitä sinulta maksaisikaan sparraus.

Juha: Aika suoraan porukka menee asiaan, mutta siinä tärkeää on myös se, että antaa niin sanottuja ilmaisia vinkkejä, että ovat pienet jutut nopeasti jeesimässä, koska se herättää luottamusta. He myös monesti suosittelevat eteenpäin. Vaikka yksittäiseltä henkilöltä, jota jeesaan, hän ei ostaisikaan mitään, minulle muutaman minuutin vaiva niin sanotusti, niin hän on hyvä kello eteenpäin.

Aki: Voitko kertoa konkreettisen esimerkin, miten tämä on näkynyt käytännössä?

Juha: Otetaan sellainen ryhmäesimerkki, että aikoinaan eräässä ryhmässä kommentoin, en sillä tavalla, että ostakaa minulta, mutta siellä kyseltiin Facebook-vinkkejä. Laitoin sinne muutamia vinkkejä, pro bonoja vinkeiksi, niin sieltä tuli neljä yhteydenottopyyntöä heti. Sain kahden ja neljän tunnin sparrauksia neljä kappaletta. Kaksi PK-seudulle, kaksi Turun seudulle. Hetki oli kypsä, ryhmän konteksti ja asiayhteys olivat oikeita, ajoitus oli oikea, niin silloin käy näin. 

Juha: Sitten normaaleissa postauksissa, mitä teen. Toinen esimerkki. Pari vuotta sitten kesällä kuvasin videon Facebook-sivulle, jossa kerroin vain, että olen innostunut siitä, että asiakkaani oli viidessä kuukaudessa saanut saman verran palkkatuloja tai palkkaa nostettua, yksityisottoja, mahdollisuus nostaa tulosta toiminimellä oli sama kuin aiemmin kolmena aikaisempana vuotena koko vuoden aikana. Kerroin vain siitä, miten tarina eteni, niin heti samana iltana tuli yhdeltä personal trainerilta viestiä, että tuo tarina herätti kiinnostukseni, että olisiko sinulla aikaa sparrata ja mitä se maksaisi.

Juha: Tarinoinen jakaminen on tärkeä juttu. Kertoo oikeita, aitoja tarinoita. Ei tarvitse asiakkaiden nimiäkään sanoa, mutta se, että kertoo, millä tavalla on auttanut, niin sitten prospekti pystyy löytämään itsensä tarinasta.

Aki: Todella hyvä vinkki. Puhuit myös, että lisätään palvelut-valikkoon omat palvelut, niin pitääkö olla oma henkilökohtainen profiili vai yritysprofiili? Miten kannattaa tuunata profiilisivut, että ne olisivat parhaimmillaan?

Juha: Tähän törmäsin itse asiassa aikoinaan yllättäenkin, että en hoksannut. Sinä tietenkin tiedät, mutta moni ei ollut vielä hoksannut siinä vaiheessa sitä, että Facebook-profiili omalla nimellä on se perheenisä Aki Töyräs, joka käy lomamatkalla, käy lenkillä, käy pesemässä auton, käy lasten kanssa uimassa, käy vaimon kanssa illallisella. Se on enemmän henkilökohtainen juttu. Ehkä käy välillä seminaareissa, mutta pääosin oma profiili rauhoitettaisiin siihen, että se on enemmän henkilökohtaisen elämän juttu. Kukin tuo siellä esille, mitä tuo. 

Juha: Sitten on sivut. Sivut ovat tarkoitettu markkinointia varten ja siksi niihin voi käyttää markkinointieurojakin. Minulla on esimerkiksi Vauhtipyörä, myynnin ja markkinoinnin valmentaminen ja sparraaminen. Siellä saa postata, vaikka useamman päivässä. Vähintään yksi per päivä on ihan hyvä tahti, jos haluaa pitää haipakan päällä. Siellä kannattaa kiinnittää huomiota muutamiin seikkoihin. Voin ne luetella ulkomuistista. Profiilikuva, että se olisi uskottava. Voisi olla mielellään, jos yrityksellä on logo, niin sitä kannattaa käyttää siinä. Ja, että se passaa siihen ympyrään kautta neliöön. Kansikuva, että se kuvastaisi, millä toimialalla on. Osa käyttää maisemakuvia, jotka eivät liity heidän bisnekseensä mitenkään. Se on hiinä ja hiinä. Se kannattaisi olla toimialaa ja tekemistä kuvastava. Sivun varsinainen nimi kannattaa laittaa sillä lailla, että siitä saisi selville, mistä on kysymys. Esimerkiksi velipojalla on sellainen firma kuin Macomtech. Se oli aikaisemmin Macomtech, josta voi vähän arvata toimialaa, mutta kun siinä lukee nykyään tietokoneiden huolto ja myynti tarkennuksena. Macomtech, tietokoneiden huolto ja myynti, niin silloin kaikki tajuavat, mistä on kysymys.

Juha: Sitten käyttäjänimi kuntoon myös, että se on https://www.facebook.com/macomtech. Sitten valikkorakenne, missä on palvelut-välilehti mahdollista lisätä. Sitten sinne tulevat julkaisut, kuvat ja videot automaattisesti. Yhteisö tulee automaattisesti. Arvostelut-välilehden voi laittaa. Sitten voi laittaa YouTube-välilehtiä, Instagram-välilehtiä, jos nämä osaa tehdä. Sinne voi lisätä myös muistiinpanot, jonne voi laittaa blogeja, hinnastoja ynnä muita. Kauppa-välilehti on hyvä, jos on verkkokauppa. Tämän jälkeen on mahdollista myös merkitä tuotteita postauksiin. Täältä tulee livevideot-välilehti. Perusta kannattaa laittaa kuntoon, että aika monella, isommankin yrityksen Facebookissa, niin näen sellaisen pohjan, jossa ei ole yhtään välilehteä. Minusta tuntuu hullulta, miksi ei käytetä sellaisia välilehtiä, joista olisi hyötyä.

Aki: Kuitenkin ihmiset katsovat niitä, mikä tämä juttu tai yritys on täällä.

Juha: Kyllä. Se antaa heti mielikuvankin siitä, onko tämä kertasilmäyksellä katsottu vai ei. Tietoja-välilehti on siellä väkisin, niin että siihen täydentää esimerkiksi our story, joka tulee näkymään läppäriasetelmassa kansikuvan alapuolella oikealla. Siinä olisi hyvä olla erilainen kuva kuin kansikuva, hyvä otsikko, tekstiä ja linkkejä. Jos nämä ottaa pelkästään hidastettuna tästä podcastista ja katsoo nuo asiat läpi, niin siinä on erittäin hyvä mahdollisuus kehittää sivuja parempaan suuntaan.

Aki: Ja kilpailijoistakin erottuu heti. Jos on kaksi siivousfirmaa, joista toisella on parempi Facebook-sivu, niin ihmiset todennäköisesti menevät sinne, jos siellä on arvosteluja ja valikkorakenteet ovat kunnossa. Todennäköisesti ihminen valitsee sen yrityksen, koska sillä on myös someprofiili kunnossa.

Juha: Kyllä, se antaa mielikuvan. Sitten, kun kansikuvaan voi laittaa videonkin, niin siivousfirmalla video siinä voisi toimia erittäin hyvin.

Aki: Seuraava kysymys on, että miten siellä ei tarvitsisi jatkuvasti roikkua, somessa, tai miten sitä voisi tehostaa tai automatisoida? Tietenkin olet somen huipputekijä ja olet siellä esillä, mutta miten perusyritys, joka ensimmäistä kertaa lähtee sinne. Pitääkö sen koko ajan postata sinne vai mitä vinkkejä sinulla on tähän antaa?

Juha: Loistava kysymys, koska tuo tulee valmennuksella todella usein. Hirveän tärkeää on huomioida se, kun mennään Facebook-sivuun, niin siinä sivulla on julkaisutyökalut. Sieltä voi ajastaa postauksia. Minulla on ollut parhaimmillaan, puoleksi vuodeksi pystyy ajastamaan, niin puoleksi vuodeksi 180 julkaisua ajastettuna, esimerkiksi aamupäivälle tai illalle valmiiksi. Asiantuntijabrändipuolta pystyy ajastamaan. Kaikkihan tietää, milloin on äitienpäivä ja isänpäivä ja joulu. Ne julkaisut voi tehdä valmiiksi. Näihin kannattaa käyttää apuna työharjoittelijoita tai muita, opettaa heille. Pitää vaan olla idea postauksesta, kuvat ynnä muut. Se on todella tehokasta hommaa, jos sisältöä on jo olemassa. Se ajastaminen on tärkeä juttu.

Juha: Sitten toisekseen sivun asetuksia. Haluaako käsitellä privaviestejä. Se tietysti lisää yhteydenottopyyntöjen herkkyyttä, jos siellä on se, mutta jos ei ehdi ja jaksa tehdä liikaa Facebookissa, niin sieltä voi laittaa esimerkiksi sen, että sivun kautta ei voi lähettää viestejä. Se asetus on joillekin laitettu, joilla ei ole paukkuja tai he itse eivät käytä Facebookia ja eivät halua viestejä. Ilmoitusasetukset ovat toinen, jotka kannattaa katsoa läpi, että mistä asioista tulee ilmoitus. Katsoa, mitkä ilmoitukset ovat niin sanotusti turhia, mitä ei halua omalla feedillään nähdä tai notificationissa ja mitkä taas haluaa nähdä, että niistä tulee ilmoitus.

Aki: Tässä oli hyviä vinkkejä, että muistaa ajastaa postauksia ja etukäteen miettiä, mitä juhlapäiviä tai muita olisi tulossa.

Juha: Sitten jotkut ovat tehneet valmennusten pohjalta Excelin, että heillä on useampia ylläpidossa, niin he ovat siihen Exceliin suunnitelleet muutamaksi kuukaudeksi eteenpäin, millä viikolla mikäkin homma on kenenkin homma. Voi olla, että minun tehtäväni on viikoittain laittaa joku henkilöstön yhteiskuva, niin voin sen heti hoitaa ja kuitata sen tehdyksi. Jollakin voi olla kerran kuukaudessa blogikirjoituksen. Somesuunnitelma, -kalenteri, niin se auttaa varsinkin, jos ylläpitäjiä on useampia.

Aki: Tämä oli hyvä vinkki. Mitä asioita voi mennä pieleen tai mitä kompastuskiviä? Mitä Facebookissa ei kannata tehdä?

Juha: Moni pelkää turhaan sellaista, että tulisi törkyarvosteluja tai muita sellaisia. Se on hyvin harvinaista. Pieleen menemisestä sanoisin ehkä sen, että unohtuu se rooli. Minäkin Vauhtipyöränä olen yritysvalmentaja ja sparraaja ja mentori, niin jos lähden siellä henkilökohtaisella identiteetillä postailemaan ja kommentoimaan, niin se voi äkkiä kääntyä minua vastaan. Se, että politiikka, maahanmuutto, uskonto. Tämä aihepiirit ovat hyvin herkkiä. Jos niistä lähtee postailemaan ja raflaamaan, niin äkkiä saa leiman otsaansa. Lähtökohtaisesti, ellei ole politiikassa mukana, pitäisi mölyt mahassa myös Facebook-sivun osalta.

Juha: Tämä ehkä minun neljän K:ni vinkit ovat keskustele, kannusta, kiitä ja kehu, että enemmän Facebook-kanavaa käyttää posin kautta. Ei se, että kritisoi toisten seinällä asioita ja räksyttää. Hyvin nopeasti saa sen maineen joissakin ryhmissäkin, henkilöt, jotka jatkuvasti ovat rähjäämässä muille. Ehkä se kompastuskivi siinä, että miettisi, että se, mitä kirjoitat someen, on siellä aina. Siitä voi ottaa näyttökuvia. Pahimmillaan olet raastuvassa siitä, mitä kirjoittelet. Hillitsee itsensä. Ei negatiivista. Muuten on hyvin vaikeaa tehdä mitään kummallisempia mokia, jos ei lähde noille urille negatiivisia kommentoimaan. Enemmän posin kautta.

Juha: Se ei tarkoita, minäkin saatan laittaa. Kolme tyypillisintä virhettä Facebookin käytössä, niin se ei tarkoita, että se olisi negatiivinen juttu. Mutta rähjääminen ja muu on eri asia. Siihen, kun ei lähde mukaan, niin ei leimaudu tällaiseksi rasistiksi tai suvakiksi tai miksi tahansa.

Aki: Tähän loppuun vielä muutama kysymys. Yksi on työkaluista, mistä taisit mainitakin. Mutta ennen kuin niihin mennään, niin nämä algoritmit, kun Facebook kuitenkin muuttuu jatkuvasti, niin miten tehdä sellaista sisältöä, että voi parinkin vuoden päästä, mitä puhuit arvonnoista ja muista, että ne toimisivat silloinkin? Mitä sinulla on tähän sanoa?

Juha: Marko Pyhäjärvi sanoi aikoinaan, yksi kaksisanainen lause jäi hyvin mieleen: fail fast eli miksi digimarkkinointi on erittäin hyvä työkalu, koska voimme testata, me näemme mainoksesta tunnissa, kahdessa, kolmessa tunnissa, lähteekö se lentoon. Se, että uskallamme testata. Ja se indikoi menestymistä, kuinka paljon se saa kattavuutta, se postaus, eli kävijätiedoista tarkistaa. Saako se reagointeja eli peukkuja ja muita. Saako se klikkauksia. Me seuraamme sen kehittymistä. Katsomme ajoituksia ja muita. Kun olemme iteratiivisesti koko ajan oppimassa, niin näemme, mikä toimii. Ja palaan edelleen siihen, että mikä on kiinnostavaa.

Juha: Uusia työkaluja tulee käyttöön. Facebookissa pikkuisen muuttuu koko ajan. Esimerkiksi julkaisut sai aiemmin sivulla ajastettua suoraan. Nyt ne ovat julkaisutyökaluissa. Osalle sivuista on tullut jo sellainen creator-studia, josta voi laittaa videoita niin kuin YouTubessakin, ladata sinne. Työkalut voivat vähän muuttua, mutta ei ihmismieli siinä mielessä muutu. Olemme tykänneet viihteestä kautta historian, hauskoista, kiinnostavista jutuista, kommelluksista ja muista. Sanoisin, että enemmänkin se, miten käytetään, miten tuodaan jokin hauska juttu esille, millä työkalulla. TikTok on esimerkiksi aivan loistava, vaikka aluksi naureskelin sille taas. Tietenkin, kun minulla esikoinen lähtee seitsemännelle ja hän käyttää sitä. Siellä on ideoita, mikä on hauskaa. Olen postannut TikTokiin muutaman kymmentä videota, nii näen, mitkä ovat selkeästi olleet kiinnostavia. Ne, mitkä ovat siellä olleet kiinnostavia, niin voin niitä jatkaa Facebookiin.

Juha: Se on rohkeaa oppimista siitä, mikä toimii ja mikä ei toimi. Muistan, että 10 vuotta sitten oli aika monella Facebook-sivun kannessa sellainen iso nuoli, että tykkää tästä sivusta. Arvonnoissa käytettiin paljon jakamisperustetta ja muuta. Jakamista ja tägäämistähän ei saa edellyttää, mutta silloin sitä aika härskisti porukka käytti. Pienet nyanssit muuttuvat, mutta isossa kuvassa, jos pystyy tuottamaan isolle kohderyhmälle kiinnostavaa, lisäarvoa tuottavaa sisältöä, niin kyllä keinot löytyvät.

Aki: Ehkä yhteenvetona voisikin sanoa tästä, että sanoit, että katsoa TikTokista tai muualta, mitä muut tekevät. Mikä siellä vetää tai minkälainen sisältö vetää. Mallintaa sitä omassa toiminnassaan.

Juha: Tuo kiteytys on ihan loistava, koska minullakin yksi välilehti lakkasi toimimasta. Tiesin, mistä käyn katsomassa, Facebook-sivulta, sen, onko se heillä toiminnassa. Heillä se oli toimiva, niin kävin sen heiltä niin sanotusti varastamassa. Saman idean toteutin itselleni. Kun on tyyppejä, jotka tykkäävät olla edelläkävijöitä, niin seuraa heiltä. Meikäläisen Facebook-sivulta saa aika paljon ideoita, koska minulla se valikkorakenne on laaja. Sarasvuo sanoo: opi paremmiltasi. Eri asioissa eri ihmiset ovat hyviä. 

Juha: Ja sille, kun on avoin, lähdit viittamaan tuossa jo digityökaluihin, niin minä vastikään kokosin, kun vedin asiakaspalvelumyynnin digivalmennuskurssia, että mitä kaikkia digityökaluja itse käytän. Pistin lapulle ne, koitin muistella, mitä niitä oli. Esimerkiksi käytän Merit Aktivaa laskutukseen ja reskontraan. E-taskua olen käyttänyt, tietysti kuittien kerääminen. Saan siellä myös kirjanpitoaineiston kirjanpitäjälle etänä. Zoom -työkalu. Noista kahdesta voin sanoa vielä, että ne tulivat muiden suosituksesta. Zoomin otin käyttöön yhden suoramyyntiorganisaation johdosta, webinaarikäyttöön, että pystyn vetämään valmennuksia ympäri Suomea nelisen vuotta sitten. Olen tänä päivänä kouluttanut sen käyttöä paljon.

Juha: YouTubessa on kamaa, WordPressilla olen tehnyt tai minulle on tehty sivut. Olen itsekin tehnyt sillä sivuja. SignHeron otin yhden tutun suosituksesta käyttöön, allekirjoituspalvelun, että saan sillä nimmarit etänä. Seidatin otin tutun suosituksesta käyttöön, millä pystyn Power Point -esityksiä ja muita jakamaan ja näyttämään onlinena livenä. Mailchimp, muistaakseni sen otin Pyhäjärven suosituksesta joskus käyttöön uutiskirjetyökaluksi. ManyChatin otin sillä tavalla, että näin sen Pyhäjärvellä ensin ja sinun kanssasi se tuli puheeksi. Olit siihen jo perehtynyt ja jeesasit sen minulle pystyyn silloin kolme vuotta sitten kesän jälkeen. Seuraavana päivänä, kun olin ottanut sen käyttöön ihan pintaliitona, niin valmensin siitä jo 130 ihmiselle.

Juha: Holvi-verkkokaupan otin käyttöön. Minulla oli ongelma, että pitäisi saada sellainen verkkokauppa, millä saadaan lipunmyynti hoidettua. Käytiin kanssasi sattumalta lounaalla ja sanoin, mikä ongelma minulla oli, niin sanoit, että sinulla olisi ratkaisu tuohon. Se otettiin käyttöön heti. Google Formsin ja Google kalenterin, tämä olen ottanut käyttöön aikoinaan muiden suosituksesta. Google Analytics on ollut käytössä. Olet muistaakseni jeesinyt senkin minulle. Canvan otin jonkun suosituksesta käyttöön somepostailua varten. ActiveCampaign, sinä jeesasit minulle yhdessä verkkokurssissa tuon pystyyn.

Juha: Haluan tässä oikeastaan tuoda sen esille, että aika monet jutut, joita on käytössä, niin olen oppinut paremmilta tai muilta hyviä kokemuksia, niin kuin äsken sanoit. Kun seuraa, mitä muut tekevät, somekanavista, Facebookin otin. Kaveri sinne houkutteli. Sitten jossain kohtaa otin Instagramin. Snappia en jaksanut ruveta käyttämään. LinkedInin otin myös muiden huumassa. Nykyään yli 15 000 kontaktia. Twitterin olen ottanut muiden kyljessä. TikTok tuli, yksi sparrattava asiakkaani kysyi, miksi Juha et valmenna TikTokia. Olin, että tempaisen ja menen sinne. Katsotaan, mitä meidän kohta teini-ikäisemme sanoo siitä. Aluksi oli facepalm, mutta sitten hän on sanonut, että osat ovat jopa hauskoja juttuja.

Juha: En itse jaksa etsiä Googlesta ratkaisuja. Nyt käytämme tällaista Zencastr-juttua, niin en jaksa tällaisia googalata ja opetella pätkääkään, mutta kun tiedän, että minulla on tämän tyyppinen ongelma, niin tiedän, että äijä jaksaa selvittää näitä ja tehdä, niin mielelläni otan kaveriksi. Facebookin verkkokurssiin otin sinut kaveriksi ja videokuvaajana livekuvaukset Heikki Saari. Mietin, missä minulla on sellaisia kehityskohtia tai muita ollut, niin en ole aina osannut oikein investoida. Olen vääntänyt itse hampaat irveessä ja koittanut säästää itseni hengiltä. Menetetty optio on iso, jos ei osaa käyttää investointina muiden palveluita. 

Juha: Sen takia, ajatellaan sinua ja minua, meikäläinen menee mielellään puhumaan, valmentamaan, myymään ja mitä tahansa. Sinä taas olet sellainen, joka tykkää tehdä takahuoneessa, joka ei ole parrasvaloissa, vaan joka on huolehtimassa, että kaikki liikkuvat osat toimivat. Sinä löydät näihin ratkaisut. Meidän kannattaa siksi tehdä co-operation.

Aki: Ja miettiä strategiaa ja muita myyntisuppiloita ja muita.

Juha: Nimenomaan yksityiskohtaista, tarkasti, mitä tapahtuu. Minä tykkään isompaa kuvaa miettiä, mutta kaikki nippeleiden laittaminen kuntoon ja niin sanottu nysvääminen, niin se ei minulla taitu.

Aki: Tästä, mitä sanoit, että rohkeasti olet lähtenyt kokeilemaan. On tärkeää, että otat ensimmäisen askeleen. Minäpä laitan messenger bot ManyChatin tai näin, niin siitähän se lähtee. Yleensä, kun se on ottanut käyttöön, niin sinullakin on varmaan monta sellaista työkalua, mistä et voi luopua enää, kun olet nähnyt sen hyödyn?

Juha: Kyllä se näin on. Esimerkiksi juuri se ManyChat, kun törmäsin siihen, katsoin sen Pyhäjärven jutun, että kommentoi kyllä. Sitten mietin, että ei herran tähden, että eihän Marko oikeasti voi sadoille ihmisille privaviestejä lähettää. Sitten sinulle kerroin siitä, otimme puheeksi sen, niin sinä kerroit, miten se homma toimii. Minulla syttyi heti lamput, ja sinä sanoit silloin, että 88 pinnaa oli keskimääräinen avausprosentti jonkun jenkkiläisen mukaan. Ja mitä minullekin yksi asiakas vastikään teki refevideon, niin hän sanoi, että hänellä on ollut 97. Avausprosentti on niin jäätävä ja tarvitsee paljon pienemmän listan. Saa nopeasti kiinni. Olen arvontojakin jakanut. Olen jakanut yli 1 000 arvontaa ManyChatin avulla eteenpäin tietyille listalaisille. Se on ollut kova.

Juha: Pakko arvonnoista sanoa yksi vinkki, ettei unohdu, niin se, että arvontoja, kun tekee Facebookissa ja muutenkin, niin täytyy muistaa, että ihmiset ovat kärsimättömiä. Ei sillä lailla, että juokse kerran talon ympäri, heitä sitten voltti, käy halaamassa vielä lapsia, käy pissalla.

Aki: Odota kaksi kuukautta arvontaa.

Juha: Kyllä. Ja sitten, kun talosi arvo on noussut 500 000:en, niin sitten arvonta. Ei, vaan kommentoi mukana, niin voit voittaa sähkökitaran. Kommentit huomiseen kello 22 mennessä. Voittaja tägätään.

Aki: Kerro vielä tämä legendaarinen makkaraperunat-esimerkki, mitä olet hehkuttanut.

Juha: Laitoin kommentoi makkaraperunat, niin voit voittaa tällaisen annoksen. 

Aki: Tämä oli ravintola vai oliko se grilli?

Juha: Grillille. 1 614 taisi olla lopullinen kommenttimäärä. Se tavoitti 50 000 ihmistä. Tein pari tuollaista arvontaa sille grilliasiakkaalle heti kärkeen, kun aloitin ylläpitohomman, niin kolmessa päivässä, se yrittäjä soitteli minulle ihan lauantai-iltana jo, että heillä ei koskaan ole näinä päivinä tässä vaiheessa vuotta ollut näin hirveä ruuhka kuin nyt. Kebabin myynti pelkästään on kasvanut 150 prosenttia. Vuoden aikana liikevaihto kasvoi, mitä hän väitti, niin 70 000. Se on aika kova euromääräinen kasvu. Käytännössä postaukset ovat vain grilliannosten kuvia ja mukavan päivän toivotusta ja onko nälkä. Ja sitten näitä kommentoi esimerkiksi grillin nimi ja voit voittaa tai kommentoi kumpi maistuisi paremmin, makkaraperunat vai juustohampurilainen. Ne ovat hyvin yksinkertaisia. Arvonnoissa yksinkertaisuus on kaunista.

Juha: Virallisesti siellä pitäisi olla, että Facebook ei ole mukana arvonnassa. Pikkuveli laittoi kerran, että Facebook saa myös osallistua halutessaan. Se, että kolme, neljä, viisi virkettä maksimissaan ja se on siinä. Ei niitä, että on 10 kohdan lista ja kaiken pitää toteutua. Palkintona voi olla ihan naurettavia, vaikka karkkipussien arvonnat. Olen saanut niihinkin, yksittäisen karkkipussin arvontaan 150 kommenttia. Ne ovat kyllä toimivia. Ihmiset tykkäävät ilmaisista ämpäreistä.

Aki: Tässä aletaan olla loppupuolella, niin käytiin tässä aika paljon vinkkejä läpi, niin mikä olisi yksi sellainen konkreettinen vinkki, jolla saisi parhaiten tuloksia? Mitä suosittelisit, että ihmiset lähtisivät ensimmäisenä tekemään? En tiedä, pystyykö sitä yhteen rajaamaan, mutta katsotaan.

Juha: Sanoisin, että katsoo, tällainen vinkki tuli spontaanisti mieleen, että vertailee vaikka Vauhtipyörän Facebook-sivua ja omaa Facebook-sivua. Laittaa ikkunat vierekkäin. Katsoo valikkorakenteen, kansikuvan, profiilikuvan, sivun nimen, käyttäjänimen ja syttyykö siitä lamput. Pitäisikö täydentää valikkorakennetta kattavammaksi? Olisiko tuolla sellaisia välilehtiä, jotka voisivat olla minullekin hyödyllisiä? Onko kansikuva järkevä? Onko sivun nimi, kertooko se jotain toimialasta? Ehkä pienen vertailun, jos tekisi. Paljon on parempiakin sivuja kuin minulla, mutta valikkorakenne on laaja. Se ehkä herättää miettimään, mitä voisi tehdä heti. Sitten, kun tekee postauksen, nyt juuri, kun juhannus lähenee, niin voisiko olla joku juhannusarvonta. Voi voittaa jotakin pientä. Ei sen tarvitse olla kuin parinkymmenen ruokalahjakortti tai jotakin sinne päin. Jos juhannuksen kunniaksi tekisi arvonnan ja laittaisi sen, että kommentoi Aki Töyräs, niin voit voittaa Ravintola Nallikariin lounaan kahdelle. Kommentit juhannukseen mennessä. Hyvää alkanutta kesää. Saattaa olla, että se räjähtää kunnolla.

Juha: Tässä kohtaa on pakko sanoa, että Keminmaan lasi teki aikoinaan arvonnan. Heillä oli 86 Facebook-tykkääjää. Yrittäjän poika oli valmennuksessa ja hän keksi, josko hän Aalto-maljakon arpoisi. Teki jouluarvonnan, kommentoi mukana, niin voit voittaa Aalto-maljakon, jonka arvo on 99 euroa. Kommentteja tuli 31 000 parissa viikossa.

Aki: Aika massiivinen määrä.

Juha: Ja tykkääjien määrä kasvoi 3 800, mikä on reilusti enemmän. Minulla ei ole itsellänikään kuin 2 000, 2 220 välissä. Nyt joku kysyy, toiko se euroja, tuoko se euroja, niin on olennaista, että mitä sen jälkeen. Mitä lisäarvoa, kiinnostavaa sisältöä tuotetaan ihmisille sen jälkeen. Kyllä arvonnat ovat yhtenä työkaluna. Esimerkiksi pitseria, mitä jeesin, niin välittömästi, samana päivänä näkyy myynnissä, kun laittaa arvonnan. Siellä saattaa olla kuusi työntekijää plus tarjoilija. Kuusi tekee pitsoja ja ruokia, kun tuuttaan kunnon arvontaa tulille. Yrittäjä on antanut minulle vapaat kädet. Saan tehdä vaikka monta arvontaa päivässä. Ne tuovat niin paljon ja vaikuttavat vielä ostokäyttäytymiseen. Jos hampurilaisia postaa, niitä menee sinä päivänä enemmän.

Aki: Ja varmaan pääasia on, että se tuo ihmisten mieliin, että tuolla on arvonta, minullapa on nälkä. Lähdetäänpä käymään tuolla kuitenkin.

Juha: Nimenomaan. Ja ravintola, johon menemme syömään, niin mielellään menemme siihen paikkaan, mikä on hyvä ja minkä tiedämme olevan olemassa. Voimme mennä myös sellaiseen, joka ei ole niin hyvä, mutta tiedämme sen olevan olemassa. Sinne me emme mene, jonka emme tiedä olevan olemassa.

Aki: Kyllä. Kiitoksia Juha. Kerrotko, mistä sinusta saa lisää tietoa, jos haluaa ostaa Facebook-sparrausta tai koulutuksia? Mistä saa lisää tietoa sinusta?

Juha: Varmasti kannattaa käydä stalkkaamassa. Webbisivu on sellainen kuin https://www.vauhtipyora.fi. Sieltä näkyy aika kootusti. Minulla on siellä myös sellainen, https://www.vauhtipyora.fi/minikurssi, maksuton Facebookiin liittyvä lyhytkurssi. Siellä on myös varsinainen verkkokurssi Facebookiin. Sitten somekanavat, niin https://www.facebook.com/vauhtipyora. Sieltä löytyy aika paljon matskua, vinkkejä. Instagramissa ei sinällään mitään lisäarvon tuottamista ole. TikTok on Vauhtipyörän nimellä, jos haluaa viihdettä ja naureskella neljäkymppiselle jäbälle, joka heittäytyy vähän peliin mukaan. Sieltä voi käydä kurkkaamassa. LinkedInistä löytyy myös, mutta sanoisin, että webbisivu ja Facebook-sivu ovat keskeisimmät.

Aki: Tässä kaikille kuuntelijoille vielä vinkki, kannattaa käydä stalkkaamassa, mitä Juha tekee. Kun jutut toimii, niin sieltä ottaa mallia. Juuri tämä profiilin tuunaus ynnä muuta. Kiitos Juha sinulle. Onko tähän loppuun mitään muuta sanottavaa tai ideoita tai mitä haluaisit viedä loppuun jakaa?

Juha: Sanoisin kuulijoille sellaisen vinkin, eikä ole maksettu mainos, että käykää ihmeessä stalkkaamassa, mitä Aki tarjoaa, koska hänellä on annettavaa meikäläisen kaltaisille ekstroverteille tekijöille, jotka haluavat painaa päätä pahkaa eteenpäin. Joku, joka jaksaa ajatella, jaksaa tehdä työkalut, jaksaa selvittää lyhyellä varoitusajalla, mikä työkalu toimisi tähän käyttötarkoitukseen, millä tämä saadaan toimimaan, niin Aki on siinä mestari. Suosittelen.

Aki: Kiitos tästä.

Juha: Jos asiantuntijapalveluita, tiedän Aki sinun referenssisi. Siellä on Pyhäjärveä myöten niin kovia referenssejä, että sinulla on vielä turhan paljon kynttilä vakan alla kompetenssiin nähden. Kuulijan kannattaa käydä katsomassa Akin touhujakin.

Aki: Kiitos tästä. Eipä minulla muuta, niin kiitos tästä, kun pääsit vieraaksi tähän podcastiin. Mukavaa päivänjatkoa.

Juha: Kiitos kutsusta ja tsemppiä kaikille.

Aki: Lisää haastatteluja löytyy osoitteesta: www.bisneskasvuun.fi/podcast

Maksuton koulutus:

Miten asiantuntijayrittäjä voi kasvattaa omaa bisnestä helposti, niin että voi laskuttaa enemmän työskentelemällä vähemmän

Tilaa podcast:

Lataa tekstiversio PDF:nä ja liity uutiskirjeen tilaajaksi

Yksityisyys: Vihaan roskapostia yhtä paljon kuin sinäkin ja lupaan pitää tietosi 100% turvassa. Tietosuojaseloste